Hallådär!
Jag tänkte slänga ut en krok och kolla om någon kan hjälpa mig, jag renoverade köket förra vintern och har inte kopplat på sista rörbiten på järnspisen förrän nu, men jag lyckas fasen inte elda i den, får inget drag. Npgon som vet vad som kan blivit fel? Jag har ju murat in spisen, innan stod den fristående. Börjar fundera på om jag täppt för någon dragkanal? Trodde bara den sög luft framifrån sen skulle det ut i skortenen. Innan hade jag ett spjäll men det stod alltid öppet så på nya röret så är spjället hoppat. Kan det påverka? Jag har rengjort och dammsugit ur hela spisen från sot och rester.
Jag har slut på ideer, som ni ser på bilderna så vill röken ut på alla andra ställen än genom skorstenen.
Innan och efter
Jag tänkte slänga ut en krok och kolla om någon kan hjälpa mig, jag renoverade köket förra vintern och har inte kopplat på sista rörbiten på järnspisen förrän nu, men jag lyckas fasen inte elda i den, får inget drag. Npgon som vet vad som kan blivit fel? Jag har ju murat in spisen, innan stod den fristående. Börjar fundera på om jag täppt för någon dragkanal? Trodde bara den sög luft framifrån sen skulle det ut i skortenen. Innan hade jag ett spjäll men det stod alltid öppet så på nya röret så är spjället hoppat. Kan det påverka? Jag har rengjort och dammsugit ur hela spisen från sot och rester.
Jag har slut på ideer, som ni ser på bilderna så vill röken ut på alla andra ställen än genom skorstenen.
Innan och efter
Det är inte så enkelt att du renoverat resten av köket och därmed minskat möjligheterna till tilluft till rummet genom att byta fönster, tilläggsisolera eller något sådant? Det kan påverka draget högst negativt.
Kajbon i skorstenen är annars en vanlig åkomma om man inte eldat på ett tag.
Om du inte tätat den nya rökkanalen tillräckligt så är det också en tänkbar orsak. Vedspisar är svåreldade nog ändå då de tar så mycket tjuvluft runt plattorna, vilket minskar draget.
Kajbon i skorstenen är annars en vanlig åkomma om man inte eldat på ett tag.
Om du inte tätat den nya rökkanalen tillräckligt så är det också en tänkbar orsak. Vedspisar är svåreldade nog ändå då de tar så mycket tjuvluft runt plattorna, vilket minskar draget.
Jag har ytterdörren bara 2-3m från spisen och har testat köra den öppen men ingen störra skillnad. Jag har haft loss den sista vinklade delen av skorstenen och kikat upp och ser helt rent och fint ut, ser rakt ut genom öppningen uppe så inga bon där (tänkte också de)
Tätat är det ju inte helt kanske... undrar om det kan vara det.
Tätat är det ju inte helt kanske... undrar om det kan vara det.
Troligtvis kallraspropp i skorstenen , inget ovanligt med vedspiasar
Prova med lite papper och tunna sticker i spisen , och elda papper i sotluckan i huvudhöjd ,
du ska ha luckan öppen till 1/3 ( stoppa in papperet ock stäng , låt en flik papper sticka att tända på ) när det börjar brumma om elden där ( som en reamotor ) stänger du till ca 2 cm
Det gäller att få fart på gaserna så dom går upp i pipan .
En nackdel med att behöva tända i sotluckan är att det blir svart runt den , men gör du som ovan med att ha luckan lite öppen så kanske du klarar dig från allt för mycket svart
Prova med lite papper och tunna sticker i spisen , och elda papper i sotluckan i huvudhöjd ,
du ska ha luckan öppen till 1/3 ( stoppa in papperet ock stäng , låt en flik papper sticka att tända på ) när det börjar brumma om elden där ( som en reamotor ) stänger du till ca 2 cm
Det gäller att få fart på gaserna så dom går upp i pipan .
En nackdel med att behöva tända i sotluckan är att det blir svart runt den , men gör du som ovan med att ha luckan lite öppen så kanske du klarar dig från allt för mycket svart
Klicka här för att svara

