M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hej!
Har sett att det har droppat in lite längs med ena sidan på skorstenen.
Det är alltså undertaket som har blivit fuktigt. Ser inte ut att aktivt läcka in just nu, så det läcker möjligtvis bara vid vissa vindförhållanden.
Däremot är jag nyfiken på hur konstruktionen ska se ut och är tänkt att fungera. Skorstenen är väldigt gammal, men omfogad till stora delar så själva skorstenen bör vara tät.
Sista 2-3 raderna tegel består av en kjol eller utkröning som vid nockpannans anslutning är som en tunnel.
Hur ska nockpannan egentligen ansluta där? Idag sitter det en plåt med uppvik som är intryckt i tunneln. Ser inte alls ut som en vattentät konstruktion.
Inne i tunneln finns gammalt bruk, så då slog det mig:
Det är inte så att nockpannan ska gå in i tunneln och sedan muras fast så att det blir helt tätt den vägen?
Bifogar en ritning då jag inte kan ta kort just nu. Hade inget MVG i bild, men jag tror den gör sig förståelig.
Pilen pekar på tunneln och under pilen är ett försök till att rita en nockpanna
Har sett att det har droppat in lite längs med ena sidan på skorstenen.
Det är alltså undertaket som har blivit fuktigt. Ser inte ut att aktivt läcka in just nu, så det läcker möjligtvis bara vid vissa vindförhållanden.
Däremot är jag nyfiken på hur konstruktionen ska se ut och är tänkt att fungera. Skorstenen är väldigt gammal, men omfogad till stora delar så själva skorstenen bör vara tät.
Sista 2-3 raderna tegel består av en kjol eller utkröning som vid nockpannans anslutning är som en tunnel.
Hur ska nockpannan egentligen ansluta där? Idag sitter det en plåt med uppvik som är intryckt i tunneln. Ser inte alls ut som en vattentät konstruktion.
Inne i tunneln finns gammalt bruk, så då slog det mig:
Det är inte så att nockpannan ska gå in i tunneln och sedan muras fast så att det blir helt tätt den vägen?
Bifogar en ritning då jag inte kan ta kort just nu. Hade inget MVG i bild, men jag tror den gör sig förståelig.
Pilen pekar på tunneln och under pilen är ett försök till att rita en nockpanna
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja jo - jag är med på hur man gör det modernt idag, men jag är intresserad av hur den gamla konstruktionen ser ut.L Liteavvarje skrev:
Att göra som du ritar skulle förstöra hela skorstenens utseende och det är i så fall bättre att mura om den helt så att den bara är rak och ”alldaglig”.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja jag menar det, och det som slog mig då var att någon kanske har gjort om underbeslaget på sidorna med plåt för att det är det moderna och nya. Men det kanske inte var det bästa just i det här falletL Liteavvarje skrev:
Därför undrar jag hur det troligtvis var från början.
Morfar talade om att något hur som han kom ihåg frän sin barndom på 20-30-talen hade en sån där utstickande kjol som pärttaket gick in under på alla sidor.
Om de som bygde din skorsten tänkte i samma banor så skall förmodligen nockpannan gå in i hålet och så skulle jag gissa att det var tätat med kalkbruk runtom...... men allt är bara min gissning.
Om de som bygde din skorsten tänkte i samma banor så skall förmodligen nockpannan gå in i hålet och så skulle jag gissa att det var tätat med kalkbruk runtom...... men allt är bara min gissning.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja jag var uppe och tittade igår och hålet är bredare än en nockpanna, så det hade nog passat perfekt att sätta in en och putsa/mura igen.H heimlaga skrev:Morfar talade om att något hur som han kom ihåg frän sin barndom på 20-30-talen hade en sån där utstickande kjol som pärttaket gick in under på alla sidor.
Dock är den inte längre centrerad över nocken så det hade nog inte blivit bra idag. Varför vet jag inte, men det är väl rimligt att tro att den har satt sig efter alla år.
Fick tyvärr bli fogmassa i plåtskarven tills vidare så det håller tätt. Men jag kommer nog försöka göra rent och putsa insidan av hålet med kalkbruk till våren.
Tyvärr ingen stjärna som gjort beslaget heller, buckligt och jävligt på ovansidan så nockpannan kan inte ligga bra heller. Skruvad och spikad på var sida om bucklan, ja ni hör ju hur det låter, suck.
Detta är ändå ett underbeslag som jag tycker både kleti och pleti borde kunna få till okej då det bara är inskjutet och fastsatt under kjolen. Typ som en skiva från varje håll med urklipp för skorstenen, inte mer avancerat än så.
Batteriet tog slut på mobilen så det blev inget kort igår heller
Om du hittar en plåtis som jobbar i blyplåt kan du få gjort en fin liten plåtning som täcker skarven mellan skorsten och takpannor utan att hela skorstenens sockel behöver plåtas in.
Om du vill ha gjort som det har varit sedan gammalt kanske du får acceptera att det regnar in. Har själv ett hus som aldrig haft plåtat utan där man har tätat med kalkbruk. Men så har det alltid varit problem med läckage just där! När tackpannorna vibrerar i storm skakas kalkbruket loss.Måste alltså underhållas regelbundet. Kan nämnas att jag valde låta plåta (tyvärr hela sockeln).
Om du vill ha gjort som det har varit sedan gammalt kanske du får acceptera att det regnar in. Har själv ett hus som aldrig haft plåtat utan där man har tätat med kalkbruk. Men så har det alltid varit problem med läckage just där! När tackpannorna vibrerar i storm skakas kalkbruket loss.Måste alltså underhållas regelbundet. Kan nämnas att jag valde låta plåta (tyvärr hela sockeln).
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Äldre metoder betyder som sagt att man måste underhålla regelbundet. Tyvärr tänker man inte så idag så när det väl läcker så undrar man varför det gör det och sen skor man in hela härligheten i plåt som ju är underhållsfritt. Väl?
Nä skämt åsido, du bör till att börja med försöka komma fram till hur det är gjort och varför det är som det är och sen bestämma dig för vilken väg du vill gå. Antagligen är det enklast att låta det vara som det är och täta med bruk för det är väl så det har varit antar jag. Men då får man acceptera att man kanske får titta till det regelbundet och bättra på.
Nä skämt åsido, du bör till att börja med försöka komma fram till hur det är gjort och varför det är som det är och sen bestämma dig för vilken väg du vill gå. Antagligen är det enklast att låta det vara som det är och täta med bruk för det är väl så det har varit antar jag. Men då får man acceptera att man kanske får titta till det regelbundet och bättra på.
Klicka här för att svara