Byggnadsvård
Sophie: [citat] Ja till slamfärg ska det vara sågad yta och vad gäller pärlspont kan man få den finsågad och då fungerar det utmärkt att måla med slamfärg på det. Välj med fördel den ljusröda slamfärgen från Falu eftersom den håller sig ljus längre än den vanliga röda. Andra märken kan bli både lilaaktiga och kraftigt blekta med tiden så välj äkta Falu slamfärg. Det går bra att
Winston2009: Vad bra, då ska jag kolla upp detta! Tack!!!!
Mazen: [citat] Det är snarare risk att hela papptaket dimper ner och inte bara att färgen släpper. Därför att inte rolla på mer färg som ökar vikten. Jag tror därför att limma på en filt el dyl är att riskera det ytterligare. Vet att även limfärg har använts men det är nog svårt att få veta vad som använts tidgare. Finns metoder att ta reda på det, du leta rätt på en erfaren
Liteavvarje: Du har ett par ställen här och det heter klaffventil , leta själv vad som passar http://www.gyllenhak.com/webbutik/index.php?main_page=index&cPath=22 www.nackabyggnadsvard.se/c/ventiler/
Anna_H: Knappast luffartecken om det är samma märke på alla stoplar, så stora och dessutom målade. Det ska vara mindre ristningar snarare. Exempel: http://www.ordsprak.eu/mera_diverse/Svenska_luffartecken/svenska_luffartecken.html
Ragnar_AT: [citat] Den nyaste jag sett fanns i ett hus byggt 1960, en tablå med lampor, ingen fallklafftablå. Fanns dock bara täcklocket kvår, inga lamphållare osv. I en av lägenheterna hittade jag även en hel del ledningar till knapporna men inga knappor. Huset var avsedd att visa att man kunde bygga lyxbostad med betongfärdigdelar och andra moderna material. Parkett i alla rum, röd gummimatta i
Hermes: Om du ändå skall göra vid mm, kanske du skall överväga att få dit normala fönsterbleck av plåt med rätt böj under - dvs för att garantera attt inte vattnet av ytspänningen drar sig in under dessa och skadar fasaden/konstruktionen...
BirgitS: Det står att den första tapeten är från 1950 och den andra från 1960. Grafiska mönster brukar man väl mest förknippa med 50-talet. Lotura är ju rätt typisk för tapeter under tidigt 1960 då många var ljusa och såg nästan omönstrade ut på håll, exempel på andra är liknande är Tristess, Silverlänk och Slör som Handtryckta tapeter har,. Sådana tapeter var standard i nya
Eylander: För mer om min Öländska kalkstensstuga se mitt inlägg om puts av innervägg, https://www.byggahus.se/forum/search/1214896/ Fråga här om golvet i denna fd. drängstuga, och de sista hundra åren obebodda ekonomibyggnad. Detta bär spår av ändringar under ett par sekel. Jag tror att det varit delvis mullbänk, delvis jordgolv i en halva som förmodligen var fähus, men eftersom marken lutar
Eylander: hej, har en gård på Öland där det finns en kalkstenslänga (del av inbyggd gård) på ca 4x10 m. Det huset brukade bl. a. vara drängstuga, men det finns också en gammal söndervittrad skorsten och murad (enorm) spis/bakugn som knackats sönder upptill när eternittaket lades på (femtiotal). Förutom allt det uppenbara med att byta tak inom något år, så funderar jag på hur man kunde
Anna_H: Du som medlem i föreningen ska inte besikta, det är inte din sak att ta reda på om det är något fel. Däremot kan du ju om du vill fråga någon i styrelsen om de känner till fenomenet och om de vet vad det beror på. Jag skulle bli mer orolig om det luktar unket nu när det är kallt och fuktigt, inte när det är varmt och torrt.
Stefan1972: Äldre metoder betyder som sagt att man måste underhålla regelbundet. Tyvärr tänker man inte så idag så när det väl läcker så undrar man varför det gör det och sen skor man in hela härligheten i plåt som ju är underhållsfritt. Väl? Nä skämt åsido, du bör till att börja med försöka komma fram till hur det är gjort och varför det är som det är och sen bestämma dig för
Stenolofanders: Om det är så stora springor att det drar igenom dem kan du dreva, med samma som du isolerar med, men väggmossa eller husmossa och lera är väl inte fel och finns det gott om på de flesta håll, kanske på din mark eller fråga resp markägare om lov. Den lera och mossa du har i ditt hus är rimligen hämtad inom några hundra meter. Lindrev funkar säkert men är på inget sätt så
Liteavvarje: Det du kan göra är att ringa något kaminfirma av äldre art , och fråga om dom har någon pensionärsmässig person där , en sådan är nog enda möjligheten att komma någon vart . Färskvara på anställd vet inget , ny teknik , gammal teknik till soptunnan Lägg upp ett par bilder så kanske någon känner igen den
GoForIt: Försök att "mota Olle i grind", det vill säga redan utanför byggnaden. Betesboxar med betesblock, t.e.x dessa från Granngården
Thobbeee: Ja det verkar inte vara lätt. Nu har jag en som "lovat" att han ska ringa nästa vecka men vi får väl se. Tanken är att allt ska bort. Håller på och ska sätta nytt kök. Och jämte(till höger)om det jag håller på att riva nu står en köksspis som också sen ska bort. Så murstocken skulle gå helt plant från golv till tak och sedan dit med ikea skåp med induktionshäll och annat som
Fadai: Kanske är detta inte längre aktuellt, men svarar ändå. Ek och ask är hårda träslag och funkar bra som bänkskivor. Björk kan ev. också funka. Där väljer man efter egen smak, det som färgmässigt passar. Viktigt att man väljer bra lim och att ytbehandlingen görs med olja av bra kvalité. Laminat bryter nog av mkt mot 1800-talsstilen och kan se udda ut. Jag tycker du ska övertala
joegge: Jag kanske räddas av att det är svalt ute så att kittet "svalnar" fast glasen. Jag får ha kittklumpen i armhålan under tiden jag håller på.
Oldboy: Vår gamla loge har kalvat ut i ytterkant av stengrunden på en långsida. Jag frågade "vår bonde" som arrenderar vår mark vad han trodde om det. Han visade först hur plättlätt man lyfter stommen från grunden med ett spett. Sedan försökte vi vinscha ihop sidorna, men det ville sig inte. Troligtvis är det en gammal skada från att man tryckt in för mkt halm i logen, och senare har man
Thobbeee: [citat] Aha okej. Ja då kanske det bästa är att ta hit sotaren och fråga, ska ta och ringa dom imorgon!
Daniel 109: Även med stuprör kan man ju leda bort vattet. Vilket man bör göra även om man har dränering.
Ögonfröjd: Så här är det gjort i vår toa. Mosaiken är från 50-talet
elsamalare: [citat] vi har använt Allbäcks färg genomgående och fått måla om ALLT, både ute och inne. Vi har haft proffs som målat som varnade oss för färgen, och de fick tyvärr rätt. Utomhus möglar den, på fönster släpper den efter 1-2 år, inomhus blir den matt och flammig. Vi har målat om med Gysinges med mycket bra resultat. Vi har även testat Engwalls vilken också fungerar bra. Vill
sinuslinus: Byggnadsvårdsföreningen har skrivit rätt mycket om det. Tex: http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/fönster/gamla-foenster-kan-bli-baettre-aen-nya Det blir dyrare med isolerglas och de håller inte tätt för evigt. Tjock dörr med mycket luft mellan glasen (likt gamla fönster med lösa innerbågar som har bättre u-värde än kopplade bågar) och isolering i fyllningarna och med bra
Gammelnörden: Jag lät en snickare göra en "dubbel karm" med de gamla originaldörrarna som innerdörrar och nya pardörrar som öppnas utåt, med tunt energiglas plus handblåst glas i för att få in mer ljus samt antikt dörrvred och lät verandan vara som den är. Eftersom karmen är ny, ordentligt drevad och håller tätt mot den nya korkisolerade ytterdörren har vi inte någon dragig och kall hall. Jag
Sophie: Ja jag blir också irriterad när det inte förklaras tydligt att det är skillnad. Det kommer ju bara ge upphov till missnöje.