Hej på er!

Vi har köpt en gammal prästgård med en vedeldad bakugn och det är väldigt roligt.
Nu vill jag veta om det är nån som vet nåt om dessa och hur det är tänkt att dom ska fungera.
Och om det är nån som känner till nån eller nåt företag som är kunniga in området.

Första bilden så ser ni hur den ser ut framifrån
Gammal vedeldad bakugn i gjutjärn med texten "NORRAHAMMAR N:o 9" på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Gammal vedeldad bakugn i en prästgård med öppen lucka visande insidan och kanalerna där ägaren undrar om funktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra bilden är från insidan och där undrar jag hur det ska fungera med dom olika kanalerna.
Jag har två kanaler i stora luckan en i bakkant och en i framkant.
Sen har jag en kanal i utrymmet under stora luckan.
Nån sade till mig att man kan elda i det utrymmet så man får en högre temperatur på stenen.
Men då känns det som att det finns en risk att knäcka stenen?

Tack på förhand för era svar.
Och tack för ett sjukt bra forum.
 
  • Gilla
Mylife
  • Laddar…
Du eldar i dom två lysluckorna till Höger. starta i den nedre...den ger undervärme till den övre ugnen...

Kanalen i bakkant i den nedre ugnen är för rökaserna ska upp till taket på övre ungnen...dom två kanalerna du har i den övre ugnen är säkerligen tilluft i det främre hålet..du har ett spjäll till detta i så fall ...och det bakre hålet är rökgaser upp på taket till ugnen...2 sotluckor ovan ugnen förbinder det hela - och så vidare ut via ett storspjäll på toppen ovan sotluckorna....Ja rent teoretiskt då ....Lycka till med baket
 
  • Gilla
berraX
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.