Mazen Mazen skrev:
Är det målat flera ggr tidigare är risken att det blir för tungt och släpper. Det var vad jag fick som svar när jag skulle måla ett pappspänt tak i ett tidigare hus. Lösningen blev att anlita en målare som sprutade taket och kunde lägga på ett tunt täckande lager.
Jo precis, köper det här med att färgen släpper och spricker. Tänker att taklisten hjälper till att hålla uppe pappen mer än spiken om man målar och den blir blöt och tung.

Skulle det fungera att limma upp sån där glasfiber-målarfilt innan man målar pappen för att motverka att det färgen spricker över tiden?

Jag tycker det ser ut som ett pappspänt tak. Det går en rand i taket på bilden där pappen är spikad tvärs taket, täckt med en täckremsa. Ett vävspänt tak är bara fäst i ytterkant men ett pappspänt består av våder som (i mitt fall) är ca 160 cm breda. Ett pappspänt tak skall inte målas med vattenburen takfärg, då kan det spricka.

I ett tidigare hus (Mockfjärd Elementhus) hade jag pappspända tak (och väggar). Det blev sprickor i skarvarna men de kan man göra om innan målning. Det sitter en olimmad (tunn) pappersremsa ca 10 cm bred över spikraderna (våderna är spikade omlott) och sedan är det täckt med en bredare limmad pappersremsa. Skarvarna är inte spacklade.

Som någon skrev tidigare är det inga problem att skruva upp något i undertaket genom pappen. Se till att det du monterar inte fixerar pappen mot undertaket om du inte skruvar i en skarv.

0 0lle skrev:
Jo precis, köper det här med att färgen släpper och spricker. Tänker att taklisten hjälper till att hålla uppe pappen mer än spiken om man målar och den blir blöt och tung.

Skulle det fungera att limma upp sån där glasfiber-målarfilt innan man målar pappen för att motverka att det färgen spricker över tiden?
Det är snarare risk att hela papptaket dimper ner och inte bara att färgen släpper. Därför att inte rolla på mer färg som ökar vikten. Jag tror därför att limma på en filt el dyl är att riskera det ytterligare.
Vet att även limfärg har använts men det är nog svårt att få veta vad som använts tidgare. Finns metoder att ta reda på det, du leta rätt på en erfaren målare å fråga. Men som sagt jag fick rådet att sprutmåla för att inte öka med för många kilo. Taket var ca 30 kvm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.