M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nej alltså jag är lika nyfiken som du - jag kan egentligen inte se några tekniska problem med en sådan öppning, men jag har heller i princip ingen praktiskt erfarenhet i ämnet. Det får heimlaga stå för 
Jag tycker också att om man lägger undan sitt byggnadsvårdsintresse och ser på det ur ett tekniskt perspektiv, så kan jag inte heller se hur problemen skulle uppstå i och med både järndymlingar och gåt/svärd. Men hoppas Heimlaga kan komma med bra input på det
Jag tycker också att om man lägger undan sitt byggnadsvårdsintresse och ser på det ur ett tekniskt perspektiv, så kan jag inte heller se hur problemen skulle uppstå i och med både järndymlingar och gåt/svärd. Men hoppas Heimlaga kan komma med bra input på det
Det handlar väldigt långt om vad jag har sett då jag har lappat ihop timmerstommar åt folk. Sådant som andra har sågat sönder.Tommy_F skrev:
Tack så hemskt mycket för era svar!
Är nyfiken bara för att det verkar vara så sjukt delade meningar i detta ämnet om att "kapa i timmerhus".
Som i detta exempel, om jag förstår rätt(?) så är det i princip menat att om jag skulle bredda en enda öppning i en hel timmerkåk 40 cm så är det en "risk" som kan innebära större konsekvenser? Vad är då dessa för konsekvenser/problem?
Trots att tyngdlagen är nedåt och man skruvar in långa järndymlingar och sätter gåt, varför skulle det inte hålla? (rent tekniskt) Och vad gör att det inte håller och blir problem så att säga? är 100 årigt torrt timmrer så pass rörligt att det "sliter sig loss" trots järndymlingar och gåt? Hur skulle ni gjort i sådant fall?
Ta det rätt nu, jag är absolut inte näsvis utan bara nyfiken!
Nu gäller inte frågan om att sätta dessa pardörrar i en öppning avsedd för en vanlig dörr egentligen utan denna nyfikenhet kommer efter att jag ställt frågan till yrkesfolk i bygden då vi skulle behöva öppna upp lite mellan 2 rum samt sätta en altandörr där det idag sitter ett fönster. Och alla säger mer eller mindre att det inte är något problem, men läser man på nätet är det i vissa fall annorlunda, och i vissa fall kapar folk hej vilt i sina timmerhus och då undrar man ju såklart varför?
De jag har pratat med är dels en timmerman som är 70 + som menade att en timmerkåk kan i princip välta runt utan att större skada uppstår pga att de håller ihop så pass bra, han menade på att man ska gå loss riktigt rejält med motorsågen innan man "ställer till det"..
så det lilla (i hans bemärkelse) som vi tänkte göra ansåg han absolut inte var något problem, så länge vi inte gick loss och fortsatte att kapa en massa mer tillade han dock sedan.
Hans råd var att sätta ny gåt bara, så länge vi inte kapade av de övre och undre varven vid öppningen då menade han (som min tidigare bild)
En annan yngre timmerman (34 år) som drivit eget som timmerman i 10 år sa i princip samma sak att så länge man sätter ny gåt och ev reglar/stabiliserar på var sida av snittet så gör det inget om man öppnar upp i en stomme som satt sig så länge man inte kapar av alldeles intill en knut eller dyl, och det ska vi inte göra. Det va även han som sa att dymlingarna oftast sitter någon decimeter bredvid själva öppningarna, dvs om vi byter ett fönster som är 10x14 mot en altandörr som är 10x21 så menade han att dymlingarna förmodligen klarar sig. Sen kan jag tillägga att dom som håller på med sådant här avråder ju gärna först för att dom personligen är väldigt byggnadsvårdsintresserade och därmed inte tycker att det är historiskt rätt att öppna upp och "ändra om", men rent byggnadstekniskt så menar de att det inte är någon fara.
En "vanlig" snickare jag också pratade med sa att när dom öppnar upp i timmerkåkar så kapar dom bort helt och ersätter med limträ där det öppnas upp, även dom reglade
på var sida om snittet, här menade timmermannen att stockarna var tillräckligt bärande och att inte limträ behövdes, och att det var dumt att kapa av det översta varvet som även "håller ihop".
En annan snickare som är 65+ menade på att han vart med och sågat i timmerstommar som 18 åring och har en idag aldrig hört om några problem (hans ord), honom har jag till och med vart med och hjälpt för 5-6 år sedan i en timmerkåk och då sågade han bort en hel vägg! då tog han ur enda ner till grund, satt limträ pelare på sula i marken och sedan en stor
jäkla limträbalk emellan dessa som bärde av, Limträstolparna bultades sedan ihop med stommen rätt rejält. Jag tänkte inte så mycket på det då pga att man inte hade timmerhus själv då utan var bara med för grovjobbet (=lyfta limträbalkar och skotta spån).
Alla ovanstående har varit på plats och sett vårat hus, hurdan de har rätt eller fel vet jag inte, men det är ändå intressant då vissa menar att timmerhus är som pansar, och andra att de är som papper
Själv vet jag inte mer en det jag ser och har framför mig, läser och hör. Och då tänkte jag att eftersom det råder så olika bud så kanske man skulle kört denna variant och inte "bara" gåt så är man kanske en mer säker. Sen vet jag inte hur vanligt det är med "problemen" som uppstår om man vårdslöst skulle börja kapa här och där? I bonde bygden jag bor där majoriteten av husen är av timmer så har man i vart fall inte hört att någon haft stora problem pga att de öppnat upp mellan två rum, faktum är att i princip varje kåk verkar ha gjort detta.. Men problemen kanse finns där ändå?
Jaja, mycket svammel vart det, och som sades, jag är inte näsvis, bara nyfikenMan vill ju ha så mycket kött på benen av ren fakta som möjligt innan man tar fram sågen.
Tack igen!
I ett fall var det ett hus där de hade förstorat fönsteröppningarnas på 30-talet. Då jag rev ned skivorna på insidan visade det sig att hela ena ändan av huset bars upp enbart av fönsterkarmarna och någon stående plankstump som var satt som fyllning vid sidan av karmen.
På ett annat ställe blev jag inkallad efter att husägaren som stod och kapade bort timmer hade fått en mellantaksbjälke över sig. De tvärgående mellanväggarna var borta så långväggarna gled utåt och bjälkarna drogs ur sina infällningar som bara är tre tum djupa.
Problemet är inte när en ägare kapar sönder litet. Problemet är när flera ägare efter varandra kapar litet i gången och så börjar timret långsamt glida isär. I allmänhet tar det 10-30 år efter att man har sågat sönder innan skadorna kommer på allvar.
Du kan ju fråga samma karlar om det är vanligt att stockväggar har bulor i olika riktningar. Det är det vanliga symptomet som kommer något årtionde efter att man har tagit bort en vägg som var inknutad i den väggen som senare bulnade.
Du kan ju fråga hur vanligt det är att man river timmerhus för att stommen inte håller ihop.
När verkan kommer årtionden efter orsaken är det många som inte ser sambandet.
Att öppna upp mellan två rum är idioti om du frågar mig.
Att bredda en dörr utan praktisk orsak är idioti om du frågar mig.
Ingendera är nödvändigt för husets funktion men det för er närmare gränsen när huset inte håller ihop längre.
Behöver ni en ny dörr för att få huset att fungera kan ni gott såga upp en dörr. En dörr hit eller dit är inte hela världen och litet ont kan man ta för att få ett praktiskt fungerande hus.
Förresten så var det ett hus som jag var intresserad av en gång och möjligen skulle ha haft råd att köpa...... men syllen och ibland också något stockvarv ovanför var ruttet runt hela huset och eftersom flera mellanväggar var bortkapade och nästan alla fönster förstorade så skulle inte huset ha gått att lyfta och byta syll. Jag har lyft hus och bytt syllar så normalt sett skulle det ha varit ett smärre rutinarbete men i det här fallet skulle jag ha blivit tvungen att plocka ned hela huset och byta syll och sätta upp det igen........ och så billigt var huset inte.......
Tack så mycket för era svar! 
heimlaga: Dom kåkar du beskriver att dom "sågat sönder", som tex huset som
de förstorat fönsteröppningarna i: Hade dom gjort nya gåtspår/svärd och förstärkt på något annat vis runt det dom sågat ur? Och hade dom nu gjort det, hur kunde det bli sådär?
Tänker lite på att de flesta moment i en renovering kan ju gå åt pipan om man inte gör saker "ordentligt", min fråga var mer riktat till om man nu förstärker och försöker göra "rätt", hur ska det då bli ett problem?
Och hur löste du problemet med att "lappa ihop" dessa fönsteröppningar?
Han som sågat friskt och fått en bjälke i huvudet, det ser jag som mer okunskap i det enskillda fallet en relevant i just denna fråga som handlar om just att förstärka
"Du kan ju fråga samma karlar om det är vanligt att stockväggar har bulor i olika riktningar.
Det är det vanliga symptomet som kommer något årtionde efter att man har tagit bort en vägg som var inknutad i den väggen som senare bulnade."
Här känner jag att min fråga rundgås, själva frågan är ju just det; hur det ska kunna bulna om man gör som jag föreslagit ovan? Rent tekniskt, hur ska då stockarna kunna röra sig utåt och bulna? Är det inget som håller kvar stockarna så förstår jag att det kan vandra utåt, men nu menade jag ju inte att man rent av bara "snittar upp" och låter det vara så utan att man förstärker med både järndymlingar, gåt och även låter övre och undre varv vara kvar?
Sen att du tycker att det är idiotiskt att öppna upp lite mellan 2 rum i ett äldre hus, det är ju din personliga åsikt, själv tycker jag att det är idiotiskt att idiotförklara något som en annan människa kanske har stort behov av för att få livet att funka mer praktiskt
de förstorat fönsteröppningarna i: Hade dom gjort nya gåtspår/svärd och förstärkt på något annat vis runt det dom sågat ur? Och hade dom nu gjort det, hur kunde det bli sådär?
Tänker lite på att de flesta moment i en renovering kan ju gå åt pipan om man inte gör saker "ordentligt", min fråga var mer riktat till om man nu förstärker och försöker göra "rätt", hur ska det då bli ett problem?
Han som sågat friskt och fått en bjälke i huvudet, det ser jag som mer okunskap i det enskillda fallet en relevant i just denna fråga som handlar om just att förstärka
"Du kan ju fråga samma karlar om det är vanligt att stockväggar har bulor i olika riktningar.
Det är det vanliga symptomet som kommer något årtionde efter att man har tagit bort en vägg som var inknutad i den väggen som senare bulnade."
Här känner jag att min fråga rundgås, själva frågan är ju just det; hur det ska kunna bulna om man gör som jag föreslagit ovan? Rent tekniskt, hur ska då stockarna kunna röra sig utåt och bulna? Är det inget som håller kvar stockarna så förstår jag att det kan vandra utåt, men nu menade jag ju inte att man rent av bara "snittar upp" och låter det vara så utan att man förstärker med både järndymlingar, gåt och även låter övre och undre varv vara kvar?
Sen att du tycker att det är idiotiskt att öppna upp lite mellan 2 rum i ett äldre hus, det är ju din personliga åsikt, själv tycker jag att det är idiotiskt att idiotförklara något som en annan människa kanske har stort behov av för att få livet att funka mer praktiskt
Redigerat:
En stockvägg har ingen knäckstyvhet i lodrät riktning. Det innebär att de utåt- eller inåtriktade knäckkrafterna tas upp av vågräta stockar och förs till knutarna där de tas upp av anslutande väggar. Där det finns öppningar i anslutande väggar blir det skjuvkrafter som dymlingarna överför till bindvarven ovanför och under öppningen.Tommy_F skrev:
Tack så mycket för era svar!
Sen att du tycker att det är idiotiskt att öppna upp lite mellan 2 rum i ett äldre hus, det är ju din personliga åsikt, själv tycker jag att det är idiotiskt att idiotförklara något som en annan människa kanske har stort behov av för att få livet att funka mer praktiskt![]()
Elementär hållfasthetslära.
Det innebär att om du sågar bort en vägg eller tar upp en onödigt stor öppning i den så finns väldigt ofta risken att anslutande väggar bulnar eftersom de förlorar sitt stöd mot knäckning. Sättningarna går långsamt men med åren växer bulan.
Blev det klart för dig nu att jag inte kringgick frågan!
Det här kan man i viss mån kompensera genom att sätta dit följare det vill säga stående 6x6 parvis på utsidan och insidan sammanbundna med genomgående M16 eller M20 bultar men sådana köldbryggor vill man inte ha i boningshus om man inte är absolut tvingad till det.
Huset som stod på fönsterkarmarna hade fått nya svärd men oftast var det bara en femtums planka som var insatt vid sidan av fönstret och spikad med en väldig massa sextumsspik i stockändorna.
Det som hade hänt var fem saker:
-Stockar hade förskjutits i längsled på grund av skjuvkrafter när dymlingarna var borta.
-Väggar hade bulnat då stockarna i anslutande vägg förskjöts i längsled.
-Väggar hade bulnat då sextumsspikarna inte höll fast dem tillräckligt väl i "svärden". Två sextumsspikar i ändträ per stock räckte inte.
-Väggarna hade bulnat väldigt mycket ovanför fönstren. Eftersom karmen och de spikade svärden bar upp hela gaveln blev trycket för stort där ovanför och två stockar började tryckas inåt.
-Tidigare renoverare hade löst problemet genom att hugga bort bulorna så där timret var tunnast var det bara 2 1/2 tum kvar av 5 1/2 tums timmer. Det innebar att det på många ställen inte fanns någon bärande kant kvar på draget.
Jag lyfte med domkraft och satte stöttor i fönsteröppningarna och plockade ned timret mellan fönstren. Drog ut bulan ovanför fönstren med provisoriska följare och M20 bult. Borrade halvmeterdjupa dymlingshål uppåt och slog in dymlingar med sjunkmån. De hindrade bulan från att komma tillbaka då jag tog bort följarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timrade upp hela den borttagna biten provisoriskt utanför huset och bytte de en del stockar som var för svårt skadade. Dymlade och satte in T-formade svärd i spår i stockändorna så allt var som en byggsats. Plockade isär och satte in timringen på sin plats. Lättade upp med domkraft i fönsteröppningarna och tog bort stöttorna.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det kan ju inte vara så kul att knappt rymmas in genom dörren? Dörrbladen ser ut att vara max 60cm breda, du får ju kämpa för att få in en matkasse där utan att öppna båda dörrarna. Jag skulle absolut byta den där. Det är lätt för byggnadsvårdare att sitta och säga att du ska behålla dörren när de inte behöver bo där själva.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Tackar så mycket för svar! 
Finndjävel: Ja dörren kommer bytas då vi nu istället ska bygga ut huset, och ja, gångdörren är 50cm..
Hemilaga: Så då handlar det rent av om "tur" många gånger om det bulnar eller inte, dvs hur mycket det rör sig oavsett om åtgärden man gör är bra eller dålig? Vårat hus har gått i generationer innan vi köpte det, och gubben vi köpte av sa att hans Morfar hade kapat bort de bärande väggarna uppe till taket på 30 talet (se bild nedan)
och här sitter inga lösningar för att stadga upp, och heller inga sättningar.. timmermannen som är här och jobbar med huset gav det beröm just för att huset är så rak och fin i stommen, så här lär vi då tala om tur.
Bifogar en till bild ifrån vårat hus, där jag markerat med rött där vi behöver öppna upp lite, och där jag tänkte sätta järndymlingar på det viset jag illustrerade, samt ny gåt.
Och om nu ytterväggen ska börja bula ut pga mitt sågande just där, bör inte dymlingarna i själva ytterväggen se till att inte dessa ska börja bulna? dvs det lär ju sitta massa dymlingar lite var stans i hela den väggen och stockarna är ju i hel längder (mina fina gula sträck på bilden är dymlingar)
För jag tänker annars lär ju den övre delen (ovanför den blå linjen) också börja bulna? Om den väggen har dymlingar och jag sedan gör som jag menade på den röda markerade väggen med järndymlingar och gåt så håller det iaf inte? Eller är det "pröva och hoppas på tur" som är budskapet?
Jaja,
Ska prata mer med timmermannen som inte är på plats denna vecka så kanske han rent av få göra det, om han nu kan göra på något annat vis..?
Här är en vägg som är inlaxad och "sönderkapad" i vårt hus av tidigare ägare:

Mellanbjälklaget är bortsågat pga att de ruttnat bort pga stora vattenläkage, om någon skulle undra..inte för att det är relevant för frågan men..

Finndjävel: Ja dörren kommer bytas då vi nu istället ska bygga ut huset, och ja, gångdörren är 50cm..
Hemilaga: Så då handlar det rent av om "tur" många gånger om det bulnar eller inte, dvs hur mycket det rör sig oavsett om åtgärden man gör är bra eller dålig? Vårat hus har gått i generationer innan vi köpte det, och gubben vi köpte av sa att hans Morfar hade kapat bort de bärande väggarna uppe till taket på 30 talet (se bild nedan)
och här sitter inga lösningar för att stadga upp, och heller inga sättningar.. timmermannen som är här och jobbar med huset gav det beröm just för att huset är så rak och fin i stommen, så här lär vi då tala om tur.
Bifogar en till bild ifrån vårat hus, där jag markerat med rött där vi behöver öppna upp lite, och där jag tänkte sätta järndymlingar på det viset jag illustrerade, samt ny gåt.
Och om nu ytterväggen ska börja bula ut pga mitt sågande just där, bör inte dymlingarna i själva ytterväggen se till att inte dessa ska börja bulna? dvs det lär ju sitta massa dymlingar lite var stans i hela den väggen och stockarna är ju i hel längder (mina fina gula sträck på bilden är dymlingar)
För jag tänker annars lär ju den övre delen (ovanför den blå linjen) också börja bulna? Om den väggen har dymlingar och jag sedan gör som jag menade på den röda markerade väggen med järndymlingar och gåt så håller det iaf inte? Eller är det "pröva och hoppas på tur" som är budskapet?
Jaja,
Här är en vägg som är inlaxad och "sönderkapad" i vårt hus av tidigare ägare:

Mellanbjälklaget är bortsågat pga att de ruttnat bort pga stora vattenläkage, om någon skulle undra..inte för att det är relevant för frågan men..

Klicka här för att svara