Byggnadsvård
Immobil: Tyvärr inte, men de anlitades av generalentreprenören: J. Svensson Bygg AB, så de bör veta: http://www.svenssonbygg.se/ ;)
Immobil: 8-) Är man smart, så sätter man en glasskiva framför. ;) / Glädjeupplivare :D
pinebar: Jag tror inte att det går att spika i Eternit utan att den spricker. Vi håller på att ta bort våran och det är i princip omöjligt att få loss hela skivor. De är väldigt spröda. Så om man ska regla på Eterniten måste man borra = damm = farligt. Jag röstar på att ta bort Eterniten oavsett hur ni sedan löser den nya fasaden på huset. I Stockholm finns ett par soptippar som tar emot
chili: Hos oss gäller det bara det yttre. Fast inte heller där verkar det vara så himla strikta regler, när vi ringde kommunen sa de att 'ni behöver kanske inte sätta upp en parabol ut mot gatan' , och ska vi bygga till något ska det göras 'i samma stil'. Det verkar inte helt lätt att få klara regler, utan det är nog en bedömningsfråga från fall till fall.
tartan: Jag håller inte med. Vi har ett hus byggt 1908, och med perslpånt i de flesta väggar och tak. På vårt hus är det blandade dimmensioner allt från ca 7 cm till 12 cm på samma vägg. Detta ger ett trevligt intryck och inte så strickt som när alla är lika. Har även byggt om och till, och då gjorde jag lika dant, och de flesta som kommer och ser det tycker det ger ett mjukare intryck och
LillaMarie: Å, snälla! Skulle inte jag också kunna får firmans namn. Bor i Dalsland. Jag har letat och letat men hittar ingen som verkar kunna detta bra! Marie
marial: Hejsan! Vi har själv blandat till vår guld/gul ockra till vår ytterdörr. Titta in på vår hemsida och kolla om det är något sådant ni tänkt er. Om det är rätt färg så kan jag kolla med min sambo vilket piggment vi använt. Ett tips är att göra färgen själv, det blir mycket bra och du kan själv ordna så du får exakt den färg du vill ha. Lycka till!
hajof70: Vi har renova i huset och är förhållandevis nöjda med det. Känns helt klart plastigt. Mend det är ett medvetet val, att fylla huset med "orginal" porslinsgrejjor hade blivit ohemult dyrt (har numera modernt antal uttag ;)och lagt på nätverks- och tv-uttag i flera rum osv). På de ställen vi har utanpåliggande montage ser det än värre ut, de känns stora och klumpiga, än plastigare
Sophie: Kolla med länsmuseet de brukar känna till firmor och snickare som kan byggnadsvård. De kan säkert hjälpa till med annan information oxå.
Sophie: För dem som inte vill vänta så länge som två-tre dygn mellan varje strykning kan man tillsätta xerotin i färgen. 1-2% bara. Då halveras torktiden. Dock påverkar det oxå hållbarheten på färgen men det kan vara praktiskt om man måste bli klar lite fortare. Observera oxå att om man tar för mycket xerotin har det motsatt effekt och färgen torkar inte alls istället. :)
jennieb: Tack segla. Så som jag blandade stämde nog rätt bra med ditt recept. Har målat en del nu och allt verkar bli bra, än så länge. Det är kul att äntligen vara framme vid inomhusmålningen, vi har hållt på och byggt i två år nu.... Jennie
TN-Funkis: Under länken värme, vatten-ventilation har vi nu en diskussion om de nya branschreglerna för VVS. Detta ämne berör speciellt er som sysslar med byggnadsvård avseende våtutrymmen så därför har jag lagt in en tråd här för kännedom. Är osäker om debatten ska föras här eller på värmetråden, det viktiga är att så många som möjligt får vetskapen om de kommande reglerna. Länk
Kasch: Det låter inte som om det är oxidering du är ute efter vilket, som många redan påpekat, är rost. Blånering med linolja kan man däremot ordna genom att doppa/pensla gångjärnen och bränna av dem med exempelvis en gasollåga.
Per-Erik: uppvärmingen är ju bra att kolla på.. är det direktverkande el så skulle iallfall jag akta mig.. Vattenburen värme ska det vara.. Annars är det nog ganska bra konstruktioner & bra med isolering i väggar och tak. Bara sånna där mekansika saker som går sönder efter 20-25 år.. kyl/frys, tvätt/tork, varmvattenberedare.. kolla att det är utbytt.. vilket det troligtvis är..
Phille: Prata med ditt lokala Munters kontor.Dom löser det mesta...böde köp och hyresmaskiner, dom kan även bes och ge lämpliga åtgärdsförslag.
Topaz: Markskivor är ett bra sätt att hindra tjälen att tränga ner i marken och orsaka tjällyftning.
Anders_M: Jag hade liknande problem i ett torp jag började renovera för ett par år sedan. Jag gjorde fackverk av reglar och fyllde med isolering. Jag har valt att isolera vårt hus med cellulosafiber (thermocell). Som diffusionsspärr har jag diffusionspapp istället för plast;la den dubbel för säkerhets skull. Jag gjorde det själv för 10 år sedan och har inte upptäckt problem med fukt i vinden.
Mr_T: Det finns ju några diskussionspunkter runt det vidare perspektiv som berörts här. 1. Att ett oisolerat hus kan vara varmt nog är det ingen tvekan om, tom. ett tält kan ju hålla +20 trots -20 ute bara man tillför tillräckligt mkt. värme. Men att värma ett oisolerat hus till +20 med direktverkande el (om ingen är hemma och eldar hela dagarna) känns inte speciellt attraktivt med rådande
Sara_B: Nope, självklart inte! >:( [/quote] Nä, ursäkta, det var ju närmast ett påhopp. :-/ Å andra sidan gör ju folk så mycket konstigt, så man vet ju aldrig... Fast inte under det här ämnet kanske. :)
yonna: Mitt närmaste byggvaruhus har järnvitriol, även närmaste kemikalie/färgaffär - alla butiksanställda vet dock inte att det finns på hyllan ;). Det är drygt när du späder ut pulvret.
ELIN: Va bra! Då slänger vi in en värmepump. Skönt att höra att fler har gjort det och är nöjda med resultatet..
Ajje: Tack för dina tips Ingenjören :)! Jag ska använda mig av dem. Jag hade en snickare hemma igår som gick runt och kände på träet. Han sa att det inte var någon fara med hålet men ville jag kunde han fylla det med gammalt timmer. Vattenskadan som vi upptäckte i tvättstugan var det värre med. Där borde vi byta ut en bit. Jag ska ta bort allt rötskadat trä så får vi se hur mycket hål
Kurtivan: Såg att en gammal dusch/kar blandare var till salu på Tradera. Årsmod 1929 med termometer, sen stod det kallt och varmt på kranarna. Villha! Nån som har erfarenhet av renovering av dylika tingestar och kan dela med sig av sin kunskap?
chris47: Emalj finns i alla möjliga färger (även svart), det är bara att leta vidare ;). Sorry har inga tips om var det kan köpas. /CC
co: [citat] Själv har vi ett järnrör som går igenom en av de pipor som vi inte använder - det är tydligen inte heller så hälsosamt.
co: Jag vet inte om det här är ett bra råd för någon som vill ha ett skurgolv men ... vi har oljat våra golv med en olja som innehåller vitpigment. Det gör att golvet inte mörknar/gulnar lika fort som om man bara har olja.
Mjölnaren: [citat] Japp! 8-kantig stensättning som syllen ligger på sedan har jag gjutit invändigt.
norrbottenstorpet: [citat] Det är svårt, för att inte säga omöjligt att få stockarna att likna de handbilade varianter som skapades av vana hantverkare på 1700- och 1800-talet. Nej är man ute efter en fin timmerstomme, så är det de gamla varianterna som lockar. Det är imperfektionen i hanterverket som gör hela grejen. Maskintillverkat är för perfekt. [citat] Detta beror väl lite på hur huset har