9 853 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
lättklinker som isolering i golv
Någon som har erfarenhet av att isolera golv med lättklinker (lecakluor)?
Hur tjockt lager behövs? Läggs lecakulorna direkt på marken eller någon form av fuktspärr i botten. Är det meningen av att undergolvet har direktkontakt med lecakulorna eller någon form av tätskikt emellan?
Har tänkt ha vattenburen golvvärme ovanpå detta.
Hur tjockt lager behövs? Läggs lecakulorna direkt på marken eller någon form av fuktspärr i botten. Är det meningen av att undergolvet har direktkontakt med lecakulorna eller någon form av tätskikt emellan?
Har tänkt ha vattenburen golvvärme ovanpå detta.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Jag vet inte förutsättningaran för att du vill göra på detta sätt, men här kommer lite tips.
Lägg ut en plastfolie på marken, den skall inte ansulta helt mot ytterväggarna utan eventuellt läckage uppifrån kan rinna bort.
Använd Leca 12-20K (Kapilärbrytande) och minst 30cm (motsvarar 10cm cellplast)
Komprimera så väl som möjligt...
Det går att få leverans med blåsbil... går fort som sjutton och det blir komprimerat med en gång men det krävs en viss volym för att det skall bli lönsamt (kolla med maxit eller lecas hemsida http://www.leca.se/, det är de som levererar på detta sätt)
Lägg en geotextil och ett armeringsmatta på toppen så går det att gå på.
Naja vattenslingorna i armeringsmattan och gör en betonggjutning eller spackling ovan på (kan behöhas en armeringsmatta till)
Ett kanon golv om man te.x. har tagit ut ett gamalt golv i ett hus med stenfot och litet kryputrymme!
Lägg ut en plastfolie på marken, den skall inte ansulta helt mot ytterväggarna utan eventuellt läckage uppifrån kan rinna bort.
Använd Leca 12-20K (Kapilärbrytande) och minst 30cm (motsvarar 10cm cellplast)
Komprimera så väl som möjligt...
Det går att få leverans med blåsbil... går fort som sjutton och det blir komprimerat med en gång men det krävs en viss volym för att det skall bli lönsamt (kolla med maxit eller lecas hemsida http://www.leca.se/, det är de som levererar på detta sätt)
Lägg en geotextil och ett armeringsmatta på toppen så går det att gå på.
Naja vattenslingorna i armeringsmattan och gör en betonggjutning eller spackling ovan på (kan behöhas en armeringsmatta till)
Ett kanon golv om man te.x. har tagit ut ett gamalt golv i ett hus med stenfot och litet kryputrymme!
Så här har vi gjort:
Tog bort gamla golvet i torpet
Handskottade ur en meter
Fyllde med Leca (kom direkt från fabrik i säcker om 1,7 kbm) Vi lyfte säckarna med traktor, skar hål i botten och lät det rinna längs i en ränna av två plankor.
Ingen plast i botten behövs., om man bara ligger över 30-40 cm i höjd, eftersom Lecan kapillärbryter ungefär där.
På med golvet.
Vi komprimerade inte. Blir kanske en luftspalt under golvet vad det lider.
Varför Leca?
Tja, det är nästan som den jord vi skottade bort, jämfört med andra isolermaterial.
Dessutom gillar inte mössen att gå i det (de har ju inte haft bollhav när de var små och har tack och lov inte lärt sig att tycka att det är kul).
Jag låg på golvet för ett par veckor sedan när jag lade en av döttrarna att sova och slogs av att jag låg på ett trägolv i ett gammalt torp med 18-19 grader i sovrummet och tyckte varken att det drog eller var kallt. I bara T-shirt. Så det blir bra, enligt mig.
Däremot är det kanske inte den allra billigaste metoden?
Tog bort gamla golvet i torpet
Handskottade ur en meter
Fyllde med Leca (kom direkt från fabrik i säcker om 1,7 kbm) Vi lyfte säckarna med traktor, skar hål i botten och lät det rinna längs i en ränna av två plankor.
Ingen plast i botten behövs., om man bara ligger över 30-40 cm i höjd, eftersom Lecan kapillärbryter ungefär där.
På med golvet.
Vi komprimerade inte. Blir kanske en luftspalt under golvet vad det lider.
Varför Leca?
Tja, det är nästan som den jord vi skottade bort, jämfört med andra isolermaterial.
Dessutom gillar inte mössen att gå i det (de har ju inte haft bollhav när de var små och har tack och lov inte lärt sig att tycka att det är kul).
Jag låg på golvet för ett par veckor sedan när jag lade en av döttrarna att sova och slogs av att jag låg på ett trägolv i ett gammalt torp med 18-19 grader i sovrummet och tyckte varken att det drog eller var kallt. I bara T-shirt. Så det blir bra, enligt mig.
Däremot är det kanske inte den allra billigaste metoden?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Hur gjorde ni ovanpå lecan? Gjutning eller spackling eller nya golvreglar?
Klej vill ju ha vattenburen golvvärme...
Klej vill ju ha vattenburen golvvärme...
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Vi gjorde ungefär som Nix när vi bytte golvet med mullbänk under; d.v.s. det hade funnits sandjord ända upp till golvbräderna. Vi lät snickarna skotta ut en del och fyllde sen på med leca. Ingen plast, däremot fiberduk (som andas). Lade ut plankor uppe på lecan och lade brädgolvet direkt på plankorna. Det har blivit kanonbra. Golvet ligger still och varken svajar eller knarrar.
Huset ligger på en super-väl-dränerad plats till att börja med, högst uppe på en kulle av sandjord, så vi är inte oroliga för att få in fukt.
Dock lade vi inte in någon golvvärme så det vet jag inget om. Ett råd vi fick var att fundera på hur man gör den dag som golvvärmen slutar att fungera och behöver renoveras. Bryter upp vårt fina 3,5 cm tjocka ekgolv? Tanken kändes så avskräckande att vi avstod från golvvärme.
Huset ligger på en super-väl-dränerad plats till att börja med, högst uppe på en kulle av sandjord, så vi är inte oroliga för att få in fukt.
Dock lade vi inte in någon golvvärme så det vet jag inget om. Ett råd vi fick var att fundera på hur man gör den dag som golvvärmen slutar att fungera och behöver renoveras. Bryter upp vårt fina 3,5 cm tjocka ekgolv? Tanken kändes så avskräckande att vi avstod från golvvärme.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Vi satte reglar som sitter i väggarna, med ett par gjutna stödplintar.
Ovanpå det det gamla trägolvet.
I hallen har vi golvspån på reglarna (som där är kortlade) och en klinkerplatta ovanpå.
Rent tekniskt är det knappast något bekymmer att lägga golvvärmen på spånet, på vanligt sätt.
Frågan är hur mycket värme som går neråt, och hur huset egentligen mår av detta, det kan ju bli helt andra temperaturdifferenser än tidigare med risk för rörelser och sprickor. Kanske. Jag vet inte?
Så gjorde vi i alla fall.
Ovanpå det det gamla trägolvet.
I hallen har vi golvspån på reglarna (som där är kortlade) och en klinkerplatta ovanpå.
Rent tekniskt är det knappast något bekymmer att lägga golvvärmen på spånet, på vanligt sätt.
Frågan är hur mycket värme som går neråt, och hur huset egentligen mår av detta, det kan ju bli helt andra temperaturdifferenser än tidigare med risk för rörelser och sprickor. Kanske. Jag vet inte?
Så gjorde vi i alla fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden