Någon som har installerat avfuktare i krypgrunden på en äldre timmerkåk eller liknande och kan dela med sig av vad det kostade, positiva/negativa effekter om golvdrag, lukt från grunden osv ??

Har skrivit om detta tidigare, men gör det gärna igen ;)
Har delvis krypgrund, 40m2, timmerhus anno 1920.
Vissa fuktproblem fanns, dock ej alarmerande.
Jag knuffade in en vanlig kondensavfuktare, pluggade ventilerna i grunden, och satte en liten badrumsfläkt blåsandes utåt i en av ventilerna för att få ett litet undertryck i grunden. Den sortens avfuktare lämnar vattnet i flytande form, lyckligtvis har jag ett dräneringspåstick inne i grunden där jag lät slangen gå ner. Kostnad ca 5000. Funkar fint. Golvdraget och lukten har försvunnit pga undertrycket.
Enda problemet är att avfuktaren isar igen på vintern, men den stänger av sig själv då. Under resten av året funkar det fint, och det är då den behövs. Avfuktarens hygrostat inställd på 65% RH, injusterat med yttre hygrometer.
Visst, avfuktaren håller väl inte för evigt, men jag får väl köpa en ny om tio år. Mycket billigare än en sorbtionsavfuktare i alla fall.

Tack, det var snällt :)

Jag har nog samma sits som du, har väl "vanlig" lukt som kommer från en gammal torpargrund men inget alarmerande.
Känns dock endast i tv-rummet där blindbotten har rasat ner.
Dock lider vi av golvdrag och jag har planer på att lyfta upp golven inifrån och byta isoleringen.

Men det kanske kan slippas iom. att man sätter in en avfuktare.
Om många av golvbrädorna skadas så är det inte så stor skillnad i pengar mot en avfuktare.

Såg detta gamla svaret och blev nyfiken.
Jag har byggyta på ca 80kvm...funderar på om det räcker med en badrumsfläkt/kanal fläkt elloer om man ska använda mera?
Har du plast på marken?
Hur snabbt märkte du skillnad?

Mvh
Caradan

Hej Caradan!
Som jag fattat det, ska fläkten bara säkerställa att luften inte pyser upp i huset. Hur mycket fläkt som åtgår beror på bl. a. hur tät konstruktionen är. Men det finns ingen fördel med för mycket fläkt. Prova med en, och se vad som händer. Lukten försvann över en natt för mig. Jag har även lagt plast på marken.

Hej.
Tack för ditt svar.
Ska åtgärda detta nästa helg då jag är ledig!

Kom ihåg att inte ha för mycket fläkt. Det gör bara att du får en kall miljö under huset. Detta leder sedan till att du får mer kondensproblem på våren när luften är varm och kommer in i din mekaniskt nerkylda grund. Mycket låg fläkthastighet skulle jag rekomendera om man nu ska sätta in fläkt över huvud taget. Kanske man ska titta om det går att åtgärda eventuellt fel vid felkällan istället. Jag är i alla fall tveksam till sådana här konstlade åtgärder på ett gammalt hus.
Tartan

men luften borde ju inte bli kallare av att suga ut liften, värre hade det nog blivit om man suger in luften?
Då ventlierna är stängda (förutom där luften sugs ut) så kommer ju ingen varm/fuktig luft in heller. (men avfuktare kommer att gå så fort det inte är minus grader längre)
Sen är iofs inte min grund så gammal som 1920, utan från 1969.

Det spelar inte någon större roll på om grunden är från 1920 eller 1969. Ska du suga ut luft utan att få in samma mängd får du ett vakum. Ersättningsluften kommer antingen utifrån(och är kall) eller innifrån (och är varm och fuktig). Hävdar fortfarande att man ska försöka hitta felkällan, och i ett så pass nytt hus borde det finnas ritningar. Har du ett hus med torpargrund från 1969, så kan du börja med att kolla dränering samt dagvatten. Är vattnet från hängrännorna avlett så det inte rinner in under huset? Finns plastfolie ovanpå gruset i grunden, och är allt organiskt material bortrensat från marken? Finns ventiler i grunden? Kolla med kommunen hur mycket total ventilationsarea det skall vara. Ventilerna skall också sitta på rätt ställe från hörn o.s.v. Men har du så fuktig miljö under grunden så det blir dålig lukt ska du nog kolla lite nogare än att bara sätta in en fläkt och en avfuktare. Ja, som du förstår är jag tveksam till dina planer. Det blir väl som att lacka om en rostig bil utan att först åtgärda rosten, det håller ju inte länge.
Tartan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.