4 009 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Lägga silikon runt bottenplattan på en kamin?
Hej! Håller på att förstöra min nya kamin genom att inte kunna lägga silikon rätt... Vi har fått en kamin installerad och den står på en "glasskiva" som är genomskinlig. För att inte få in smuts under skivan fick vi ett tips om att lägga silikon mellan glasskivan och golvet. Vi har köpt en tub med silikon och håller på att försöka lägga på det snyggt direkt ifrån den lilla tuben i en tunn rand som sluter till så att det blir tätt... men det blir inte snyggt och jämnt hur vi än gör (lite bubbligt från tuben), svårt att få det att ligga kloss med golvet dessutom... Nu håller vi på att ta bort det vi lagt på för att det inte skall torka i det nuvarande skicket... *SUCK* och stort blä....
Vi måste ha hjälp så snart det bara är möjligt innan vi klantar oss rejält!!!!!!!!
Ni kanske tycker detta verkar enkelt.....
Vi måste ha hjälp så snart det bara är möjligt innan vi klantar oss rejält!!!!!!!!
Ni kanske tycker detta verkar enkelt.....
Om du sätter maskeringstejp på båda sidorna om fogen och sedan lägger dit silikonet och sedan slätar du ut fogen med fingret, som du doppar i en blandning av diskmedel och vatten. Blandning är lagom när det känns halt mellan fingrarna.
Tag sedan bort tejpen innan silikonet torkar. Direkt efter att du slätat ut fogen.
Oftast behövs det mindre silikon än man tror.
Tag sedan bort tejpen innan silikonet torkar. Direkt efter att du slätat ut fogen.
Oftast behövs det mindre silikon än man tror.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Hej och tack för ditt svar som verkar vettigt.... en följdfråga... glaset är "konkavt" eller svagt rundat och alltså inte en 90graders vinkel. Om man nu lägger maskeringstejp dels på golvet nära kanten så är jag fundersam på hur man gör med glasdelen då den alltså inte är rak utan rundad om du förstår hur jag menar. Vet inte hur jag skall förklara det bättre... Hur "högt" upp/hur mycket silikon skall man ha? Skivan är kanske 0,5 - 0,7 cm hög.....Skall man ha silikon som en tunn sträng eller mer som t ex det ser ut mellan diskbänk och kakel i ett kök?
Du behöver nog bara ha en riktigt tunn sträng silikon mot glasskivan och golvet.
Jag antar att du menar själva kanten på glaset. Det är säker en slipad och polerad kant.Som får sin form av slipstenen. Eftersom glaset smalnar av där det är slipat så blir det en liten springa mellan golvet och glaskanten och i den springan borde silkonet vara.Om den springan är fylld så ska det bli tätt. En del slutbehandlar sina polerad glaskanter med paraffinolja för att dom skall se riktigt snygga ut och jag tror inte att silikonet tar fast på det så torka kanten med en torr trasa först .
Skär av den yttersta änden på pipen snett så går det lättare att få det på plats.
En fundering som slog mig är att hur fungerar det med kondens mellan glasskivan och golvet? Om du limmar den tät mot golvet så blir det ju ingen ventilation.Och kan det då samlas fukt därunder?Jag är alltid lite skeptisk till helt täta lösningar.
Jag antar att du menar själva kanten på glaset. Det är säker en slipad och polerad kant.Som får sin form av slipstenen. Eftersom glaset smalnar av där det är slipat så blir det en liten springa mellan golvet och glaskanten och i den springan borde silkonet vara.Om den springan är fylld så ska det bli tätt. En del slutbehandlar sina polerad glaskanter med paraffinolja för att dom skall se riktigt snygga ut och jag tror inte att silikonet tar fast på det så torka kanten med en torr trasa först .
Skär av den yttersta änden på pipen snett så går det lättare att få det på plats.
En fundering som slog mig är att hur fungerar det med kondens mellan glasskivan och golvet? Om du limmar den tät mot golvet så blir det ju ingen ventilation.Och kan det då samlas fukt därunder?Jag är alltid lite skeptisk till helt täta lösningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden