N
Nyrenoveraren: Tack för svaret... Men tyvärr har vi inte några ritningar på huset alls, det är gammalt och inte renoverat sedan det byggdes ¨på 20-talet... Så det blir väl att fråga en byggare=) Men tack i alla fall!!
2 svar · 2,5k läst
H
Haagbard: [citat] Tack för det :) Jag har kanske nämnt något här och något där, men inget övergripande tror jag.... Började väl med att köpa träd och såga virke -99, -00 grävdes det och kördes fyllning, sedan sprängdes ca 75 hål (pris = 2 flaskor single malt) Formade, armerade och ställde huggen granit ytterst i formen där det är stenvägg, gjöt en av få fina dagar i oktober -00,
5 svar · 12,8k läst
M
Mjölnaren: [citat] Har man element under fönstren, ingen ovanlig lösning ;D så blir i vart fall våra remsor som serpentiner efter ett tag. Men är det fest så är det 8) Vill man inte festa så är det bara på med en böt svamp och blöta remsorna på nytt................ Annars finns det ju vit "eltejp".............
7 svar · 14,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: He He, ja varför inte. Riva är lätt om man tar det försiktigt ;) Ska bli intressant att se på när den byggs upp. Kommer 3 pall tegel i veckan....
3 svar · 2,4k läst
A
Amazonan: Tack:-) Jo, jag inser att man får ringa nån... men det vore kul att hitta lite mer att läsa runt omkring också. Jag proveldade igår och det blev en liten, liten spricka i putsen på ena sidan... och kanske lite mer i murningen (lät lite betänkligt..he he), men det kanske inte gör så mycket - egentligen? Tvivlar på att det kommer att expandera mer än så. Upptäckte att spissvärtan
2 svar · 2,3k läst
G
gaia: [citat] Kaminer har oftast en lättare konstruktion och magasinerar knappt någon värme = värmer snabbt och kylls snabbt. En spis murad av tung material är något långsamare att värma upp men behåller en del värme som den avger senare då elden har slöcknat. Ungefärr så är skillnaden mellan en plåtkamin och en finsk bamsigt byggd täljstenspis. Man behöver egentligen ingen insats i
7 svar · 9,0k läst
Totte_S
Totte_S: Du ska prata med länsantikvarien i ditt län för att se om det finns möjlighet till ekonomiskt stöd för att bevara det gamla. I övrigt håller jag med pleximaster till 100% ;)
1 svar · 1,5k läst
hajof70
hajof70: Gysinge om inte annat väl?!
1 svar · 2,6k läst
G
gaia: [citat] Du vet ju orsaken och lösningen :). En hängränna är inte så dyrt och gör stor nytta ;) Är det något som skuggar väggen så den har svårt att torka? Lite grus mot sockeln i stället för matjord kan också göra nytta om det brukar stå vatten där långt efter att det slutat regna. gaia
1 svar · 3,5k läst
W
Wizeguy: Fukten kommer in via golv mm.. Betongen är väldigt bra på att leda fukt tyvärr....   En regel är väl att aldrig ha levande material emot betongen..!? inte golv heller dvs! Det finns väl någon slags metall skenor eller liknande att köpa som man ska fästa reglarna i istället.. Bäst att du rättar till det där direkt för att slippa ev mögel o satyg Jag hade förövrigt anti cimex
6 svar · 14,1k läst
A
andersmc: Nej, nej, nej... Arial etc är visserligen san-seriffer, men de är inte det minsta lika Bauhaus. Och inte är det särskilt svårt att hitta den fonten. Googla på "Bauhaus font" så hittar du flera stycken. Tex http://www.themeworld.com/fonts/indexB3.shtml eller http://www.typenow.net/b.htm
4 svar · 3,7k läst
D
dominor: Hej. Har nyligen grävt ut längs med källarväggen för att få plats med fler bilar. Den delen som tidigare var under mark (ca 1m hög) är tjärad och täckt med frigolit. den delen som var ovan mark var putsad och målad med någon färg (mjuk plastig känns det som) Tanken är att jag skall ta bort frigoliten och putsa så att den undre delen av väggen får samma utseende som den övre.
0 svar · 3,0k läst
F
fasadgurun: om tröskeln är av teak hade jag använt teak-olja. :)
1 svar · 4,6k läst
E
TN-Funkis: Har 9 cm järnrör (18 med isolering) i pannrummet, som sen går ned till mindre dimensioner, runt 45mm ut till radiatorerna. Med stillastående cirk-pump får jag lite värme- men usel sådan och bara att glömma när det blir riktigt kallt. Är osäker på hur mycket dukan gå ned i dimension utan att äventyra självcirkulationen, men eftersom det är ett gammalt system så borde det finnas en
13 svar · 6,2k läst
P
pleximaster: Precis! Det går snabbare och härdar fortare också! Du kan hänga för lite plast nån centimeter ifrån väggen så torkare det inte för fort och spricker. mvh plexi
3 svar · 2,5k läst
P@rtgallery
P@rtgallery: Grattis! 8)
4 svar · 1,6k läst
spocks_beard
spocks_beard: Se & Hör hade nog inte funkat ;D
18 svar · 10,5k läst
H
helenaus: Vi håller på att diskutera hur man ska glasa in vår veranda på bästa sätt. Den mäter ca 6*2 meter, men vi tänkte vid inglasningen göra den lite bredare. Huset är byggt på 30-talet, förmodligen använt som sommarstuga under flera år och nyligen tillbyggt i samma stil. Det är ett soutteränghus och fotot är taget från baksidan, där vi tänkte glasa in. Hur skulle ni göra? Jag är
0 svar · 6,0k läst
E
ellepelle: Jag menar hyvlad spont förstås inte rå... Det är just det som är förvirrande, vi har pappspännt tak i ett par rum, spont i köket och hallen. Det är svårt att veta vad som fanns där från början... vi har hittat en del gamla papptapeter soch fått bra bild av innerväggarna men just innertaken är förvirrande. ???
4 svar · 11,8k läst
P
pleximaster: Kolla med byggfabriken.se de är urpsrunglingenfrån Malmö men öppnade nyligen en filial i Stockholm. mvjh plexi
1 svar · 3,2k läst
M
Mjölnaren: Här kanske? http://www.hagmans.se/index.asp
1 svar · 7,0k läst
P
Per-Erik: Jag vet att pappa oljade in Båten med Olja.. tror det var linolja men jag kan ha helt fel.. och den blev bublig och behövdes skrapas & oljas in varje vår.. (om jag inte minns helt fel nu då.. var för över 10 år sedan.. nu e det plast båt som gäller) :)
3 svar · 5,4k läst
L
Lurvnos: Hittade detta, hoppas det är till hjälp: http://www.jamjotra.se/pdf/bygginnervagg_37.pdf de reglar du avser kallas "kortling", och är en självklarhet över dörr och runt fönster, och under en ev. horisontell skarv men i övrigt beroende på skivmaterialet och dess dimensioner.
1 svar · 3,9k läst
H
Haagbard: Välj bättre topic !
4 svar · 1,9k läst
M
Mr_T: Mina 2 öre: 1. Linoljefärg precis som du är inne på. 2. Det beror väl snarast på vilken typ av färg det är målat med, vilket utseende man vill ha och hur mycket jobb man vill lägga ner på att skrapa och slipa. Det är ju rätt tidsödande att skrapa stora ytor pärlspånt. Men det blir snyggt med tunna lager linoljefärg på. 3. Vanlig modern väggfärg antar jag är smidigast. 4.
2 svar · 2,2k läst
T
TN-Funkis: Hej igen. Det lutar åt s.k "blindfönster" som finns i en del äldre trappuppgångar från sekelskiftet 18/1900. Alltså är funktionen att man sätter dessa mot en vägg för att "ge intryck" av ett extra fönster. Rutorna är så tunna att det är praktiskt omöjligt att ha dessa i dörrar och dessutom är dessa för stora - även för stora salsdörrar i sekelskifteshus av "Jugendtyp".
6 svar · 3,9k läst
T
thrax: Vi gjorde två ytterdörrar på ett snickeri i Alunda utanför Uppsala. Det är enkeldörrar 10x22 med tre speglar på in och utsidan. Speglarna är i MDF (inte så roligt men formstabilt), dessa kan göras i trä. Dörrstommen är i trä. Dörren är lite tjockare än en vanlig. Assa 2000-kista, tre gångjärn, bakantstift. Vi gav 5000:- + moms/st. Målar dessa med linojefärg. Vita på insidan,
2 svar · 3,7k läst
T
TN-Funkis: Tack för all info. I mitt fall blev det lite special då betongen är så gammal så det är Sika, STO m.fl som jag kollar på, dom har grejor för detta, men det blir ett rejält hästjobb. !
5 svar · 7,8k läst
F
fasadgurun: [citat] Oljefärg kan vara baserad på andra oljor än linolja: tallolja, fiskolja, alkydolja mm mm. Det behöver inte alltid vara lin som är grunden till oljan. Om färgen heter LINOLJEFÄRG - skall det självklart vara linolja som är oljan i färgen. :)
5 svar · 14,5k läst
Mattias L.
Mattias L.: Mina stammar i marken höll i "exakt" 50 år så 100 år är nog väl optimistiskt :-[
4 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.