Linnea: Skall du inte ha trasmattor på golvet? ;)
Ett sätt att få det snyggt är att ha en liten handhyvel och jämna till försiktigt där det är flisor och repor och sedan på med en riklig såpskurning för att åter "preparera" träet.
Tycker inte att du skall ge upp nu när du varit så duktig och lagt så mycket jobb med att få golvet såpskurat och rent.

Linnea: Ge inte upp, pröva att med att slipa bort de uppstickande flisorna med sandpapper 140. Sedan är det bara att såpa igen på de ställena.  Du kommer att ångra dig om du lägger över nåt annat golv. Sedan så är ju charmen med dessa golv att de inte ska vara perfekta. Det gör inget att de är lite märken i dem,  det gör dem bara mer livfulla.

Jag vet ännu inte om vi även ska såpa vårt grangolv under laminaten i köket. Känns som om det blir en del "dropp" fläckar som man antagligen hela tiden måste såpa bort.

Men men tids nog kommer vi till ett beslut :)

Lycka till....

Linnea! Jobba på, men är golvet av dålig kvalitet från början är det kanske ingen idé, men jag tycker som övriga att du ska testa att hyvla/slipa lite där det är dåligt. Heja! Heja!

Det går utmärkt att såpskura ett nytt golv. Huvudsaken är att det är mycket såpa och bra såpa.
Vi har som Eleanor Gysinges såpa, och då skurar man bara mycket och starkt. Vi skurar med levang och skjöljer och moppar sedan upp vattnet med vanlig vridmopp. Kulturhantverkarna har en annan metod som många säger är bra.

Skurandet bleker golvet, så på sikt är det jämt ljust och vackert, men det tar ett tag. Därav att många lutar, då syns ju effekten direkt, men även med bara såpa så kommer den efter ett tag, vilket många verkar ha missat...  ;)

Våra golv är gamla grangolv (1929) som vi hyvlat & slipat bort fernissan på. Sedan bara kört igång & skurat, ingen annan behandling.  På övervåningen slipade vi golven för ca 9 år sedan & noviser om allt så behandlande vi golven med Faxe vitlut & sedan Faxe golvsåpa. I dessa rum, som är sovrum, har golvet flisat sig en del. Tror bestämt att det har med lutet att göra..... >:(. Men när vi nu tapetserar om rummen ska jag gå fram varligt med hyveln på flisorna! Naturligtvis kör vi med linojesåpan på alla golv nu.
Färgförändringarna efter papp/mattor försvinner fort bara de får lite ljus.  Instämmer helt & fullt med TorpSara ang tillvägagångssätt ;)!

Det är många "slipa inte"-råd.
Jag vill slå ett slag för att slipa.

Vi slipade upp vårt golv. Försiktigt med finkornigt papper på excenterslipen, längs fibrerna. Golvets naturliga slitning finns kvar, och det blev inte heller helt "trärent".
SÅ lång tid tar det inte. 10-15 kvm per dag bör man hinna utan att förta sig.

Vi lade sedan ut såpa, outspädd, på golvet med en gummiraka. Detta gjordes ett par gånger. Sedan gnuggade vi in det med scotchbrite (på fötterna, nästan som Pippi...)

Vi skurar någon gång ibland, med kallt vatten och en skvätt såpa, och tycker att golvet är toppen!

En liten bild:
P5020094.JPG

Fler bilder på torpet.sviden.se under "torpet"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.