Byggnadsvård
cubix: För ett tag sedan var det någon som visade en bild på en snygg farstukvist. Du får leta i "sök i forumet".
poppgubben: Du gör rätt val genom att gå på en fuktgenomsläpplig färg. Lycka till ! :)
Sara_B: ...men ansökan om bidrag görs som regel hos Länsstyrelsens byggnadsantikvarier. En bra anledning att prata med dom direkt också ;). Sen är frågan vad du menar med "K-märkt" (det begreppet finns ju egentligen inte längre, som du kanske vet). Är huset byggnadsminne är det väl Länsstyrelsen som också fattar beslut om tillstånd till förändringar av det. Är det något slags
partho: Har precis knackat upp en gammal spricka i källargrundens utevägg för lagning. Huset som är byggt 1940 har reverterad fasad och har hel källare i halvplan, dvs källarfönster strax ovan marknivå. Efter lite knackande blottade sig en rejäl spricka som visade sig vara helt vertikal men genomgående in till ett mellanrum på några centimeter inne i grundmuren. Grunden består alltså av
Fasting65: vi rev murstocken... se vår web www.fasting65.se Klicka på Dagboken, 2003, April Den 18 april bilade vi ner den.
gaia: Fråga din enterprenör om det tar mindre tid att slättputsa = om man kan putsa och fylla fogar på sanna gång :-/. Om du skrapade fogar rena själv ( enkel och tidskrävande jobb) och firman görde resten av jobbet så kanske skulle det inte kosta så mycket och bli fint ändå? gaia
gaia: [citat] Ja, men nu gällde det ett duschkabin med direkt avlopp ( ej spill på golvet) och god mekanisk ventilation i ett hus av obränt tegel. Då tycker jag att kakel på puts utan fuktspärr ger tillräcklig skydd. Andra gav råd att bygga dubbelväggar av gips och fuktspärra under kaklet :o som jag tycker är en riskfylld överdrift i det gamla huset. Att lägga kakel i puts och betong
MrElliott: Har pecis samma problem. Såhär har jag löst det (under arbete): Först har jag bytt murkna och trasiga takbrädor för att förbättra styvheten och bärigheten. Sedan lagt oljehärdad masonit och sist täckt med papp. Lade tillbaka de halvgamla pannorna som låg tidigare även om de kommer att behöva bytas om ca 10-15 år. Alla plåtar kommer att bytas när taket är på plats med hjälp av
billy_baver: Vi köpte inget hus. Vi köpte ett läge. Med köpet följde en tradition (1700-talstorp) som vi inget hade emot. Tidigare ägare hade använt stället som fritidshus med enkel standard. Sedan tiotalet år var det allt mera sällan befolkat, och stugan var stadd i första graden förfall. Det fanns flera riskfaktorer, och vi gick in i köpet med vidöppna ögon. Efter moget (men snabbt)
billy_baver: Kolla grannskapet! Hur ser de äldsta ladorna ut? Länsantikvarien kan också ge råd. Kanske stolptimmer passar fint. Denna teknik är mycket ålderdomlig, använd i bostadshus redan under vikingatid. Stolptimring är egentligen en mer sofistikerad teknik än timringen i senare blockhus. Ändå blev den "degraderad" till uthusen efter Medeltiden. Gissar jag rätt ligger ditt torp i Mellansvenskt
snickarboden: Tja... beror lite på hur fogarna är i dörren och på vilket sätt den skevar men ett gäng knektar, tvingar, lite _små_ kilar och att dra o rikta den överdrivet mycket kan kanske fungera men du bör vänta med att sätta in glasen eftersom det finns risk att det rör sig ett tag. Kilarna sätter du i fogarna och att lossa pluggarna rekommenderas, är rätt enkelt att göra nya såna så det
Immobil: Dina antaganden kan mycket väl vara riktiga. I synnerhet betr. väggen. Har du varit på kommunen och kollat om det finns gamla ritningar i bevar? Du kan också gå till biblioteket och kolla i boken Sveriges Bebyggelse. Har du tur kan du hitta gamla bilder av huset där. :D
TN-Funkis: Tjena, snubblade in på denna tråd av en ren tillfällighet. Tänkte bidra med mitt tips i detta ämne. Bodde tidigare i en hyreslägenhet innan jag skaffade hus, och en dag skulle huset totalrenoveras, värden skulle byta ut alla innerdörrarna så våra dörrar från 30-talet med etsade mönster skulle kastas i en container. Som hyresgäst hade vi inget att säga till om, men glasen ville jag
snickarboden: Själv hade jag nog lagt kilar mellan reglar och bjälke, lite trixande men bör gå. är man orolig för att de skall flytta sig genom rörelser så polyurethanlim... /Kent
Immobil: [citat] Det har den säkert inte. [citat] Antagligen kalkfärg för att skydda träet mot skadeinsekter. ;)
koko: Skannade in bilden sambon ritade häromkvällen. Kanske är lättare att förstå hur jag menar då? http://hem.wtnord.net/k01561/entre.jpg
classelagare: Kolla på tipssidan http://www.tenico.nu/ där finns en beskrivning. Classe
RosisHill: Huset är byggt -81 och är enplans villa med träpanel, sprickorna går i längsriktning vid skarvarna i materialet under och är framför allt i ytterväggar men några har även uppstått i vanliga innerväggar, om de är bärande eller ej vet jag inte. Anticimex kommer på tisdag och jag hoppas de kan ge mig svar. Det som oroar mig mest är att det har gått så fort från att vi upptäckte
louise-malmsten: Hej bodde tidigare i en fastighet som hade liggande träpanel vit. Jag tvättate med grönsåpa som jag sprutade på med en ogrässpruta efter att ha tatt med trädgårdsslangen sedan tog jag en borste långa hår halvmjuk.skjöjde av med vatten vips nymålat inget jobb alls såpgubben :D
jalakas: Glöm inte Byggfabriken som ligger så centralt man kan komma - Högbergsgatan vid Götgatsbacken på Söder. /Robert
jooselti: Nja...det går faktiskt att måla på gammal, matt och trött färg med slamfärg, även om det inte är det optimala. Vidhäftningen blir bättre med linolja i och man bör stryka två gånger. Har tänkt spöna om huset men plånboken tillåter inte det för tillfället så jag vill ha en lösning som håller något år, tills jag har råd att ta itu med fasaden.(Köksrenovering och
Immobil: Ahaa, en spaljétrappa med barnskyddslister. Av vad jag kan se på bilderna, så verkar stegen endast skruvade med en skruv per steg. :-/ OK. Det gäller att försöka lista ut var knarret kommer ifrån. Låt någon gå i trappan utan att klampa. ;D Lyssna och försök lokalisera knarret. Du kan iofs börja med att efterdra alla synliga skruvar i trappan. Även de som håller spaljén. Även
Niq: Hej hör med K-rauta om dom vet något om thermoflex isolering. Dom är ju en finsk kedja. Om dom inte vet något i Sverige så kan du maila till K rauta i Borgå. Nästan alla är tvåspråkiga där.Och dom brukar kunna få tag på det mesta.
Hans_Nordstrand: Jag har inte ringt dit än, men jag skulle väl tro att de har någon som kan svenska. Man är ju inte precis så hemma på engelska isoleringstermer. Hans
Scout: Annars så finns ju Kulturhantverkarna vid nortull som har ett stort utbud på linoljefärg och med stor kompetens.
josa: det finns ett spackel som heter plastiskt-trä det brukar funka, eller blanda sågspån med trälim.