Byggnadsvård
vvs-isolerarn: Jag vill också ha hjälp med U-värde.Väggarna idag är 22mm ytterpanel, 3 tum väggplank, 2 cm innerputs. jag ska tilläggsisolera innerväggarna med 45 mm mineralull och gips utan på det. Vad kan U-värdet bli, ungefär? jag orkar inte sätta mig in i formler just nu. :) Sen en annan fråga: vad blir u-värdet på en vägg som består av -- 250 mm lecablock -- 45 mm mineralull --11 mm
johliz: har ett litet problem med ett hus.. Huset e från 1929 med murade å putsade gavelspetsar där den yttersta raden tegelpannor äe sata i bruk i liv med gaveln.. huset saknar vindskivor mao.. det är väldigt snyggt å fint alting med det enda undantaget att fasaden på denna gavel har blivit missfärgad röd. det ser ut som de har runnit från tegelpannorna på taket ner längs fasaden.. nu ska
Nybyggarn: I Gysinge katalogen såg jag några som heter Strömsbro Bleck och Plåt i Gävle. Har också för mig att jag sett några annonser i tidningen Gård och Torp, men kommer inte ihåg namnet.
njitnjau: saxpy, en bra variant är att doppa benen i olja alternativt ställa dem i en liten burk med olja och låta de suga i sig ett par dar. vill man kan man även ha i lite rötskydd typ intertox men man behöver inte späda den råa oljan med terpentin.
mino: Engelskt rött skulle kunna funka. Kromoxid känns lite för mörkt. Problemet med helhetsgreppet är att fasaden i nuvarande färg och skick förmodligen håller en 10 år till vilket gör att det blir väldigt svårt att bestämma sig för ett grepp nu. Men jag skulle kunna tänka mig en mer ockragul kulör på fasaden, eller en ljusare vit nyans med mörkare snickerier och fönster, tex åt
Dr_Jerkyll: Ja det var verkligen synd. Att renovera den måste kännas hopplöst, man får ju ingenting "gratis". Allt verkar vara borta.
Heimskringla: Jag har blandat friskt i olika sammanhang med både linolje- och alkydoljefärg. Det verkar som att linoljefärg fäster på det mesta men att vissa grejer fäster dåligt på linolja. En kul grej i sammanhanget är att de flesta impregneringsoljor som saluförs i diverse s k "färgprogram" baserat på alkydolja innehåller linolja (dom redovisar nästan aldrig detta rakt ut eftersom resepten är
Sommartorparn: [citat] Bara han inte har brutit samman ....:(
saturnus: Jag vet inte om det är ute med galvad plåt, men tvivlar. Annars finns det Zinkplåt eller aluplåt.
Anders_Roslagen: Ja, nog hände det saker alltid. Swedish grace, exempelvis är ju välmyntat begrepp: http://sv.wikipedia.org/wiki/Swedish_grace Kicka runt lite på denna wiki-sida, kanske även kolla Art deco/Stockholmsutställningen 1930...
saltkråkan: En lackad trappa blir farligt hal och metoden kom på 60-talet. Såpade eller linoljefärgsmålade trappor gillar jag men eftersom huset är från 50-talet och du heter 50talsfantast kanske du vill ha mera tidstypisk behandling och då tror jag på fernissa. Det är ju också rätt blankt men inte lika halt som ett lackat och du kan välja "färg" för det ser ju laserat ut nästan. Det skulle
saturnus: Är elementet stort och tungt? Dessa hängde oftast på hållare (2 st) som bultats i väggen med expander eller franska. Hållarna var regäla plattor i järn med en bock på så att motsvarande påsvetsad platta bak på elementet, hakade på/över den på väggen.
Matarese: Om du går över med en stålborste (hand eller maskin) över alu-plåten, så borde färgen fästa bättre på den borstade ytan.
Mr Handyman: Rebella, vad menar du med lättbetong? Det används väl inte särskilt mycket idag? I alla fall inte den varianten jag tänker på som slutade användas på sjuttiotalet?
Saxpy: Håller på att måla golv själv, dock med Ottossons ljusgrå, den har ju torkmedel så den går nog lite fortare men jag skulle gissa på ett par veckor också.
P-plats: Vi fick problem med samma typ av lukt i min smabos bil och eftersomhunden varit dålig trodde vi först att han pinkat i bilen MEN efter lite "felsökande" så märkte vi att det var mycket blött på mattan nere vid fötterna där bak... Bilen läckte som ett såll i höger bakdörr och hela inredningen plockades ur och jag lovar att det luktade kattpiss av isoleringen unde mattan. Nu efter en
imported_brynar: Hej Nu har jag gjutit ett fundament i betong. För de som är intresserade av min uppsättning tänkte jag lägga ut lite bilder å sånt på en blogg. Så slipper jag belasta byggahus-forumet med bygget. Ni får alltså följa länken till min nystartade blogg: http://brynar.bloggspace.se/ Ses där :-)
tallmilan: Leta i England t.ex period features och dyligt, mycket vanligare att hitta reservdelar där då systemen användes i mycket större grad.
spocks_beard: Intentionen var att allting skulle se gammalt ut, sen fick vi barn.... Då räckte det helt plötsligt med hemtillverkade socklar & foder ;) Jocke
Sommartorparn: Har du sett den här tråden där för och nackdelar med gran resp. furugolv diskuteras? http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/77081-grangolv.html
Drängstugan: I tillbyggnaden till vårt gammla timmerhus har jag lagt vattenburen golvvärme i betongplattan. Vi slog bort den gamla betongen och grävde ur, dränerade och isolerade och gjöt sedan en ny platta. På denna platta lägger vi gamla golvbrädor som har hyvlats ner på baksidan (den sidan som ligger nedåt och som inte syns) till 26mm. Både snickare och rörmockare är nöjda med detta och vi
Drängstugan: Jag har ringt idag och kopparn är obehandlad. Enl. Qvesarum så ärgar sig inte tvättstället om det inte står med vatten. Vardagligt bruk med rinnande vatten ger alltså inte ärgning. Men kopparn mörknar! Är det ingen som köpt eller känner någon som har tvättställ i koppar??
Drängstugan: Det är väl möjligtvis inte så att någon som bor inom 10mils radie från jönköping har köpt tvättställ från Qvesarum!? Jag skulle hemskt gärna vilja se möbeln innan jag köpte den. Är ni nöjda med köpet?
Alsti18: Vi har gjort det du pratar om men i mdf :). Oavsett material är lösningen på ditt problem med ramarna en kontraprofilfräs - vilken som helst tänkt för tillverkning av luckor funkar. Är ju en smaksak vilken profil man vill ha. Lycka till!
lavin: Gnesta-penseln är bra också, har en platt, ca 4cm bred, som är fin om man stryker större plana ytor. När det gäller att få det tunt är det bara att kämpa på, litet dopp i färgburken, en lös lång utstrykning första svepet så att färgen kommer glest från början. Sen tycker jag det är lättare om man arbetar ut fägen på diagonalen, och sen stryker i fiberriktningen. Bra ljus är
Heimskringla: Såg detta med linoljeproblemen. Jag har kittat om ett stort antal rutor på morsans gamla kåk och använt lite olika tekniker - resultatet har dock till synes blivit likartat. Efter renskrapning och demontering av fönster har jag i vissa fall mer eller mindre dränkt fönsterbågarna i rå linolja (har pulat en del med träbåter och därmed lagt mig till med denna ovana). Har inte märkt att