K
Karakorum: [citat] Jo. konichiwa girl: Tack för tipset, jag ska kolla upp det! Ang dekorationsmåleri brukar man använda sig av olja, eventuellt alkyd samt "drickafärg" på kurserna. Färgtyper som man lätt kan experimentera med hemma. Jag skulle vilja gå en kurs med limfärg och kalkfärg eftersom det känns mer som en utmaning (jag är inte så sugen på att blanda ihop små provportioner limfärg
6 svar · 6,6k läst
M
Micke H: Jag tror... måla ändträet och lägg en silikonfog i vinkeln mellan skiva och panel och en tunn täcklist som avslutning. Själv slutar jag sponten 10 cm över bänkskivan vid diskhon och sätter en fin kakelplatta där. Alternativt kan du sluta panelen 3 till 5cm ovanför skivan och lägga en listunderst som kan bytas om den blir sunkig. // Micke
3 svar · 3,8k läst
Saxpy
Saxpy: Jag tror jag har samma i ett rum vi har renoverat. Huset är från 1896, jag tror att det är en tapet från Borås men eftersom de inte svara på mail så har jag inte fått nån mer info.
2 svar · 4,4k läst
·
2
20-tal Österlen: Tack för hjälpen, jag ska ta och bläddra i gamla Gård & Torp och se vad jag hittar. Det kan nog vara vettigt att ha något annat än vit färg för jag vill gärna måla med linoljefärg. Just nu har jag börjat skrapa bort gammal plastfärg och det känns som det kommer att ta resten av mitt liv.
4 svar · 6,7k läst
Per_N
Per_N: Tack för svar. Nej, någon marmor har vi inte. Ska göra en närmare golvinspektion efter tillträde. Spännande med drygt hundraåriga linoleumgolv om så är fallet. Dock tämligen kallt om fötterna i ett golvdragigt gammalt hus.
3 svar · 4,8k läst
K
konichiwa girl: Jag har följt råd från antikvarie vad gäller fönsterrenoveringen. En blandning av linolja och balsamterpentin som stryks på i omgångar till dess att träet är mättat. Det tar lite tid, men fördelen är att man inte övermättar träet.
9 svar · 20,8k läst
R
Richard A: Tyvärr kommer jag inte ihåg, det är 5 år sedan. Jag tror någonstans runt 600-900kr, men det är bara en gissning. Bra är att det är hakar på väggen så man kan ta bort och fälla ihop tex. på sommaren.
19 svar · 14,9k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Man skulle ju även kunna tänka sig att göra en bröstningslist i gips som fästes på murstocken.
4 svar · 6,1k läst
·
J
jesus1: Nu är jordkällaren klar. En fast avfuktare installerades och en enkel värmefläkt får stå för vämen än så länge. Luftvärmepumpen ska dit snart. Min lilla Heinkel, en trehjulig bil, rostlagades och lackerades i jordkällaren. Nu skall jordkällaren bli ett torkrum för tobak. Uppvärmningskostnaden är låg, trodde att den skulle bli hög. Men när väl stenväggarna och golvet blivit
3 svar · 7,4k läst
Gamla Björnhyttan
Gamla Björnhyttan: Om du använder kalket på påse (billigt) som finns överallt så kan du låsa färgen på ett bra sätt. Blanda och låt kalket sjunka till botten under natten. Den vätska som sedan ligger över målar du på den kalkade väggen. Då färgar det inte av sig på samma sätt. Är lite osäker om man det behövs när man använder kalkpastan. Glöm inte att förvattna väggen!
5 svar · 9,1k läst
G
GunnarM: Vi gjorde en fusklösning (och skyllde på att den är "så länge, tills vi kan göra det ordentligt") med vår spiskåpa, dock i vardagsrummet och inte i köket. Kåpan var delvis reparerad med slätt spackel, dels spacklade vi lite själva. Sen målade vi alltihop med vit limfärg där vi blandade i nåt som jag tror var vetekli/vetegroddar. Nånting sånt. Då fick vi en knottrig yta som
1 svar · 5,3k läst
E
ejoakim: Tack för alla förslag, jag tror jag börja med förslaget om rakblad + lite medel. Det känns som varmluftspistol och stenskiva kan vara riskfyllt? Jag prövade med tapetborttagare vilket blir ganska varmt så hårtork borde ge samma resultat.
4 svar · 5,7k läst
morsan
morsan: http://www.byggahus.se/forum/isolering/72541-nagon-som-anvaent-vital-ekoisolering.html http://www.byggahus.se/forum/isolering/77565-isolerings-material.html http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/17127-miljoevaenlig-isolering-utan-diffspaerr.html http://www.byggahus.se/forum/isolering/63741-ekologiskt-pa-rulle.html?mode=hybrid är några trådar som dök upp vid en sökning på forumet
1 svar · 7,4k läst
M
Micke H: Kan vara för lite förvattning. Jag fick en liknande "sandig" yta när murstocken sög i sig allt vatten bruket innan det hunnit brinna. Förvattna - mycket och efter vattna kanske till och med med "blomspruta" // Micke
5 svar · 14,1k läst
B
billy_baver: Alternativ 1 utgår från att du redan installerat kök enligt din egen skiss. Förlängning av befintlig "ryggsäck". Om du bara förberett köket utan att installera det råder jag dig att rita om det. Det har splittrade arbetsytor med långa gångavstånd och ont om avställningsyta intill spisen. Alternativ 2 baseras på förlängning (1,5 plan) mot norr. Genom att frilägga mittrummet kan
9 svar · 11,3k läst
P
Pius: Lite uppdatering: Vi satte slät träpanel av något tjockare och bredare modell och målade med vit halvmatt linoljefärg i kök, grovkök och toalett. Gips i resten av huset. Blev riktigt bra och är helt nöjd !
18 svar · 18,8k läst
·
K
karin_h: Tackar tackar, ska kolla på t ex Biltema.
2 svar · 4,0k läst
2
20-tal Österlen: I boken vårda och renovera trähus av Sören Thurell finns ett avsnitt om skador på ytterdörrar.
7 svar · 8,0k läst
T
TorpSara: Tur det är ordning på dig, Sophie! :D
33 svar · 27,5k läst
·
hajof70
hajof70: Googla på "restore bakelite" och du skola finna! :rolleyes:
2 svar · 13,8k läst
M
-MH-: Hej plexi, skulle bli jätteglad om du tog några bilder, både på håll och detaljer!
8 svar · 6,2k läst
v-g
v-g: Vi lägger bara veden utmed kanterna. Man måste ha lite längre ved i vår c:a 70cm Blir grymt gott bröd & pizzor ;)
3 svar · 4,9k läst
·
N
nsvensson: Tack för tapettipset. Vilka läckerheter där fanns. Tack också för boktipsen, Dags att renovera är beställd.
5 svar · 6,9k läst
L
lavin: Ludlan, jag röstar för det lilla torpet! aij så sött! Verkar vara i ok skick med, och köket var väl charmigt... Och så får du grannar med hundvalp på köpet! 1,5 mil är väl gångavstånd i norrland ;)
9 svar · 4,4k läst
S
So20: Glömde skriva att det sitter spånskivor på timmret som innerväggar, om nu detta har någon betydelse.:confused:
11 svar · 9,3k läst
·
pinebar
pinebar: Vi har dem på våra inåtgående fönster från 1938, också förnicklade.
7 svar · 4,3k läst
G
globestar: Har en speedheater till salu....mycket lite använd...nån som vill köpa? Vi bestämde oss för att byta vår pärlspontpanel mot ny istället för att skrapa (den var i för dåligt skick).
5 svar · 10,2k läst
P
Peter_-_Emma: Jo linoleum, den äldsta hade röd baksida
2 svar · 4,9k läst
I
Ilam: Här är länk till virkes-angripare: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=90
6 svar · 5,6k läst
K
Kurtivan: Nu är masoniten på plats. Den blev rejält sladdrig efter att ha fått bli rejält fuktig, så man var tvungen att få hjälp att hålla i den när den skulle spikas fast. Sedan blev den rak och fin på väggen!
14 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.