aliback
aliback: glömde bilden
7 svar · 7,4k läst
·
aliback
7 svar · 7,4k läst
·
aliback
aliback: Jag hade faktiskt också spikad grålumppapp på timmerväggarna, under de 15 följande tapetlagren:) och de hade inte brytt sig om att klina såt först utan bara lagt pappen utanpå. Därför har jag också lite grand av samma funderingar
21 svar · 15,2k läst
P
Pius: Vi har en putsad mur/vägg bakom vår nyuppsatta kakelugn (från 1920-talet). Nu skall muren målas, men med vilken typ av färg och i vilken kulör ? Kakelugnen är vit. Tilläggas att huset är nybyggt i klassisk "sekelskiftesstil". Kan man måla med linoljefärg och skall det i sådant fall vara matt eller blank ? Borde vi ta någon annan färg än vit ?
0 svar · 1,8k läst
H
herbtrunk: Hej igen, Det fungerade!!! Sitsen är mycket finare, fast när jag skulle prova sitsen på toalettstolen upptäckte jag att hålen sitter för brett isär... Gångjärnen är dock inte original så nu funderar jag på om jag kan hitta någon som skulle kunna tillverka gångjärn och fixa någon snygg vinkel, så att sitsen kan passa, för rent storleksmässigt så såg den bra ut... Någon som
4 svar · 2,6k läst
A
Aniska: Jag skulle låta bli att "räta upp" alltför mkt. Ett gammalt "välrenoverat" hus som ser ut som nytt vill jag inte ha. Vi har bett om panel som inte är likadan, en del kilsågat osv. - Inte SER UT SOM nytt - däremot givetvis god funktion i det gamla. (och en hel del är och ser ut som nytt. Hoppas ni förstår vad jag menar.)
14 svar · 17,7k läst
pinebar
pinebar: Kolla om Kvänum kan tänka sig att sälja handtagen löst från detta kök: 50-talskök
3 svar · 5,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: "Schweinfurtergrönt", de kunde konsten att svänga till orden förr :)
18 svar · 6,7k läst
·
E
ejoakim: Jag söker el-radiatorer (oljefyllda) med äldre utseende som kan matcha befintliga sektionsradiatorer. Råkar någon känna till var man kan hitta sådana? Har letat lite och hittar mest modeller för vatten.
0 svar · 1,1k läst
J
jon_h: Ok. Tack för hjälpen. :)
8 svar · 2,9k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: [citat] Det är ju en så stor fråga och mycket detaljer som till sist leder fram till varje val i varje rum. :) (bättre sent än aldrig) Rent allmänt har vi några tankepunkter. - Vi bryter inte av med något extremt modernt, men i badrum så kan vi göra det om vi känner för det. - Vårt hus har några år på nacken och har delar från olika århundraden, det gör att vi inte kommer
10 svar · 6,0k läst
J
jon_h: Jag vill bara uppmärksamma byggnadsvårdarna på att jag skrivit lite mer i ovanstående tråd.
3 svar · 3,7k läst
G
gogu: Smaken är ju som bekant delad för att dra en klyscha.... Jag ogillar starkt sådana tak eller väggar. påminner om nån bod för mig. Tycker inte det passar i hus.
1 svar · 4,3k läst
K
konichiwa girl: Nej, det orsakar ju inte krackelering att måla med linoljefärg på lackfärg. Men om den gamla färgen börjar spricka - om det finns risk för det får du ju själv bedöma, jag har själv valt att skrapa till trärent eftersom färgen har krackelerat på rätt många ställen i huset - kommer också linoljefärgen att spricka. Sådärja, ett mer utförligt svar. :)
5 svar · 9,5k läst
slaskman
slaskman: Heder till dig som räddat ett värn. I sommarstugan i Kivikstrakten har bastarderna förstört de flesta värnen i Per Albin Hansson linjen med att gjuta igen allting och montera ner skyttetornen på dem...
5 svar · 3,3k läst
·
H
herbtrunk: Tack för alla svar men jag har fått lägga badrumsrenoveringen åt sidan ett tag, värmepumpen till jordvärmen har gått sönder och skall bytas ut, så lätt försvann det en massa tusenlappar utan att huset blir det minsta finare...
7 svar · 6,2k läst
H
HelenLee: Mormor berättade att "gamgubbarna" satt på vintern och täljde små träplugg för lerklining och snackade skit. Ingen TV ni vet! Kankse en hobby istället för att sticka eller lägga pussel? :)
12 svar · 3,4k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Den eventuella fukt som uppstår bör ledas ner i marken eftersom skivorna/lecan är just dränerande. Tror dock inte ni kommer få problem med fukt eftersom ni har en värmegrund. Utrymmet eller marken blir inte så kall att luft kondenserar där. Kanske är isodrän/leca eller liknande lite överkurs men grunden blir inte sämre med ytterligare isolering mot marken. Sedan hade nog jag lagt
7 svar · 7,5k läst
E
eggen: Tack det ska jag prova!
2 svar · 1,6k läst
H
HanDan: Okej okej. Som vanligt inga genvägar haha :p Tack för hjälpen
4 svar · 3,2k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Ni kan ju säkert få en bra uppfattning om fönstren närr ni tittar på de uppreglade hålen i väggen. Inte på mm. givetvis, men någorlunda. Om det är en skola borde det för övrigt finnas bilder i kommunens arkiv, där man kan se hur det har sett ut. Det är ju svårt att hålla sig så länge, men där kan man säkert också se verandan, som brukar få komma med på äldre bilder. Vi har
5 svar · 5,0k läst
·
J
jon_h: Antagligen är inte konstruktionen något vidare bra. Om den inte är det så är ju "att åtgärda" att riva ut träbeklädnaden utöver att dränera om. Jag tror inte du blir av med källarlukten bara genom att omdränera.
3 svar · 1,6k läst
P
peter s: Jag var ganska intolerant när jag sortarade mina, men det berodde kanska på att jag hittade en lagom stor mängd av samma sort i närheden som jag köpte till en billig peng. Förutom dom som är direkt skadade eller sönder sorterar jag ifrån sådanna: 1. Med sprickor som orsakar läkage, eller kan förväntas bli värre med frost och annan påvrekan. Det kann dock vara sprickor från
1 svar · 2,4k läst
Nusnäs
Nusnäs: Jag har flera timmerhus som vi använder lite olika. Ett använder vi hela året och där kör jag med "full" värme hela tiden av rent bekvämlighets skäl, slipper vänta på att huset ska bli varmt på fredag kväll. Ett kallställer vi över vintern, tappar ur vatten och plockar bort elektronik som inte gillar kyla. Ett tredje använder vi sporadiskt och det sätter vi ner värmen under
3 svar · 1,8k läst
K
konichiwa girl: Han är osäker på om det går att spritputsa på isolerskivorna som ska användas. De ser normalt ut som cementputs fast med tvärgående skarvar och ska inte putsas i överhuvudtaget. Han kände dock till en skiva som man kunde putsa på, fast han var tvungen att kolla upp den. Tycker det är ärligare att säga att man inte vet och att man anstränger sig för att kolla upp istället för att
4 svar · 2,2k läst
T
Tornhill 2: Först och främst, har huset stått där sedan 30-talet, så kommer det nog att stå ett tag till om inget har förändrats på senaste tiden. Jag tror knappast att det kommer att hjälpa mycket att gjuta runt huset, husgrunden har redan stöd av marktrycket. För att fixa grunder som sjunker måste man i stället "påla", dvs gjuta pålar under grunden ner till fast mark. Inget som man gör
4 svar · 3,9k läst
Snurre
Snurre: [citat] Färgen som de är målade med sitter fast och bra än så länge. Kan ej svara för hur det fungerar under en längre tid. Sedan kan man ju fundera över huruvida dett är byggnadsvårdsmässigt korrekt med attt använda teak i ett gammalt svenskt hus. Men eftersom det är målat tycker i alla fall jag att det spelar mindre roll. För mig är det viktigare att de håller för väder och
4 svar · 13,9k läst
Fasting65
Fasting65: Bensin kan ju vara vanskligt på vissa material - därför är 5-56 mer heltäckande på så vis...Är man osäker på om materialet klarar bensin så är det bättre att ta 5-56...typ.
7 svar · 15,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Inte så mysigt med fukt i väggen, tycker jag. Man sitter o småhuttrar trots att det är över 20 grader inne. Tvungen att ha värmeelementen på även under värsta värmeböljan. Muggig lukt i kläderna. Nej, jag kan inte se någon fördel alls med fukt i väggar. Har man ett gammalt hus så får man uthärda, men skulle aldrig bygga ett nybygge utifrån principen att väggarna ska
22 svar · 6,5k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Det beror på många faktorer, läs i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/82322-novis-pa-timmerhus.html Där gick diskussionens vågor heta, och det fanns många alternativ. Som mest ekonomisk, om den lyckas åtminstone, förespråkade jag där vältning av varje stock ut från stommen ner på marken. Den är emellertid lite riskfylld och förutsätter mjuk backe. En
11 svar · 5,9k läst
W
withnail: Hej! Har letat både här och under kategorin "grund" utan att få tillfredställande svar. Är på gång och ska mura upp en grund med lecablock i en hästskoform ut från huset. Har sett någonstans en teknik med dubbla varv block där det inre varvet ligger lägre än det yttre på vilket bjälklaget sedan vilar. Detta som en variant av den ursprungliga tekniken med grundstenar för
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.