Byggnadsvård
Matarese: Om du går över med en stålborste (hand eller maskin) över alu-plåten, så borde färgen fästa bättre på den borstade ytan.
Mr Handyman: Rebella, vad menar du med lättbetong? Det används väl inte särskilt mycket idag? I alla fall inte den varianten jag tänker på som slutade användas på sjuttiotalet?
Saxpy: Håller på att måla golv själv, dock med Ottossons ljusgrå, den har ju torkmedel så den går nog lite fortare men jag skulle gissa på ett par veckor också.
P-plats: Vi fick problem med samma typ av lukt i min smabos bil och eftersomhunden varit dålig trodde vi först att han pinkat i bilen MEN efter lite "felsökande" så märkte vi att det var mycket blött på mattan nere vid fötterna där bak... Bilen läckte som ett såll i höger bakdörr och hela inredningen plockades ur och jag lovar att det luktade kattpiss av isoleringen unde mattan. Nu efter en
imported_brynar: Hej Nu har jag gjutit ett fundament i betong. För de som är intresserade av min uppsättning tänkte jag lägga ut lite bilder å sånt på en blogg. Så slipper jag belasta byggahus-forumet med bygget. Ni får alltså följa länken till min nystartade blogg: http://brynar.bloggspace.se/ Ses där :-)
tallmilan: Leta i England t.ex period features och dyligt, mycket vanligare att hitta reservdelar där då systemen användes i mycket större grad.
spocks_beard: Intentionen var att allting skulle se gammalt ut, sen fick vi barn.... Då räckte det helt plötsligt med hemtillverkade socklar & foder ;) Jocke
Sommartorparn: Har du sett den här tråden där för och nackdelar med gran resp. furugolv diskuteras? http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/77081-grangolv.html
Drängstugan: I tillbyggnaden till vårt gammla timmerhus har jag lagt vattenburen golvvärme i betongplattan. Vi slog bort den gamla betongen och grävde ur, dränerade och isolerade och gjöt sedan en ny platta. På denna platta lägger vi gamla golvbrädor som har hyvlats ner på baksidan (den sidan som ligger nedåt och som inte syns) till 26mm. Både snickare och rörmockare är nöjda med detta och vi
Drängstugan: Jag har ringt idag och kopparn är obehandlad. Enl. Qvesarum så ärgar sig inte tvättstället om det inte står med vatten. Vardagligt bruk med rinnande vatten ger alltså inte ärgning. Men kopparn mörknar! Är det ingen som köpt eller känner någon som har tvättställ i koppar??
Drängstugan: Det är väl möjligtvis inte så att någon som bor inom 10mils radie från jönköping har köpt tvättställ från Qvesarum!? Jag skulle hemskt gärna vilja se möbeln innan jag köpte den. Är ni nöjda med köpet?
Alsti18: Vi har gjort det du pratar om men i mdf :). Oavsett material är lösningen på ditt problem med ramarna en kontraprofilfräs - vilken som helst tänkt för tillverkning av luckor funkar. Är ju en smaksak vilken profil man vill ha. Lycka till!
lavin: Gnesta-penseln är bra också, har en platt, ca 4cm bred, som är fin om man stryker större plana ytor. När det gäller att få det tunt är det bara att kämpa på, litet dopp i färgburken, en lös lång utstrykning första svepet så att färgen kommer glest från början. Sen tycker jag det är lättare om man arbetar ut fägen på diagonalen, och sen stryker i fiberriktningen. Bra ljus är
Heimskringla: Såg detta med linoljeproblemen. Jag har kittat om ett stort antal rutor på morsans gamla kåk och använt lite olika tekniker - resultatet har dock till synes blivit likartat. Efter renskrapning och demontering av fönster har jag i vissa fall mer eller mindre dränkt fönsterbågarna i rå linolja (har pulat en del med träbåter och därmed lagt mig till med denna ovana). Har inte märkt att
Karakorum: [citat] Jo. konichiwa girl: Tack för tipset, jag ska kolla upp det! Ang dekorationsmåleri brukar man använda sig av olja, eventuellt alkyd samt "drickafärg" på kurserna. Färgtyper som man lätt kan experimentera med hemma. Jag skulle vilja gå en kurs med limfärg och kalkfärg eftersom det känns mer som en utmaning (jag är inte så sugen på att blanda ihop små provportioner limfärg
Micke H: Jag tror... måla ändträet och lägg en silikonfog i vinkeln mellan skiva och panel och en tunn täcklist som avslutning. Själv slutar jag sponten 10 cm över bänkskivan vid diskhon och sätter en fin kakelplatta där. Alternativt kan du sluta panelen 3 till 5cm ovanför skivan och lägga en listunderst som kan bytas om den blir sunkig. // Micke
Saxpy: Jag tror jag har samma i ett rum vi har renoverat. Huset är från 1896, jag tror att det är en tapet från Borås men eftersom de inte svara på mail så har jag inte fått nån mer info.
20-tal Österlen: Tack för hjälpen, jag ska ta och bläddra i gamla Gård & Torp och se vad jag hittar. Det kan nog vara vettigt att ha något annat än vit färg för jag vill gärna måla med linoljefärg. Just nu har jag börjat skrapa bort gammal plastfärg och det känns som det kommer att ta resten av mitt liv.
Per_N: Tack för svar. Nej, någon marmor har vi inte. Ska göra en närmare golvinspektion efter tillträde. Spännande med drygt hundraåriga linoleumgolv om så är fallet. Dock tämligen kallt om fötterna i ett golvdragigt gammalt hus.
konichiwa girl: Jag har följt råd från antikvarie vad gäller fönsterrenoveringen. En blandning av linolja och balsamterpentin som stryks på i omgångar till dess att träet är mättat. Det tar lite tid, men fördelen är att man inte övermättar träet.
Richard A: Tyvärr kommer jag inte ihåg, det är 5 år sedan. Jag tror någonstans runt 600-900kr, men det är bara en gissning. Bra är att det är hakar på väggen så man kan ta bort och fälla ihop tex. på sommaren.
Anders_Roslagen: Man skulle ju även kunna tänka sig att göra en bröstningslist i gips som fästes på murstocken.
jesus1: Nu är jordkällaren klar. En fast avfuktare installerades och en enkel värmefläkt får stå för vämen än så länge. Luftvärmepumpen ska dit snart. Min lilla Heinkel, en trehjulig bil, rostlagades och lackerades i jordkällaren. Nu skall jordkällaren bli ett torkrum för tobak. Uppvärmningskostnaden är låg, trodde att den skulle bli hög. Men när väl stenväggarna och golvet blivit
Gamla Björnhyttan: Om du använder kalket på påse (billigt) som finns överallt så kan du låsa färgen på ett bra sätt. Blanda och låt kalket sjunka till botten under natten. Den vätska som sedan ligger över målar du på den kalkade väggen. Då färgar det inte av sig på samma sätt. Är lite osäker om man det behövs när man använder kalkpastan. Glöm inte att förvattna väggen!
GunnarM: Vi gjorde en fusklösning (och skyllde på att den är "så länge, tills vi kan göra det ordentligt") med vår spiskåpa, dock i vardagsrummet och inte i köket. Kåpan var delvis reparerad med slätt spackel, dels spacklade vi lite själva. Sen målade vi alltihop med vit limfärg där vi blandade i nåt som jag tror var vetekli/vetegroddar. Nånting sånt. Då fick vi en knottrig yta som
ejoakim: Tack för alla förslag, jag tror jag börja med förslaget om rakblad + lite medel. Det känns som varmluftspistol och stenskiva kan vara riskfyllt? Jag prövade med tapetborttagare vilket blir ganska varmt så hårtork borde ge samma resultat.
morsan: http://www.byggahus.se/forum/isolering/72541-nagon-som-anvaent-vital-ekoisolering.html http://www.byggahus.se/forum/isolering/77565-isolerings-material.html http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/17127-miljoevaenlig-isolering-utan-diffspaerr.html http://www.byggahus.se/forum/isolering/63741-ekologiskt-pa-rulle.html?mode=hybrid är några trådar som dök upp vid en sökning på forumet
Micke H: Kan vara för lite förvattning. Jag fick en liknande "sandig" yta när murstocken sög i sig allt vatten bruket innan det hunnit brinna. Förvattna - mycket och efter vattna kanske till och med med "blomspruta" // Micke