Byggnadsvård
spocks_beard: Behöver lite hjälp, har postat en tråd under byggteknik. Jocke http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/83389-vaexel-doerrpost-timmerhus.html
overkrill: Tjena ! Om inte avståndet är ett allt för stort problem så ta kontakt med : www.romelandasnickeri.se Ett snickeri / hyvleri 4 mil norr om Gbg. Dom har mycket gamla häftiga lösningar. Och det mesta i stålväg tror jag. Lycka till.
Mr Handyman: Precis! Har sett många liknande exempel. T.ex. sitter brädfodringen från 1700-tals huset istf./som råspånt på nybygget från början av 1900-talet på ett hus jag kikade på. Ligger kanske lite närmare till hands, men förhållningssättet är likadant.
CSalomon: Hej! Håller på att "renovera", eller rättare sagt, ställa till rätta tidigare DIY misstag gjorda i ett fint gamalt tegelhus byggt 1928. Vi försöker att hitta tillbaka till den ursprungliga stilen i huset och jag funderar nu över vad för eldstad som skulle passa i matrummet... Själv så älskar jag murspisar, men skulle det passa i 20-30-tals stilen? Det måste passa i ett hörn, inte
Bodtomte: Skulle flytta en gammal orgel som stått och tagit plats i källaren häromdagen. Den har stått ganska tätt mot väggen, kanske 1-2 cm ifrån. Den har stått där länge, kanske 3 år. ytterväggen den stod mot är tapetserad rakt på grundmuren. På en liten yta fann jag mögel på tapeten, inte mycket, men ändå :eek: På baksidan av orgeln kunde man se att träskivan bar spår av gammal
Pongu: Tack för det inlägget! :) Jag tror inte det är rötskadat så långt upp i ändträet och eftersom panelen i princip står på grunden räcker det nog att såga av några cm, för att få in vattbrädan. Men skulle träet visa sig vara mer skadat än så blir det nog en horisontell offerbräda, precis som du visar på bilden, för att bevara så mycket som möjligt av ursprungspanelen, följa
Karakorum: [citat] Om man vill såpskura så bör man undvika att slipa, ja. Men måste man för att golvet är omöjligt att gå på utan skor, så är såpskurat inte uteslutet för det. Det tar längre tid att få en bra yta, golvet kommer att vara känsligare under tiden och smutsen fastnar lättare.
pumpola: DeSaKo Det är roligt och ger mycket att ta sig an ett gammalt hus men eftersom det är så speciellt så kräver det mycket av er. Ni måste ha tid - för projeket måste få ta tid. Ni måste kunna lägga ner mycket eget arbete för hantverkare som ägnar sig åt gammla hus kostar mer och tar längre tid på sig - dom är ofta noggrannare. Men i slutändan behöver det inte bli dyrare än ett
Gargamel: De Sako: jag svarade dig i tråden "Novis på timmerhus". Kan dessutom instämma i det som många andra har sagt om fönster: gamla fönster kan se ut som skrot, men ändå gå att laga. Jag renoverade alla våra fönster (14) utom ett till riktigt bra skick. De fönster som var original, d.v.s från tidigt 1800-tal, var i bäst skick, trots att virket är otroligt klent/smäckert. De "moderna"
Karakorum: Vi också har socklarna utanpå "gammsponten" (om du börjat tvivla, igen)!
Sara_B: Vi har en avstyckad gård som delvis gränsar mot en väg. Periodvis är trafiken lite störande (bl.a. lastbilar som dånar förbi) varför jag har funderat lite på det här med plank. Dock vet jag inte riktigt hur det skulle se ut, tanken är ju inte att smälla upp något bullerplank utan mer ett trevligt rödmålat plank a la småstad, som dessutom skärmar av trafiken lite. Men eftersom det
Kurtivan: Det här med halvsulning visade i ett tv program, jag tror det hette "Se om ditt hus". Finns säkert på SVT, UR. Det såg mycket proffsigt ut det hantverkaren gjorde enl en gammal metod, ingen spik användes utan man satte fast halvsulningen som var snedsågad i kortsidorna med "dymlingar".
¤ akila ¤: Vi hann klart med vårt vardagsrum till jul :) på så när smådetaljer som måla lister och sånt... Tänkte visa hur vår murspis blev. Visst är den lite "sne och vinn" (första gången sambon murade) men den matchar det "snea och vinna" huset :rolleyes: Vi är iaf supernöjda!! OT: Han som putsade spisen är med sin häst statist i filmen Arn. Tyvärr fick vi reda på det efter att han va
fiaelia: ktm250 & Mr Handyman: tusen tack för svar och tips! fick tag på en murare innan jul som ska komma nu efter helgerna och göra en bedömning, men kan han inte hjälpa mig låter länsmuseet som ett bra tips! har fullt sjå att laga alla väggar och få dem jämna, så just nu hoppas jag på att budgeten räcker till en yrkesman. för jag vetesjutton hur resultatet blir om jag dessutom måste
79:an: Håller på att plocka upp ett golv i ett mellanbjälklag , under golvplankorna ligger det i ordning mot undertaket, lerklining ca 1,5-2dm tjockt, 0-1dm barr och mossa och sist 1-1,5 sågspån och annat träskräp som stickor och en del kottar. Det har aldrig ramlat ner något sågspån i rummet under iallafall.
kikarbara: Det finns oftast gott om vintage tapeter på tradera, där kan man göra riktiga tapetfynd. Samma rullar som finns på sidorna ovan för några tior per rulle.
Peter_-_Emma: Just nu är detta ett utseende som jag tror är ganska hatat men om trettio år är det säkert många som återskapar det.
79:an: Kanske skulle testa ett regöringsmedel för att just ta bort sot. http://www.jula.se/EsaImages/item/master/519454_d.jpg
aliback: Byggnadsvård betyder för mig att underhålla huset med gamla material och metoder. Vissa delar återställs så att de passar in utifrån husets ålder (som jag tyvärr inte har exakt). Det är ju historien som gör gamla hus intressanta och även miljön runt dem. I mitt fall ska även den vårdas och bevaras, gärdesgårdar, odlingsrösen, slåtteräng osv. De visar ju också hur människor
aliback: Efterfrågan på de äldsta tapeterna kanske är större nu. Jag har också varit där och tittat, men som sagt jag är ute efter äldre än 1900. Det finns ju en del företag som har nytryck fast inte just det jag vill ha.
Peter_-_Emma: Våra kakelugnar gör så i början av säsongen. Jag tror att det utöver den ovan nämnda orsaken kan bero på fukt i ugnen. En av våra kakelugnar kan rinna till och från i två veckor i början av säsongen för att sedan sluta helt. Vi eldar två ggr om dagen. Man vårat svarta klet liknar mera svart vatten som sitter som F-N.
Dr_Jerkyll: Har sett dina fina bilder tidigare Sophie, det ser bra ut med väggarna i liv. Jag resonerar som att båda varianterna troligtvis var vanliga, ett äldre kök som det sattes in spont på i efterhand hamnade ovanpå väggen, annars oftast i liv. Någon som har en bild där väggarna inte är i liv?
Dr_Jerkyll: Fönsterhantverkare kör fortfarande med värmepistol för att få bort färg. Det går fortare, men är kanske inte lika bra för virket. Vi körde med värmepistol och specialmunstycke till våra ytterdörrar, kändes smidigare än en speedheater faktiskt. Men timmerväggar är nog en annan sak, sprickor med risk att det tar eld. Där skulle jag nog föredra en speedheatrer.
odena: -------------------------------------------------------------------------------- Vi ska ha svart och vitt klinker 15 x 15 och med fris runt i ena badrummet. Jag har tänkt beställa från byggfabriken, deras svarta och vita klinker i stl 152 x 152 men Höganäs har ju klinker "grynna" som ser ut ungefär likadant. Nån som vet skillnaden mellan de två sorterna? Samma yta, samma stil, lika fina?
rqu: Priset litegrann, jag gillar rejäla saker, ska det se ut som gammal stil ska det vara riktigt gjort! Då kostar det därefter. Helst ska det se ut som serveringsgången. Skåp och lådor som ligger infällda och inte "utanpå". Jag tog dit en arkitekt som ritade och han kom fram med ett moderna alternativ som vi nappade på. Sedan ser det lite konstigt ut med induktionshällar i ett kök med
20-tal Österlen: Har precis hittat bloggen www.byggnadsvard.wordpress.com, där finns mycke intressant läsning så in och kolla!!
Sara_B: Om det inte går att hämta tillbaka den får de väl stå för kostnaden att låta nytillverka en ny, handgjord spegeldörr i massivt trä. Det blir förstås inte samma sak som er originaldörr, men borde vara enda acceptabla lösningen i nuläget. Vi fick en gjord hos en snickare för ett drygt år sedan, kostade 7000 tror jag, exkl målning. Sen skulle jag omedelbart avsluta samarbetet med
Wester: Fungerar kanon. Är målat med linoljefärg (som allt annat). Vi har en stensockel med ett infräst spår baktill på bänkskivan i denna hade vi tänkt ställa en glasskiva som skydd (sedan lista in denna på de ställen list finns). Detta har vi dock skitit i då det är superlätt att hålla rnt ändå så nu e det bara en kvartslist mellan stensockeln på bänkskivan och pärlsponten. Funkar
jon_h: En tråd i varje fråga tack. http://forum.byggahus.se/ovriga-diskussioner/80842-mus-rattfritt-200-80-silverline.html Stänger denna.