Jag ska tapetsera ett rum och jag har tänkt att måla översta 30 cm med takfärg och resten ska tapetseras. Eftersom vi har satt igen en dörr på väggen så tänkte jag att jag skulle sätta grålump först. Men hur gör man?? Ska jag sätta den kant i kant eller med överlapp, måste jag spackla? Jag blir lite osäker eftersom jag ska både måla o tapetsera på samma vägg.

Man kan göra båda. Själv tänkte jag riva bitar som man sedan överlappar någon cm på de väggar vi ska måla, på väggar där vi sedan ska tapetsera tänkte jag sätta kant i kant. Överlappning med något olikstora bitar ger en en trevlig struktur som man ffa ser i släpljus, man spacklar inte förstås.

Tack för tipset. Jag antar jag får lägga pappen kant i kant, men jag är lite rädd för att det ska blir rörelse så att tapeten spricker, men det finns kanske någon som har provat o kan lugna mej?

Är det ingen som har tapetserat på grålumppapp som kan berätta hur ni har gjort?

Jag förstår inte vad du vill veta, jag har tapetserat med lumppapp och på lumppapp. Skär lagom långa bitar, limma upp dom på väggen med tapetklister kant i kant om du ska tapetsera över. Riv annars i den storlek du vill ha (oftast 50x60 om jag inte missminner mig) och limma dem med någon cm överlapp.

Kant ikant.
Det går knappt att slipa pappen så ifall du överlappar så blir det inte lätt att få det bra.
Jag limmar alltid pappen först som vid vanlig tapetsering men det går kanske lika bra att limma på väggen.
Ha riktigt vass kniv för en fuktig lummpapp är inte lättskuren.

I rummet har man tidigre satt upp lumppapp, men man har inte limmat utan spikat upp den på råsponten. Jag tänkte nog också att det är kant i kant den ska sättas upp, men om man behövde någon remsa att sätta över kanten för att det inte ska bli för stor rörelse där. Finns det någon fördel att limma motför att spika upp den?

Du får ursäkta, men du är allt lite otydlig... Kant, vilken kant? Syftar du hela tiden på kanten av lumppappen? Alltså, det är underlaget som avgör om det spricker, inte pappen i sig. Om du vet det så får du föklara var du ska sätta upp pappen på för undelag och berätta var du är orolig att det ska spricka. Kan det vara i övergången mellan igensatt dörr och vägg? Eller menar du något annat? Du ändrar hela tiden frågan utan att riktigt föklara förutsättningarna... :)

För mej har frågan alltid varit det samma och eftersom det står grålumpapp i rubriken så är det den jag pratar om, men några svårigheter verkar det vara här... Det jag menar är om jag sätter grålumpappen kant i kant finns risken att tapeten spricker i skarven? Eller bör man sätta en rämsa över (grålump)skarven innan man tapetserar? Och finns det några fördelar att limma fast lumppappen motför att sätta fast den med nubb. Hör av er om det behövs fler förtýdligande.

På fråga ett. Nej, en tapet limmad på grålumppapp spricker inte i skarven mellan två våder papp. En tapet riskerar att spricka om den limmas fast över två ytor som rör sig olika, det gör inte papp.

På fråga två. Nä du behöver inte sätta en remsa över skarven.

På fråga tre. Här vet jag inte, men jag kan spekulera. Nog fler nackdelar med nubb, syns lätt spec om underlaget är lite ojämnt, jobbigt om det är en massa nubb som ska upp. Fördel kan nog vara att det kan tillåta lite mer rörelser i underlaget. Har aldrig sett en uppnubbad grålumppapp innan, det är inte en väv eller pappspänd vägg du har?

;)

Tack för all hjälp, nu när vi äntligen förstod varandra. Det är grålumppapp, men det är mycket i det här huset som är lite si och så med, så ingenting förvånar mej längre. Jag tänkte själv kanske använda häftklammer i så fall.

Ska du göra en pappspänd vägg utan spänn?
Jag tror inte det blir så roligt att titta på.

Jag tror att tanken är att makulera med grålumppapp och sedan tapetsera på. Klart du ska limma! Annars blir det ju precis en vägg som är pappspänd utan spänn.

En fråga i all välmening. Vilka underlag passar för att limma grålumppapp? Råspont? Masonite?
Helt klart fungerar det ju inte på en timmrad vägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.