1 288 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Varför är tvättstugan bakom pannrummet?
Jag gjorde just reflektionen att många hus byggda på 30 - 50-talet verkar ha pannrummet som genomgångsrum in till tvättstugan. Såg det senast på super_fia's ritning. Vi hade så också och jag har sett det på fler ställen.
Någon som vet varför man gjorde så? Jag hade nog gjort tvärt om och lagt pannrummet längst in. Man måste ju bära de tvättade lakanen genom pannrummet för att komma ut. När man eldade med kol kan ju inte det ha varit så lyckat.
Någon som vet varför man gjorde så? Jag hade nog gjort tvärt om och lagt pannrummet längst in. Man måste ju bära de tvättade lakanen genom pannrummet för att komma ut. När man eldade med kol kan ju inte det ha varit så lyckat.
I mina föräldrars villa som byggdes på 50-talet, har pannrummet alltid använts som torkrum. Det var ju husets varmaste rum. De hade visserligen inte koks-eldning men i begynnelsen en kombinerad olja/ved-panna. Pannrummet var inte speciellt sotigt, förutom då sotaren hade varit där.
Alternativet att bära kol genom tvättstugan, är ännu sämre.
Anledningen till att tvättstugan ligger vägg i vägg med pannrummet är att de båda rummens rök resp. imkanaler skall ligga brevid varandra för bästa möjlig ventilation. Samt att spillvärme från pannrummet värmer tvättstugan.
Även i mitt föräldrahem användes pannrummet som torkrum, med resultat att tvätten hade en svag men omisskännlig doft av diesel.
Staffan
Anledningen till att tvättstugan ligger vägg i vägg med pannrummet är att de båda rummens rök resp. imkanaler skall ligga brevid varandra för bästa möjlig ventilation. Samt att spillvärme från pannrummet värmer tvättstugan.
Även i mitt föräldrahem användes pannrummet som torkrum, med resultat att tvätten hade en svag men omisskännlig doft av diesel.
Staffan
Javisstja, den speciella pannrumsdoften hade jag glömt........
Nu känner jag den....
Nu känner jag den....
Och jag som har tänkt bygga ett torkskåp...
Kanske ska tänka om där och sätta upp snören i pannrummet istället
Bredvid varandra hade faktiskt mina föräldrar också i sitt hus från 1968. Men där var pannan en el-panna och pannrummet var innanför tvättstugan. Betyder det att rummen någon gång på 60-talet bytte plats kanske..?
Kanske ska tänka om där och sätta upp snören i pannrummet istället
Bredvid varandra hade faktiskt mina föräldrar också i sitt hus från 1968. Men där var pannan en el-panna och pannrummet var innanför tvättstugan. Betyder det att rummen någon gång på 60-talet bytte plats kanske..?
Klicka här för att svara