6 018 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Färg- och tapetval?
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Håller som bäst på att fundera på vilka kulörer och tapeter vi ska välja till vårt hus... Det är byggt någon gång före 1850 och tapetserades första gången någon gång vid sekelskiftet, medan övervåningen inreddes på 20-talet... Så det är där omkring vi ska hålla oss tänkte vi oss. Dubbelfasspontad panel finns det nästan överallt, så på någon vägg tänkte vi helt enkelt tapetsera över den.
Vad har ni valt för tapeter, och varför? Och färger, hur resonerade ni kring dem? Har ni olika färger på golvsocklar och foder i olika rum, hur gjorde ni med dem när ni har målade väggar också?
Berätta gärna hur ni har tänkt och visa hemskt gärna bilder!
Vad har ni valt för tapeter, och varför? Och färger, hur resonerade ni kring dem? Har ni olika färger på golvsocklar och foder i olika rum, hur gjorde ni med dem när ni har målade väggar också?
Berätta gärna hur ni har tänkt och visa hemskt gärna bilder!
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Är det verkligen ingen som vill berätta och visa?
Vi har valt mycket ljusa tapeter i alla rummen på nedervåningen. De är otroligt färglösa om man jämför med dem som satt där innan. Finrummet hade klarblå bottenfärg med vinrankor. I köket fanns flera lager med mönster i starka färger. Vi ville ha ljusa väggar för att vi vande oss vid det. Vi grundmålade alla väggar i kritvitt för att ha ett enhetligt underlag till tapeterna. Sedan tog det ungefär ett år innan det verkligen blev tapetserat.
Jag ville ha en ljus jugend-tapet i finrummet och hittade en som var perfekt, men när jag såg priset, slog jag igen den tapetboken direkt. 1400:- per rulle. Och den vi tog har katten klöst sönder....
Övervåningen har vi målat i S0500-N. Vi hade tänkt att tapetsera där också, men det är enklare att måla., och billigare.
Golvsocklarna är olika, i finrummet mahognyfärgade efter dörrarna, i vardagsrummet ekfärgade, också efter dörrarna, i övrigt ljusgrå.
/EB
Jag ville ha en ljus jugend-tapet i finrummet och hittade en som var perfekt, men när jag såg priset, slog jag igen den tapetboken direkt. 1400:- per rulle. Och den vi tog har katten klöst sönder....
Övervåningen har vi målat i S0500-N. Vi hade tänkt att tapetsera där också, men det är enklare att måla., och billigare.
Golvsocklarna är olika, i finrummet mahognyfärgade efter dörrarna, i vardagsrummet ekfärgade, också efter dörrarna, i övrigt ljusgrå.
/EB
Vi har tapeter i alla rum och alla dessa inhandlades på Lim & Handtryck. Några special beställdes med egna färgval så vi fick det precis som vi ville. Det e ju tapeterna som syns så vi snålade inte på dessa. Sedan går det inte åt så mycket i hallar etc om man har pärlspont till 1.40.
Mitt förslag är att titta på Lim & Handtrycks sortiment. Kostar väll från 650 - 1800 kr rullen.
Mitt förslag är att titta på Lim & Handtrycks sortiment. Kostar väll från 650 - 1800 kr rullen.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Wester: Jag har sett någon bild på en tapet hemma hos dig och den är verkligen vacker. Drömmen vore att låta trycka upp en av tapeterna vi har hittat - den är otroligt fin - men det är ju inte direkt gratis.
anna225: Det vi har tänkt oss är nog raka motsatsen! Det har tapetserats och målats i ganska murriga och jordnära färger och det är tidstypiska tapeter med stora mönster - väldigt arts & crafts - så vi hade tänkt fortsätta med det. Vi har många och stora fönster, så ljusinsläppet tillåter ganska mörk inredning. Jag funderar mest kring hur andra byggnadsvårdare förhåller sig till färg- och tapethistorien.
anna225: Det vi har tänkt oss är nog raka motsatsen! Det har tapetserats och målats i ganska murriga och jordnära färger och det är tidstypiska tapeter med stora mönster - väldigt arts & crafts - så vi hade tänkt fortsätta med det. Vi har många och stora fönster, så ljusinsläppet tillåter ganska mörk inredning. Jag funderar mest kring hur andra byggnadsvårdare förhåller sig till färg- och tapethistorien.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
http://www.interior1900.com/
http://www.tapetorama.se/list.php?P...&Sort=&Searchtype=Advanced&category=Wallpaper
http://www.handtrycktatapeter.se/ (koster säkert en del)
http://www.maleributiken.se/epages/...a1b5700cdb8e8271f526316e4067d/UserTemplate/30 Gå in på "tapeter" och klicka på "se tapeter" . Där kan man söka stil och sätta maxpris osv
http://www.tapetorama.se/list.php?P...&Sort=&Searchtype=Advanced&category=Wallpaper
http://www.handtrycktatapeter.se/ (koster säkert en del)
http://www.maleributiken.se/epages/...a1b5700cdb8e8271f526316e4067d/UserTemplate/30 Gå in på "tapeter" och klicka på "se tapeter" . Där kan man söka stil och sätta maxpris osv
I den renoverade torpstugan som vi har till sommarställe valde mina föräldrar att försöka hålla 1920-talsstilen där nere, så det blev rosa köksluckor och en röd/rosa tapet med slingrande blomsterrankor. I rummet blev det en otroligt murrig, blå/brun historia med blommor och löv. Men med fönster åt tre håll, ljust linoleumgolv (skurgolvet var slitet nedanför fogarna), vitt tak, vita lister och djupa vita fönstersmygar blev det inte särskilt mörkt trots att möblemanget är svartbetsade senjugendmöbler (såna där med äpplen utsnidade) och takhöjden bara 1,80. Vinden var tidigare oinredd, så där togs inga som helst historiska hänsyn ;-) , det hade blivit alltför "pastischigt", tyckte de. Så där är det ljusa åttiotalstapeter. Hade det varit jag som renoverade, och gjorde det idag, så hade jag velat gå loss med limfärg, helst någon duvblå nyans.
Men var de hittade tapeterna vet jag inte, de gjorde renoveringen på tidigt åttiotal så det kommer de nog inte håg själva. Det enda de kommer ihåg är att det på den tiden var lögn att hitta tjära, och att det gick att måla med linoljefärger enbart för att gammelfarfar var gammal målare med kontakter, och för att han aldrig kommit sig för att slänga sina pigment från den tiden han fortfarande blandade själv. Annars var det nästintill omöjligt att hitta tidstypiska material då.
Men var de hittade tapeterna vet jag inte, de gjorde renoveringen på tidigt åttiotal så det kommer de nog inte håg själva. Det enda de kommer ihåg är att det på den tiden var lögn att hitta tjära, och att det gick att måla med linoljefärger enbart för att gammelfarfar var gammal målare med kontakter, och för att han aldrig kommit sig för att slänga sina pigment från den tiden han fortfarande blandade själv. Annars var det nästintill omöjligt att hitta tidstypiska material då.
Vi bygger nytt men har försökt hålla lite gammal stil. Vi har olika foder och golvlistfärger. En hel del målat och sedan en del nytryck av gamla tapeter-och då mest från Duro, Sandudd (mormors tid) och Borås på grund av priset . Har planer på att måla egna schabloner på vissa ställen. I ett rum ska jag måla gustavianska fält för att jag tycker det är så himla tjusigt - även om det nu i övrigt är helt fel då det mesta andra håller mer slutet av 1800-början på 1900-stil men då på en väldigt fri nivå eftersom allt ändå är vad Gysinge skulle kalla kuliss
. Det man ofta gör fel tycker jag är att välja fel färgskalor i förhållande till vad man verkligen hade förr - det var mycket mera dova färger, men sällan upplevs de rummen ändå som mörka.
Så tänker jag också göra i mitt torp. Återskapa den gamla stilen nere, det som varit bebott. På vinden gör jag som jag vill- för det blir nytt. Just duvblå färg har jag också tänkt där. Fast funderar på äggoljetempera.anilov skrev:I den renoverade torpstugan som vi har till sommarställe valde mina föräldrar att försöka hålla 1920-talsstilen där nere, så det blev rosa köksluckor och en röd/rosa tapet med slingrande blomsterrankor. I rummet blev det en otroligt murrig, blå/brun historia med blommor och löv. Men med fönster åt tre håll, ljust linoleumgolv (skurgolvet var slitet nedanför fogarna), vitt tak, vita lister och djupa vita fönstersmygar blev det inte särskilt mörkt trots att möblemanget är svartbetsade senjugendmöbler (såna där med äpplen utsnidade) och takhöjden bara 1,80. Vinden var tidigare oinredd, så där togs inga som helst historiska hänsyn ;-) , det hade blivit alltför "pastischigt", tyckte de. Så där är det ljusa åttiotalstapeter. Hade det varit jag som renoverade, och gjorde det idag, så hade jag velat gå loss med limfärg, helst någon duvblå nyans.
Tapeterna som nu sitter i nedervåningen är rätt extrema. Antagligen hämtade från Amerika på 50-talet då huset renoverades. Vad sägs om mörkblå bakgrund med stoora mönster med vita hus, palmer och båtar i rött och grönt? Eller den grå med amerikanska adelspar, slottsliknande byggnader i vitt, mörkare grått och rosa? Även om de är otroligt fräscha för sin ålder åker de i renoveringen, om det inte är möjligt att spara en bit som fondvägg. De äter ljus! Är själv svag för 50-tal, men tar nog något åt sekelskifteshållet.
Det är ju en så stor fråga och mycket detaljer som till sist leder fram till varje val i varje rum.konichiwa girl skrev:
Rent allmänt har vi några tankepunkter.
- Vi bryter inte av med något extremt modernt, men i badrum så kan vi göra det om vi känner för det.
- Vårt hus har några år på nacken och har delar från olika århundraden, det gör att vi inte kommer hålla några speciella årtal utan tycker att vi kan och vill välja de tapeter vi fastnar för och som passar rummet.
- (tyvärr?) så gillar vi grön umbra, och det blir till stor del färgen på lister, foder etc. Som tur är så har de haft den, men lite grönare kanske, på på en hel del av listerna allra först. Då känns det genast lite bättre.
- Att vi ska försöka våga bryta av i ex färgval, det blir lätt så "genomtänkt" med liknande färg överallt.
- En hel del äggoljetempera, både av ekonomiska skäl men också för att det är fint. En del schablonmåleri.
- I de rum vi väl väljer tapeter så väljer vi det vi vill ha, oberoende av kostnad. Detta har i praktiken inneburit att alla tapeter hittills kommer från lim och handtryck.
Redigerat:
Klicka här för att svara