F
fredriktrane: Invändigt skall det absolut lerklinas. Lerklining är en gammal metod och får jäkligt bra egenskaper. Är det bara tätt så isolerar din konstruktion bra. Lera är inte heller dyrare än annat material. PMa för leverantör i Skåne.
18 svar · 15,5k läst
·
Cheesus
Cheesus: sorrry om jag var otydlig....givetvis kan ju länsstyrelsn svara....men personen jag talade med var inte direkt ansvarig för frågan och den som bestämde har semester.,..... Tänkte mest kolla av om någon här fått bidraget..."Gratispengar" är aldrig fel!
2 svar · 6,1k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Det ser kanon ut än så länge brynar!
6 svar · 11,7k läst
·
P
Peter_-_Emma: Viktigt - Glöm inte märka brädorna då dom är slitna efter varandra. Om de är uryxade individuellt för varje regel så kan man köra baksidan av plankan genom en hyvel. Annars kan man förstås fortsätta med yxan det går åt lite tid men ....
6 svar · 2,4k läst
·
M
mathiglia: Jag har fått svar, de är från 30-talet :-9
1 svar · 1,7k läst
·
Å
ÅsaJo: Hej och tack för svar!:) Kunde väl tänka mig att det gick! Jag skulle vara tacksam om ni har några förslag på vilka man kan kontakta. Skulle gärna vilja se lite bilder om ni har några. Alla tips och råd är ovärdeliga.
16 svar · 5,2k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Försöker förklara med en egenhändigt tilltråckad bild av bottenplnetsmurstock och eldstäder i detta hus...
27 svar · 10,1k läst
·
O
oskis 123: [citat] Alkyd harts för allan del, men det funkade bra och kladdade inte alls. :)
10 svar · 3,8k läst
A
aof: hmm, har för mig att jag postade ett svar i går natt men det verkar ha försvunnit, eller så var jag för trött för att få det rätt... Hur som helst, för att få en någorlunda prisuppgift måste du nog ange hur stort huset är och hur långt det skall flyttas. Det är även bra att veta om det bara är en stomme som skall flyttas och monteras upp eller även golv, dörrar, trappor,
1 svar · 1,2k läst
A
aof: Håller med dig Karakorum, hellre ett ikeakök som är var det är! Däremot tycker jag att det i regel finns en förutfattad mening att ett platsbyggt kök skulle kosta hur mycket som helst och vara skitsvårt att bygga. Kollar man på äldre kök så är de oftast väldigt enkelt uppbyggda. Speciellt ett kök som skall passa i ett torp.
49 svar · 32,8k läst
·
J
JaJb: Hej! Renoverar vår lägenhet från 1935. I ett stort rum och hall kommer vi att ta fram ett gammalt stengolv som finns bevarat då lägenheten tidigare varit butik. Vad ska vi göra med resterande golv? I sovrum kan man kanske ta fram gammalt trågolv. Kök och vardagsrum ligger i anslutning till varandra, i köket finns klinkergolv (överflutet och förstört trägolv) och i vardagsrummet
0 svar · 2,3k läst
L
ltz: Har samma fundering. Lyfter gammal tråd. Lersten/tegel i gammalkåk (100år
1 svar · 4,7k läst
M
mixt: Tack för svar. Jag har nu bestämt mig för att inte flytta stugan. Problemen liksom tornade upp sig. Om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakt.
4 svar · 2,4k läst
·
Saxpy
Saxpy: Nån som har provat att blanda eget linoljekitt? Erfarenheter?
0 svar · 1,7k läst
K
kurt: [citat] Du kommer nog knappast att hitta någon färdig färg som passar? Förmodligen måste du blanda pigment själv, eller låta en butik bryta en lämplig kulör. Det är väl mera sällan man gör det med slamfärg? Däremot borde man kunna få det gjort med en linoljefärg.
15 svar · 10,4k läst
·
pinebar
pinebar: Och jag som har tänkt bygga ett torkskåp... Kanske ska tänka om där och sätta upp snören i pannrummet istället :) Bredvid varandra hade faktiskt mina föräldrar också i sitt hus från 1968. Men där var pannan en el-panna och pannrummet var innanför tvättstugan. Betyder det att rummen någon gång på 60-talet bytte plats kanske..?
4 svar · 1,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Jag antar att om man väljer den blanka inomhusfärgen så blir det svårare att måla om utifall man senare vill byta kulör. Så det lutar åt att det blir den gräddvita inne/utefärgen, men ännu ej riktigt bestämt mig. Var den blanka jobbig att stryka så att den inte blev ojämn?
4 svar · 4,1k läst
Sophie
Sophie: och färgen på köket påminner mycket om ett kök i nya Allt i hemmet...fast det köket är gråare. Det var målat med ca 30% kimrök. troligen är det det i detta oxå. Med inblandning av ultramarinblått kanske... tyvärr finns det alldeles för många sådana hus i sverige...som får förfalla menar jag.
4 svar · 5,6k läst
aliback
aliback: glömde bilden
7 svar · 7,5k läst
·
aliback
7 svar · 7,5k läst
·
aliback
aliback: Jag hade faktiskt också spikad grålumppapp på timmerväggarna, under de 15 följande tapetlagren:) och de hade inte brytt sig om att klina såt först utan bara lagt pappen utanpå. Därför har jag också lite grand av samma funderingar
21 svar · 15,3k läst
P
Pius: Vi har en putsad mur/vägg bakom vår nyuppsatta kakelugn (från 1920-talet). Nu skall muren målas, men med vilken typ av färg och i vilken kulör ? Kakelugnen är vit. Tilläggas att huset är nybyggt i klassisk "sekelskiftesstil". Kan man måla med linoljefärg och skall det i sådant fall vara matt eller blank ? Borde vi ta någon annan färg än vit ?
0 svar · 1,8k läst
H
herbtrunk: Hej igen, Det fungerade!!! Sitsen är mycket finare, fast när jag skulle prova sitsen på toalettstolen upptäckte jag att hålen sitter för brett isär... Gångjärnen är dock inte original så nu funderar jag på om jag kan hitta någon som skulle kunna tillverka gångjärn och fixa någon snygg vinkel, så att sitsen kan passa, för rent storleksmässigt så såg den bra ut... Någon som
4 svar · 2,6k läst
A
Aniska: Jag skulle låta bli att "räta upp" alltför mkt. Ett gammalt "välrenoverat" hus som ser ut som nytt vill jag inte ha. Vi har bett om panel som inte är likadan, en del kilsågat osv. - Inte SER UT SOM nytt - däremot givetvis god funktion i det gamla. (och en hel del är och ser ut som nytt. Hoppas ni förstår vad jag menar.)
14 svar · 17,9k läst
spocks_beard
spocks_beard: "Schweinfurtergrönt", de kunde konsten att svänga till orden förr :)
18 svar · 6,7k läst
·
E
ejoakim: Jag söker el-radiatorer (oljefyllda) med äldre utseende som kan matcha befintliga sektionsradiatorer. Råkar någon känna till var man kan hitta sådana? Har letat lite och hittar mest modeller för vatten.
0 svar · 1,1k läst
J
jon_h: Ok. Tack för hjälpen. :)
8 svar · 2,9k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: [citat] Det är ju en så stor fråga och mycket detaljer som till sist leder fram till varje val i varje rum. :) (bättre sent än aldrig) Rent allmänt har vi några tankepunkter. - Vi bryter inte av med något extremt modernt, men i badrum så kan vi göra det om vi känner för det. - Vårt hus har några år på nacken och har delar från olika århundraden, det gör att vi inte kommer
10 svar · 6,0k läst
J
jon_h: Jag vill bara uppmärksamma byggnadsvårdarna på att jag skrivit lite mer i ovanstående tråd.
3 svar · 3,7k läst
G
gogu: Smaken är ju som bekant delad för att dra en klyscha.... Jag ogillar starkt sådana tak eller väggar. påminner om nån bod för mig. Tycker inte det passar i hus.
1 svar · 4,3k läst
K
konichiwa girl: Nej, det orsakar ju inte krackelering att måla med linoljefärg på lackfärg. Men om den gamla färgen börjar spricka - om det finns risk för det får du ju själv bedöma, jag har själv valt att skrapa till trärent eftersom färgen har krackelerat på rätt många ställen i huset - kommer också linoljefärgen att spricka. Sådärja, ett mer utförligt svar. :)
5 svar · 9,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.