Byggnadsvård
hilife: Det känns som din fråga handlar en del om "klarar vi det"? Ja, jag tror ni klarar det. Det gör nog de flesta om man har lite vettigt folk att vända sig till med frågor och kanske en och annan hantverkare att luta sig emot när vindarna blåser snålt och orken tryter. Det krävs pengar att renovera hus men gör man mycket själv (egen tid är billigare tid än om man lämnar bort allt) så
Ann-Sofian: Den 1:a maj hade Gysinge 20% på all linoljefärg. Jag passade på att köpa färg till hela husets utsida inklusive målad betonggrund. Nota: ca 5500 kr. Kollade samma kvantiteter hos Kulturhantverkarna och där slutade summan på ca 9000. Tänk vad det kan skilja... Jag återkommer med en åtgångsrapport så småningom.
Saxpy: Om golvet är skurat i en generation så biter nog inte spill och barn på det... Risken är väl bara att golvet är rejält nedslitet, dvs mer än man är beradd att acceptera... Själv var jag tvungen att byta ut golvet i köket mot ett nytt 30x180mm furugolv. Eftersom jag inte tänkte skura det så målar jag det direkt istället med linoljefärg. Visst, det blir inte riktigt samma varma, goa
Mr Handyman: Somliga skulle väl föredra en torr källare även om den var oinredd, men det beror ju på vad man ska ha den till. Är hela huset av sten är det väl inte lika angeläget som om det är trähus uppepå.
Skeppars5: de balar som är hårt packade bör man spruta, eftrsom det annars bara blir en massa klimpar i fyllningen. jag låande en lite spruta för att fylla där spånet hade packat sig, dvs sprutade längs väggarna ner mellan befintligt golv och gammalt spån och det var riktigt enkelt. papper under är bra, ja lade dessutom utanpå, innan golvbräderna i det golv jag lade om.
Mr Handyman: Om taket inte håller för att klättra på låter det som att det har runnit in mycket vatten. Har du provat att gå på taket? Om man räknar lite slarvigt, säg att det går åt 50 kvm råspånt 22mm (17mm är för tunt) x priset på byggmax. Satsa på en ytpapp, för underlagspappen är så risig, Byggmax har en variant som heter nr 238 för 199kr/rulle, säg att du behöver mellan 5-6 såna.
Saxpy: Har gjort både på vägg och på tak och så länge det färgen sitter fast så är det ju bara att slipa lite försiktigt så att man ruggar ytan lite och får bort eventuellt skärp. När det gäller spikhålen så är det faktiskt inte så farligt, lite oljespackel i ett par omgångar om det är större hål och sedan lite försiktigt avslipning. Man behöver sannerligen inte ge sig ner på
Roger Spontare: Märkligt, jag skar precis munblåst glas och det kändes som det var lättare än normalt. Men det var ju en glasskärare med olja i, men det har väl alla glasmästare?? Eller så beror det på att den var tom på olja och jag fyllde den med borr/gängolja och linolja i brist på annat. :)
Sommartorparn: Mina föräldrar fick nyligen satt energiglas innanför sina 50-talsfönster, men det var inte kassett utan en ruta som fästes innanför den inre rutan med en liten ram. Grundels, hette systemet. Var orolig över att det skulle se klumpigt ut, men det ser ganska OK ut, tycker jag. Det dom framför allt uppskattar är att det blev mindre buller. Jag skulle dock inte göra ett sådant ingrepp om
hempularen: För ganska många år sedan när vi var på en av de första visningar där vi faktiskt blev intresserade av att bjuda på ett hus, så frågade jag vad det var för väggmaterial (huset var av misstänkt ålder för blåbetong). Mäklaren höll upp en objektbeskrivning och bedyrade att det var betong i väggarna, det stod så i protokollet han visade. Det var bara att han höll sitt finger
firebutcher: strunta i allt vad domkrafter heter. totalt onödigt. byt några meter i taget så är det ingen fara varje bit syll ska dessutom ha kontakt med minst 3 väggreglar för stabilitetens skull. för övrigt finns det flera etablerade syllbytarföretag som kan ge råd och tips
Aniska: Jag tyckte det var lätt att blanda linoljefärg själv och det blev billigare. Idag har jag jämförelsen med äggoljetempera - mer lättmålat (inte så segt att stryka och stryka ut i tunna lager), mer segt (krackelerar typ aldrig) samt att jag gillade den matta ytan (om man inte putsar upp den), billigare (oavsett om man blandar själv och isåfall extremt billig). Om du vill ha mer info
ama3282: Murarna gjorde följande: - Drog rör i 5 st kanaler (Skorsten är ca 9 m ner till källaren. Varierande längd på kanaler) - Putsade skorstenen över nock - gjöt ny krona Totalt kostade allt ca 50.000. Jag tror rördragningen kostade ca 35.00 så arbetet med skorstenens topp bode kostat någon stans 10-15.000 kr.
Nusnäs: Jag har ett par sådana rör ut genom taken på fritidshusen, där gjorde plåtis en fyrkantig huv att sätta omkring och som ansluter till takteglet, sedan sitter det ett pyramidformat "tak" över. Konstruktionen kan målas i önskad färg så den passar till taket och/eller skorsten, mina är tegelfärgade. Efter att ha haft besök av en nyfiken talgoxe har jag kompletterat mina huvar med ett
mattiaswahlberg: [citat] Jag håller med. Men jag tycker inte att jobbet motsvarar den vinsten jämfört med att köpa en glasfiberstång för "gammaldags" fäste. Då har man ju kvar den delen i alla fall. Tog precis ner min egen stång och den var tyvärr rejält murken mitt på. Bara att skicka till tippen. Tyvärr. Tur i oturen att jag märkte det när jag själv tog ner den och inte i en storm.
Mr Handyman: Håller med Anders om att spara dörrarna. Rätt vad det är behöver man en dörr och vilken fördel då att ha en dörr som är rätt!
Micke H: Jag tror att det är mer vanligt utomlands idag. I medelhavsländerna tycker jag det verkar vara ganska vanligt än i dag.
Karakorum: Jag pratade med Falu Rödfärg idag. 1350 kr + moms och frakt för 20 kg Falu ljus. Gysinge tar 2600 kr inkl moms.
emaengs: Jag får kolla vidare i byn om det finns någon information där. Tack för svaren
ktm250: amnilsson: 50/50/650 är propotionerna på ett KC-C alltså kalk/cement/sand. När man har detta och vill använda kalkfärg så börjar det bli svårt eftersom man inte har lika starkt sug som i kalkbruk. Kalkfärg är beroende på sug för att bli hållbar och dessutom så är för- och eftervattning jätteviktigt. Har man t.ex. ett C-bruk då och hoppar över för- och eftervattning så kan
manul: [citat] Ja SSP 73 har en "vanlig" gångjärnsdel som syns utanpå, den är 43 mm lång. Sedan går måttet e att justera ned till 1 mm vilket blir i princip i linje med innerkanten på skåpet, detta borde betyda att den funkar för innanförliggande luckor. Jag har beställt några ex nu och ska testa i verkligheten
Sundsvall: Nej, har än så länge inte hittat något fuktskadat timmer men då är inte alla väggar rivda än. Det är ju inte bara fukt & härliga svampar som kan skada trä utan de är ju oxå skadeinsekter... Som sagt, håller fullt med på att de kan va overkill men jag vill utforska alternativen lite innan ja smäller upp väggarna...
Fotografen: El från -48 är torrt och fnatigt, kan gå ett par år till men rör man i det det allra minsta så får man räkna med byte. Avlopp är mer beroende på vilka rör man använt och hur det ligger, mina har suttit sen -37 och verkar friska, bytte stammen till köket när jag bytte diskbänk och den var fräsh, tätt och fint gjutgods utan porer.
martimo1: Jag tackar för tipsen. Ska kika efter lindrev någonstans!
Karakorum: Å så finns det gamla spontade golv med hål lite här och där i sponten. Det är inte ovanligt. Man brukar kunna känna på kalldraget var hålen finns. Håller med Sara_B i hennes första inlägg. Täta eventuella hål temporärt om du vill vara extra säker och måla på!
Sara_B: Vi har ett öppningsbart fönster per rum, det tycker jag räcker. Resten är tätade med linrep och har tejpremsor också, och det får sitta i året runt. Jag tycker inte att fördelarna uppväger arbetsinsatsen vad gäller att plocka i och ur innanfönstren. Förresten gränsar alla rum till hallen/trapphuset, så det är bara att öppna ytterdörren eller balkongdörren när det ska vädras.
pelle_fransson: har tagit min vän värmepistolen på två av mina murade spiskåpor. skrapat rent ned till putsen och målat om från grunden med matt linoljefärg. Det är rätt drygt att skrapa rent, en speed heater hade varit schysst, men det går.