Härom dagen var jag och kikade på en äldre stuga som jag nästan får mot avhämtning på något sätt. Det är bara väggar och tak, inget annat. Måtten är 5 x 8 meter samt 4,8 meter höjd. Virket är friskt så när på det nedre liggande vägplanket som bör bytas i stort sett runt om.
Men min fråga är om stugan ska flyttas som den är på lastbil (huset väger i runda slängar 10 ton) eller om jag borde montera ned det? Avståndet är ett på sin höjd ett par mil, men det är osäkert om huset går under elledningar, etc.
Taket ska jag i vilket fall byta så en variant är att riva taket och ta ned takstolarna. Men det påverkar troligen stabiliteten och då är det kanske lika bra att montera ner resten också när man ändå är i farten. Nån som har erfarenhet av sådant?
Jag har ingen grundkonstruktion på den plats dit huset ska vilket talar för att det är bättre att montera ned huset, men jag kanske kan vänta med själva flytten till grunden är gjuten.
Lite rådvill här som ni märker, Bifogar några bilder också.
-
-
Medlem · Skåne · 4 736 inlägg 10 jul 2008 15:0510 jul 2008 15:05 #2
Vad säger kranföraren? Dvs kommer denne till för att lyfta huset och håller syllar mm för lyftet?
Det ser liksom lite grand ut att stå i en skog och för ett sånt lyft blir det lite dimension på kranbil.
Väger det verkligen 10 ton? Låter väldigt högt räknat däremot kan jag tänka mig att kranbilen nog skall klara 10 ton.
/Kent -
10 jul 2008 22:03 #3
Kranen kommer åt
Jo, kranen kommer åt, det är klarlagt trots ymnig vegetation. Och tio ton är nog som du skriver överdrivet, mellan 5 och 10 är nog mer realistiskt. Stugan har redan flyttats 30 m på den tomt den nu står på för att ge plats för en annan byggnad. Den har rullats på telefonstolpar. Syll finns inte - väggarna hålls ihop av remmar och av plank som spikats på (syns lite på bilden). Frågan om stugan håller för ett lyft är berättigad. Risken är att man inte vet det förrän efteråt. -
11 jul 2008 18:45 #4
Även om du i princip kan 'testa' med en kran och se om det håller, är det nog bättre att ta dit någon firma som kan timmerhus och har flyttat några, för att få en expertbedömning av bästa lösning, kostnad för alternativendu lär ju behöva en sådan firma i alla fall för konstruktionen av den nya grunden och nya syllar...
-
21 jul 2008 17:05 #5
Tack för svar. Jag har nu bestämt mig för att inte flytta stugan. Problemen liksom tornade upp sig. Om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakt.