Byggmaterial & Byggteknik
Roy_Kazz: Hej, hej Min far funderar på att sätta Marmoroc på sin villa (modell äldre). Tänker samtidigt tilläggsisolera... Jag tycker att ca 350 kr/kvm för detta exklusive arbete känns dyrt! Finns det några med erfarenheter av materialet? ...Roger
Johannabacken: Man ska inte glömma vad möjlighet till hemtransport kan vara värt! Bygg-Ole är absolut inte billigast men med en 500-ing för att få det avlastat på tomten är det ok. (6 pallar leca och bruk samt några virkespaket är inget man lägger på takräcket.... ) /Johan
sollentuna: Det jag tror mig veta är att Dorocell är dyrare än Sundolitt (enligt Dorocell själva). Sen vet jag att det finns Jackon och Isover också. Det finns säkert ännu flera leverantörer som jag inte har koll på. När jag ringde runt och letade så skilde det inte så där värst mycket på priserna har jag för mig, jag ringde Mark- och dräneringsteknik, K-Rauta och Sandbergs Trä och några
Dicken: Priset 15000:- verkar högt. Fredells tar för Lumi-Trendline m hel spegel 2,35x290(3 st x97cm) ca 7500:- kompl med monteringssatser, exkl inredning.
Zulan: Hej! Jag håller på att montera en aluminium skjutdörr i ett 3x2m stort utrymme. Det hela var mycket svårare än jag först trott och nu behöver jag verkligen hjälp :-[ Hela uterummet ser ut så här: [bild] Om man tittar högst upp där skutdörren ska stå så ser man mitt första problem, måtten stämmer inte alls. Från början var det både för högt och för lite bredd. Jag har
ledighetskommiten: Ja, "snålheten bedrar visheten ..." Ligger en del sanning i det.
David_Q: Jag har ett tegelhus med gavelspetsar i trä (lockpanel). Träet är laserat ett antal gånger och det har nog blivit för långt mellan gångerna då träet är ganska torrt, dock ingen röta eller så utan träet är hårt och fint men dock har torkan gjort att vissa (rätt många) av brädorna har krupit ut lite grann. Jag orkar verkligen inte spika ny fasad då jag har en stor altan som då
tzerox: Det är slipers runt om dammen för att rama in den. Hade tänkt att lägga ett skydd ovanpå dessa. Då blir det ca 15-20cm mellen skyddet och ner till vattnet. Hade tänkt att sätta upp några tvärgående balkar mellan slipersen för att ge stöd åt skyddet.
kinglace: Biltema har elförzinked stång M20 för 30 spänn +5st M20 muttrar för 15spänn
kjell: Nej, texten är inte viktig. men visst hade det varit roligt med en ugnslucka med husets namn. Tror jag satsar på en vanlig begagnad gjutjärnslucka ändå...
perf: Svaret ovan sa väl det mesta, men en sak kan jag tillägga. Är du nybärjare ska du välja KC-bruk, inte murcement (gullex). KC-bruket består av kalk och cement medan murcement består av vanlig portlandcement med lite mald kalksten för att göra det smidigare. KC blir dock mycket smidigare och enklare att jobba med.
milla: Kan man snåla vid inköp av garageport? Vi har tänkt att köpa en Hörmann till vårt nybyggda garage, men har nu sett att K-rauta har betydligt billigare (5000 istället för 11 000 kr). Är det någon som har erfarenhet av dessa billigare portar, håller de på sikt????
Starfighter: Har du grannens tillstånd (skriftligt) kan du bygga närmare än 4,5 meter om det nu inte finns någon specialdetaljplan där du ska bygga. Kolla med kommunens stadsbyggnadskontor vad som gäller för just ditt område. Vi har ett putsat hus och ska bygga ett fristående putsat garage. Vi är inga proffs på att putsa så vi murar upp garaget och låter sedan någon firma komma och fixa putsen.
MrMagic: Varför inte göra spår ??? Det är busenkelt... lättbetongen är kanon att jobba i. Dessutom mister du ju poängen med en homgen vägg om du börjar gipsa... Nä, bygg ett lättbetonghus (gärna i element) och fräs upp spår till installationerna. Finns spårfräsar att hyra, billiga att köpa på Jula och i nödfall går det utmärkt med en vanlig cirkelsåg med en vanlig HM-klinga.
LB: Dubbla tätskikt ska man passa sig för när det är något som kan ruttna eller mögla emellan. Om du bara avser att måla utanpå den plastisolerade plåten så ser jag inga hinder med det, bara det är en färg som tillverkaren kan rekommendera - risk för att det flagar annars.
ledighetskommiten: [citat] Observera bara att många typer av "sjösten" kräver en hel del undehåll samt att fogar ofta blir "missfärgade" (ändrar färg) då det vandrar fukt genom dem.
marten70: Skall du byta ytterdörr måste du lägga ner 15´lätt om du vill ha en dörr somm funkar efter ett par år och tål dagligt slitage. Man vill gärna att en dörr håller 15-20år!
marten70: Det är även tillåtet med enkel gips vid tätplacerade reglar c/c 450 mend et är inget att rekommendera. Det finns även Kågcem samt cebonit som är godkännda och betydligt stabilare och kraftigare än gips. Våtrumsgips används mycket i vårt grannland Danmark och har gjorts så länge. Per
sollentuna: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1083142668; Några länkar till, billigt eller ej låter jag vara osagt.
MathiasS: Lite beroende på vad du har för fasad så ser ju inte plankorna likadana ut på båda sidorna. För de flesta typer av stående panel använder man ju klyvsågat virke som har en hyvlad sida och tre "klyvda". Vänder du på sådant virke ser det ju lite knasigt ut. Är plankorna så risiga skulle jag byta ut dom helt.
Fasting65: David myntade ju uttrycket "Kungligt Kn***ad" en gång i tiden...
sol: Blir lite konfunderad apropå riktningen på krympningen. Jag har läst i boken "slöjda i trä" av Jögge Sundquist att när träet torkar kommer kärnsidan att bli konvex och därför bör denna läggas uppåt. Tvärtemot vad de sa på brädgården alltså. Hm, kan det skilja på tryckt virke och annat? Borde inte göra det tycker jag. Någon som är stensäker på hur det ligger till?
norrlandshus_sthlm: testa med natronlut inte skojsigt men det kan funka blir nog flammigt men du ska väl olja eller nåt efteråt. använd skyddsutrustning ...elaka prylar liksom
mgb62: Hej I Västerås finns/fanns F:a Idé-rum. Ett jättebra ställe att åka till för att få idéer och i vissa fall handla till skapliga priser. (Om man hittade en expedit, och om artiklarna fanns hemma) Nu har de tydligen gått i KK. (igen) Är det någon som vet huruvida de har öppet och/eller om det blir någon utförsäljning av lagret ?. Vi hade ju faktiskt hittat en del vi tänkte köpa,
CATengustav: Hej. På tippen i Eskilstuna så fär privatpersoner lämna slipers kostnadsfritt, om du är företagare får du nog betala c:a 5000 kr/ton. Mvh Gustav