4 254 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Svart lärkträdäck
Mitt trädäck, i Sibirisk lärk, blir svart igen!!
Trots att jag provat att skura det, slipa ner det, bytt till lärkträolja och torkar av överflödig olja så vill det sig inte.
Är det någon av er som lyckas hålla sitt däck snyggt genom bara "normalt" underhåll (hålla rent och olja in 1-2ggr/år)?
Trots att jag provat att skura det, slipa ner det, bytt till lärkträolja och torkar av överflödig olja så vill det sig inte.
Är det någon av er som lyckas hålla sitt däck snyggt genom bara "normalt" underhåll (hålla rent och olja in 1-2ggr/år)?
Visste väl att jag hört det på radio 
http://www.sr.se/goteborg/fixat/trall/index.stm
Skulle tro att det fungerar på lärkträ också, såpa och citronsyra alltså
http://www.sr.se/goteborg/fixat/trall/index.stm
Skulle tro att det fungerar på lärkträ också, såpa och citronsyra alltså
Här var det snabba svar, tackar för det.
Jag skall nog ge mig på citronsyra/såpa, nu minns jag att man brukar rengöra båtdäck med en sån blandning. Nästa fundering är ju hur jag skall undvika att det svartnar på nytt effter tvätt o inoljning. Någon som har recept på en mirakelblandning/förslag på en bra olja, jag tycker inte cuprinols lärkträolja funkar?
Tack för idag o godnatt.
Jag skall nog ge mig på citronsyra/såpa, nu minns jag att man brukar rengöra båtdäck med en sån blandning. Nästa fundering är ju hur jag skall undvika att det svartnar på nytt effter tvätt o inoljning. Någon som har recept på en mirakelblandning/förslag på en bra olja, jag tycker inte cuprinols lärkträolja funkar?
Tack för idag o godnatt.
Vackert grånat bör det bli om man bara tvättar. Olja kan man lägga på efter ett par år, när däcket stabiliserat sig och fått den vackra naturfärgen. Jag tittade häromdagen på de härliga långa 'sitt'-trapporna mot vattnet på Bo01 i Malmö - vad jag förstår är dessa helt obehandlade och väldigt fina nu, efter ett antal år. Utsatta för hårt slitage och såå snygga.
Det sägs att tjärolja ska vara det bästa. Läs på www.dalfrid.com
Klicka här för att svara