Skaffade fönsterbrädor i massiv ek (30 mm) i början på året. Har oljat in dem ordentligt ca 3 ggr. Nu har det tyvärr ändå uppstått fläckar från blomkruka och jag behöver slipa ner. Funderar på om det går att behandla med annat istället för olja så här i efterhand. Lacka eller Vaxa ? Vad rekommenderas ?
 
den erfarenhet jag har om olja är att om du lackar på det så kommer det att släppa.
 
Jag föreslår binärolja. Det mättar trät med olja och bildar sen en lack liknande yta som är lite seg men helt torr. Har använt detta både på ett matbord i furu och ett teak altanbord. Skitsnyggt och tåligt. PS det mörkar trät för varje strykning.

Jotun binärolja finns både som matt och klart. Vill man ha en matt yta ska man ändå olja in med klar och sen slutstryka med matt en gång.
/CC
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.