3 274 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Braskamin friskluftsintag
Bygger NF Talltitan special (2-plan) med LB-hus och velar om vi ska ta braskamin som tillval. Det är isåfall en Contura C 450, "komplett med skorsten, fläkt, golvplåt samt friskluftsintag" till priset 49350:-
Någon som vet vad det finns för fördelar/nackdelar med friskluftsintag i plattan alternativt i väggen?
Det enda vi vet är att om den sitter i väggen så kommer den högre upp med tanke på snön.
Det är inte så att vi har valmöjlighet, då friskluftsintaget har hamnat fel då de gjöt grunden måste det bli väggen...
Någon som har låtit installera denna braskamin i färdigt hus och har ca pris arbete+material (för att jämföra)?
Någon som vet vad det finns för fördelar/nackdelar med friskluftsintag i plattan alternativt i väggen?
Det enda vi vet är att om den sitter i väggen så kommer den högre upp med tanke på snön.
Det är inte så att vi har valmöjlighet, då friskluftsintaget har hamnat fel då de gjöt grunden måste det bli väggen...
Någon som har låtit installera denna braskamin i färdigt hus och har ca pris arbete+material (för att jämföra)?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är lämpligt att välja friskluftintaget i plattan. Men o`key om ni väljer att ha braskaminen mot en yttervägg så går det naturligtvis att ha intaget på väggen, det kommer en bit upp då på väggen. När ni väljer braskamin så tänk på att den inte magasinerar någon värme, mer än någon timme efter att elden slocknat.
Har själv en Handöl 10 (braskamin) som står mitt i rummet/huset, den har vi mycket glädje av då vi eldar varje dag under vinterhalvåret (skåne). Nu skall vi bygga nytt igen, och då kommer vi att satsa på en ordentlig täljstensspis som håller värmen under halva dygnet.
Har själv en Handöl 10 (braskamin) som står mitt i rummet/huset, den har vi mycket glädje av då vi eldar varje dag under vinterhalvåret (skåne). Nu skall vi bygga nytt igen, och då kommer vi att satsa på en ordentlig täljstensspis som håller värmen under halva dygnet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden