Hej,
Jag håller på att inreda min övervåning och tänkte sätta gips i taket på befintlig gles c/c 300. Är det någon som har något bra tips hur man får gipsskarven mellan taket och snedtaket att bli bra? Det är ju inte en rät vinkel...

Bör man sätta en list eller kan man spackla det och få det snyggt? Hur brukar man göra?  :-/

P
Jag skulle ha köpt vikbart plåtband och monterat detta horisontellt i skarven, hälften ner på vägg och hälften upp i tak. Då får man en skarv som inte borde röra sig alltför mycket.
Sedan skulle jag fasa ihop skivorna vid monteringen, och med lite tur och mycket skicklighet så borde det sedan räcka med en latexfog i skarven.

Ok, bra tips. Det skall jag göra ett provskott med. Fast det var ju det här med tur  :o ... skickligheten har jag redan  ;)

Ja, oj, vad snyggt! För mig vars farsa inte är plåtis - har du något tips om vilka plåtprofiler man kan använda? Vikbart plåtband...hmm.. vart får man tag på det?Fanns inte på byggmax iallafall... :D

P
Järfälla Byggmarknad har iaf med det i sin katalog, VBA-100, 50 meters rulle á 1163:-.
Oftast brukar man dock kunna köpa plåtband per meter på brädgårdarna, och det ska väl tilläggas att denna prislista inte är den humanaste..

Tack, lite tur har man allt ;)

Min plåt gjorde som sagt en plåtis av samma sort som han bockar fönsterbleck med. Kostade inte ett öre men det tog han väl ut på andra jobb... Så om du har någon plåtfirma i närheten så åk förbi och snacka med "grabbarna", det borde kunna fixas enkelt/billigt. Funkar inte detta för du höra med en "riktig" brädgård efter vikbara plåtband!

Tack. En fundering bara. Jag har ju två st gles som möter varann precis i vinkeln. Ni tror inte att det räcker med tex. en sträng sättlim mellan glesen för att minska rörelsen (och därmed också ev sprickbildning?)

Herman skrev:
Ni tror inte att det räcker med tex. en sträng sättlim mellan glesen för att minska rörelsen (och därmed också ev sprickbildning?)
8-) Gardera med en latexfog så blir det bra. :)

Ja, fundera kan man ju alltid....

1. Plåt har vi ju redan nämnt!
2. Visst kan du köra med sättlim, kan bli lite knöligt/kladdigt/bulor bara....
3. Har du funderat på typ microlit i tak/vägg?
4. Latex är ju redan givet innan slutstrykning ;)
5. List, visst men det är ju ett (litet) nederlag ;)

Fundera också över hur viktigt slutresultatet är för dig/andra? Om det är viktigt så hade jag personligen kört med en plåtvinkel av någon sort - det funkar bevisligen 8-)

Ja, det blir microlit i tak och snedtak, dvs även över skarven...

Här ska det inte bli några nederlag ;D

Dåså, plåtvinkel + microlit får det bli!
Jag måste ju rekommendera samma sak som jag har gjort... ;)

Lite "inspirationsbilder":

Här gipsas det för fullt:
tak_1.jpg

Nu skall det spacklas/slipas, spacklas/slipas, spacklas/slipas innan microliten skall upp:
tak_2.jpg

1 / 90 spottar på övre plan monteras:
tak_3.jpg

Hehe...jo, jag behöver verkligen lite inspiration... har kört för länge i sträck så jag nästan börja tröttna.

Men nu ska jag gå upp igen :-)

Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.