Hej  :)

Efter att jag fått besök av personer med ohederliga avsikter och blivit en stereoanläggning fattigare  :( har jag insett att förebyggande åtgärder kan vara en idé.
Mest stöldbegärligt nu är min bärbara dator så nu skall den låsas fast i bordet.
Detta kommer ske med en kraftig stålbygel och stålstavar eller vad man skall kalla det.

Jag har köpt axelstål (20 mm) från clas i sjön

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251434#30-5642

Och nu skall denna kapas i fyra bitar och min fråga är:
Hur kapar jag detta axelstål så att snittytan blir så fin som möjligt? Bitarna kommer sticka upp och synas och jag vill att det skall se snyggt och proffsigt ut.

Jag har tillgång till bågfil, vinkelslip, geringssåg (manuell) men utökar gärna verktygslådan om så krävs.  :)

Mikael_L
torbeno skrev:
Hur kapar jag detta axelstål så att snittytan blir så fin som möjligt? Bitarna kommer sticka upp och synas och jag vill att det skall se snyggt och proffsigt ut.

Jag har tillgång till bågfil, vinkelslip, geringssåg (manuell) men utökar gärna verktygslådan om så krävs. :)
Då svarvar du av dom, blir absolut snyggast ... 8-)
Och du skrev ju att du inte hade något emot att utöka verktygsarsenalen, så... ;D ;D

Vill du inte köpa svarv så tycker jag du köper en gradfil, såga av stängerna med antingen vinkelkapen eller bågfilen, sen filar du ändarna noga.
Det svåraste brukar vara att få ett rakt, perfekt 90grader, snitt. Så var noga när du kapar dom. Det näst svåraste lär vara att erhålla samma längd.

Tillgång till ett skruvstycke, där du klämmer fast stängerna med en getskinnsarbetshandske eller likn. lär underlätta operationen.

Lycka till, och hoppas du slipper fler tråkiga överaskningar hemma.

Stöldskyddet till bärbara är tyvärr rätt lätt att forcera.
Då detta är ett öppet forum så tänker jag inte lära ut några trick men de stoppar ingenting annat än tillfällighetstjuven tyvärr

piece skrev:
Annars så finns det på 99,9% av alla bärbara maskiner ett fäste för en
låsvajer. Se länk [länk]
Enkelt och låg kostnad
Ja enkelt och låg kostnad men helt verkningslöst! På mitt förra jobb hade jag en sådan låsvajer till laptopen. När tjuvarna varit där så låg vajern vackert kvar på bordet, dom hade antagligen tagit ett stadigt tag om laptopen och ryckt till och vips så var PC'n loss ifrån vajern.

Om möjligt försök att ha den i låst skåp när den inte används.

• namnls_004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Tack för alla svar.
Kensingtonvajern sållas bort, hade en liknande till stereon nämligen ...

Denna gång kommer det krävas av tjuvarna att de är välutrustade. Bygeln som går över datorn är 45x8 mm stål av fin kvalitet, och de fyra stängerna på 20 mm diameter lär ingen såga eller klippa av med handkraft.  Bygeln kommer underifrån att vara låst med två stycken assa abloy klass 2 lås.

En svarv har jag inte plats för hemma som det ser ut idag med den dagen kommer.

En gradfil, är det någon speciell fil?
Vanliga metallfilar har jeg en uppsättning av men jag hade tänkt att minimera efterarbetet så mycket som möjligt.

Just längden är det inte så noga med om det skiljer nån mm hit eller dit, detta går att justera underifrån där det inte syns.

Jag var förbi järnaffären idag och såg att det fanns en blad för metallsågning till min geringssåg för nån hundring. Skall testa det.
Ett alternativ är att gå till min lokale smed men det skulle vara kul att göra det själv.

Jag återkommer med resultatet

Istället för att få med sig datorn kommer de att bryta sönder den i sina försök att få loss den..... :-[

Jag skulle kapat med vinkelslipen och finjusterat snittytan med en fil.

Jo, risken finns att de skadar datorn men att låsa in den är inte ett alternativ för mig, det blir sånt meck att släpa fram den varje gång. :-/

Ett annat möjligt scenario är att de tar hela bordet med sig men att bulta fast det i golvet, nä nånstans får man dra gränsen ...

Att kapa med vinkelslipen ... jag känner redan nu att jag inte kommer att få till snygga 90-graders kapningar men om det inte funkar på annat sätt så.

Tack för alla idéer så långt.
Skall spåna vidare på detta och provkapa med vinkelslipen.

Mikael_L
Prova gärna att kapa med din bågfil, men att spänna fast arbetsstycket ordentligt är väl nästan ett krav om det ska bli bra. Vad du än kapar med.
Köp nytt blad om det är dåligt, be gärna om att få ett fintandat (fler tänder/tum). Inte direkt nödvändigt, men kan förbättra precisionen.

En gradfil är bara en finhuggen metallfil, i min värld iaf. Men jag är kanske vilse i beteckningarna, det är inte första ggn i så fall. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.