Jag skull ju riva en bärande vägg på ca 5 m i mitt hus, och räknade på limträbalk och kom fram till att den skulle bli alldeles för hög, därför blev det en stålbalk istället och inte vilken som helst utan en HEB 180 på ca 260kg!!!!! Först skulle fixa ihop ett gäng personer och göra det med handkraft, men efter att ha känt på balken kom min vän, som även är betongborrare, på att vi kunde använda en alplift! Och tack gode gud att vi gjorde det
, det hade blivit lite tungt annars ;D
Så det är ett tips till er som vi slänga upp en stålbalk!
Nedan kommer bilder, obs att installationen ej är klar än, detta är början på vårt nya kök
MVH/ Dadde
Så det är ett tips till er som vi slänga upp en stålbalk!
Nedan kommer bilder, obs att installationen ej är klar än, detta är början på vårt nya kök
MVH/ Dadde
Du var smartare än mig 
Vi beställde en HEA 240 på ca 440kg, som skulle upp till 285cm i överkant.
Vi var 12 stycken som lyfte, och la upp den på stötter som vi hade byggt på vägen.
Det tog fem timmar, fyra familjepizzor och ett oändligt antal läsk och svordommar innan den var på plats. Men det ser bra ut nu
/ Fredrik
Vi beställde en HEA 240 på ca 440kg, som skulle upp till 285cm i överkant.
Vi var 12 stycken som lyfte, och la upp den på stötter som vi hade byggt på vägen.
Det tog fem timmar, fyra familjepizzor och ett oändligt antal läsk och svordommar innan den var på plats. Men det ser bra ut nu
/ Fredrik
Klicka här för att svara