R
ronnberg: Gå in på Stena line hemsida (http://www.stenaline.se/stena_line/sv/sweden.htm) och titta där, dom har några butiker.
4 svar · 11,7k läst
M
Mats: Jo då får man ju 135 mm upplägg vilket räcker långt när det gäller limträ
16 svar · 8,5k läst
·
F
fredrikalpner: Hej på er! Håller på med ett vägg projekt där jag bla kommer ha två infällda skjutdörrar. Jag var inne på bygghandlen precis och kollade vad jag skulle ha för skruv och om man skulle borra och plugga genom parketten för att få fast regeln mot golvet. Han blev smått upprörd och menade att jag var tvungen att såga upp för regeln i parketten så man kan lägga den direkt mot
0 svar · 3,9k läst
Z
zingo: Golvgips inhandlat men det fanns ju bara 60 cm breda skivor. Därför behöver jag lägga två bredvid varandra. Frågan är vilket som blir bäst ut belastningssynpunkt. Klinkers ska sättas ovanpå. 1. Två skivor med skiljelinjen mellan kaminens ben rakt ut från väggen. 2. Två skivor parallellt i förhållande till väggen där den ena tar hela kaminens tyngd och den andra bara får
4 svar · 2,1k läst
T
trocomare: Köp stålskenor och sätt i botten. Sen kan du regla upp väggen som vanligt... De ju träkontakten med den fuktiga plattan som e bekymret. Lyft gipsen 3-4 mm från golvet så är du säker där med.
10 svar · 3,0k läst
Z
zniff: Ska snart gå loss på trappan, där jag ska ha tapet o bröstpanel. Trappan ska även slipas. Nu är jag osäker hur att gå tillväga med själva panelen. En vågrät sådan kan jag spika upp (direkt på trä-vägg bakom), men i detta fall e det en trappa, som dessutom har en ram/bjälke/list som inte går med samma lutning hela vägen  (bågformad). Denna går ej att ta av, utan panelen
0 svar · 8,9k läst
A
aydaludn: Hej Tilt! Jag vill också sätta upp en sådan vägg, har du hittat ett prisvänligt alternativ? Kan du tipsa mig? Mvh Ayda
12 svar · 26,1k läst
M
Moelk: Jag stod med sågen i handen men ångrade mig. Jag låter balken vara och klär in den med 6mm gips och fuktspärrar och målar eller kaklar den istället. Det är ju dumt att chansa.
3 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Förövrigt bra initiativ till en liten mer "handfast" tråd. Så det blir mindre snack och mer verkstad sas. ;) Om jag förstod rätt så var det en befintlig öppning som du var missnöjd med/orolig över nedböjningen som du åtgärdat. Du verkar nöjd iaf, jag får gratulera till det genomförda projektet. ::)
3 svar · 16,4k läst
P
patrikz: PLanerar att närmsta dagarna börja projektet att ta upp en dörr i hjärtväggen i källaren. Hur bör jag gå tillväga? PLanerar att hyra en diamantsåg för att såga ut för dörren och bärande balken. Använder mig av stämp på varje sida om dörröppningen innan jag börjar såga.Balken skall vila dryga decimetern in på väggen på vardera sida. Så är karmen 90 cm så tänkte jag att
0 svar · 5,5k läst
Badkarl
Badkarl: Ska sätta takgips i mitt badrum. Det är ett litet snedtak (2.2m*1.8m) med ett takfönter mitt i. Hade tänkt spackla skarvar och måla med våtrumsfärg, men är orolig att det är svårt att få det helt slätt. Ska man lösa det på annat sätt, väv t.ex? Hur fixar jag bäst hörnen mellan gipset i fönstersmygarna och taket? Är det dumt att bara spackla? Jag har vinklat fönstersmygarna
0 svar · 2,5k läst
Snurre
Snurre: Prova istället att gänga ut bulten, för in den så pass långt att den ligger an mot gängorna, slå med en hammare på huvudet på bulten. Muttern bör då åka in en bit och därmed minska spänningen på expander-delen. Gänga därefter in bulten igen en lite bit och dra ut hela paketet med en polygriptång. Detta har fungerat för mig tidigare i alla fall.
5 svar · 9,2k läst
A
arny: Man har bara ett försök på sig att få fogen snygg när man drar av den med ett fuktat finger (vatten+diskmedel). Det går inte att lägga på mer innan fogen torkat, men är fogen torr och ren (tvätta med sprit) fäster ny fog ovanpå.
4 svar · 4,5k läst
Z
zingo: Är det inte putsen själv som gjort sitt?
1 svar · 1,5k läst
J
JonasHolm: Hej Mathias Tackar för tipset om programmet... Skall testa det. Det är inte så långt. Cirka 1800mm långt fönsterparti som ska växlas av. Det var enklare med avväxlingen för det andra fönsterpartiet då det var i husets gavel som inte belastas av takstolar... /Jonas
2 svar · 7,9k läst
M
M@ZE: Då vet jag nog hur jag skall göra, jag skippar att limma gipsen då det ändå inte skall vara mer än parkett ovanpå. Jag lovar att mäta noga och markera ut slingorna :)
15 svar · 16,7k läst
M
Mats: Riktiga thorsman var åtminstånne sist jag jobbade med dem helt täta på tre sidor. De fästes precis som det sägs med speciella konsoller på baksidan
2 svar · 4,0k läst
Kemi
Kemi: Den som de använde i Roomservice heter på Amerikanska "Wiggleboard", finns liknande formbar plywood på denna engelska sida: http://www.clarkswood.com/stagflex.htm Har tydligen något slags lim i skivorna som gör att de kan formas hur som helst och sedan stelna. Finns detta inte i sverige ännu ? Hade varit mycket mycket intressant !
6 svar · 8,5k läst
M
Mats: Amen på det. Föräldrahemmet hadde spontat tak och där såg man ljuset från rummet brevid i "spont-groparna" när det var mörkt
7 svar · 4,6k läst
Z
zingo: Har ni funderat på vad som kan finnas under befintliga skivor eller panel? Om huset är så gammalt kan det finnas både ett och två lager av annat material innanför. I vårt torp var alla tak släta vid köp men vi rev de dötrista släta skivorna från 50-talet och därunder fanns underbara takbrädor.
1 svar · 4,9k läst
F
fat_dady: Kanske göra väggarna efter golvet för att slippa slipdamm på tegel och tapet?
4 svar · 2,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Dom säger att skarven blir starkare än resten av regeln. Är det bra pris hade jag köpt. Mvh Putte
2 svar · 6,6k läst
K
Kasch: Ok låter bra. Nej det är ingen fara med skorstenen - kaminen står vid den gamla murstocken där jag för tillfället har en gjutjärnskamin. Det enda som tillkommer är en liten krök rökrör.
6 svar · 4,6k läst
saturnus
saturnus: förmodligen är det den tidigare ägarens rum till missarna du är inne och bökar i :-[ kanske inte så lätt att vara katt, och inte hinna ut ;D Men visst, det sitter i, lukten efter kattpiss, usch fy. Annars kan viss isolering också lukta piss.
1 svar · 10,3k läst
Y
yens: Jag funderar på att köpa ett betonghus där jag skulle vilja öppna mellan två rum. Huskroppen i fråga är ungefär 10x6 meter och vad jag kan se är betongbjälklaget 12 cm. Kan jag flytta innerväggar hur jag vill (de är inte bärande vad jag kan se på konstruktionsritningarna) hur jag vill, eller har de någon bärande funktion? Jag förstår att det blir svårt att svara rakt av, men en
0 svar · 3,2k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43261/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,5k läst
H
hans: Tja... en ide till den sista bilden är att lägga en hel 2"4" längs under hela räcket. denna "underliggare" går att skuva i stoparna och själva överliggaren fästs underifrån. Man får ett "ytgränssnitt" mot stolpens sida som är 4" 4" (överliggare + underliggare) i den ytan kan man nog fästa ett vanligt galvad vinkelbeslag helt dolt. Annars fungerar detta sätt väldigt bra när
14 svar · 12,3k läst
H
hans: Om inte skivan är i behov av "ytfininch" (svårt ord) så kan man skuva fast den på en annan bit spånskiva och sen såga i båda 2. Då slinter förmodligen (inte helt 100) inte snittet åt sidan oavset vertyg man annvänder. mvh Hans O
7 svar · 4,7k läst
M
MakeoverMicke: Hmm, kanske får tänka om då... Tätskikt skall det vara då det finns golvbrunn. Måste nästan bli kortlingar för dubbelgips bygger ju ännu mer. ...och det är ju det som är problemet. Är ny isolering effektivare än gammal? Så att man skall passa på att byta ut den?
6 svar · 4,0k läst
ByggPutte
ByggPutte: Ok Passa Dig för fogskum bra till mycket men inte bra för hälsan. Mvh Putte
8 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.