4 042 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Regler för stakethöjd i trapp
Hej på er, då jag tidigare fått utmärkta svar på min frågor på detta underbara forum så testar jag återigen.
Vi renoverar våran trapp till övervåningen och eftersom vi har nåt litet konstigt på gång i gummans mage så blir man ju lite mer fundersam på säkethet. Så min fråga är: Finns det några regler för hur man bygger ett staket på det övre golvet? Typ höjdregler osv? Det finns lite bilder på hur det ser ut med staketet idag (Nu finns det inget av staketet kvar så vi måste bygga ett nytt men ni kanske får en idé om hur långt ner det är till trapp/golv om man skulle trilla ner)
Det är ju en bit ner till trappan/golvet nedanför så man har ju ingen lust att barnet/barnen trillar ner när de börjar klättra....
http://www.knecke.nu/Images.aspx
Tack på förhand
Vi renoverar våran trapp till övervåningen och eftersom vi har nåt litet konstigt på gång i gummans mage så blir man ju lite mer fundersam på säkethet. Så min fråga är: Finns det några regler för hur man bygger ett staket på det övre golvet? Typ höjdregler osv? Det finns lite bilder på hur det ser ut med staketet idag (Nu finns det inget av staketet kvar så vi måste bygga ett nytt men ni kanske får en idé om hur långt ner det är till trapp/golv om man skulle trilla ner)
Det är ju en bit ner till trappan/golvet nedanför så man har ju ingen lust att barnet/barnen trillar ner när de börjar klättra....
http://www.knecke.nu/Images.aspx
Tack på förhand
Hej, tackar för svaret. Anledningen till min fråga är att jag hade en polare hemma som menade på att det finns några speciella regler för det där utformade av nån myndighet (vad nu det kan vara för nån...) just pga barnsäkerhet. Att man inte bygger sådana staket längre utan gamla konstruktioner får finnas kvar men inget nybygge i samma stil typ.
Men det är inget som nån annan har hört/sett nåt om?
Men det är inget som nån annan har hört/sett nåt om?
På offentlga platser ska det vara minst 110cm högt och ej "klättringsbart", (dvs inga horisontella spjälor). Hemma kan man nog(?) ha ner till 90cm högt. 110cm kan ge konstiga proportioner och de trappgrindar som finns till försäljning är förövrigt inte ens 90cm höga. Gör räcket/staketet så att du kan fästa en trappgrind på ett snyggt sätt och så att du kan ta bort grinden när den inte längre behövs. (Klämgrindar kan man ha i en dörröppning men de är inte säkra nog för en trapp.) Dessutom bör det vara max 10cm mellan eventuella spjälor för att ett litet barn inte ska kunna få in huvudet mellan spjälorna.
Klicka här för att svara