Håller på att bygger ett litet halvisolerat rum för musik.
Det är dubbla gips i väggarna med dämplim mellan.
Nu ska jag sätta upp tyg med glasull bakom och tyget tänker jag fästa på läkt som jag lägger längs med väggen. En i botten, en i mitten och en i toppen.

Men vad ska jag använda för att fästa läkten i dubbelgips? Ska man köra gipsexpander för detta? Eller finns det något annat bättre att välja?

Är en riktgi nybörjare så alla tips, råd och varningar är välkomna.

Personligen hade jag försökt använda en vanlig träskruv som är tillräckligt lång för att nå in och fästa i dina reglar eller läkt som du har fäst gipsskivorna i.

Det går betydligt snabbare och blir betydligt starkare än att plugga för läkten.

Låter ju smidigt, då måste jag försöka hitta var reglarna sitter.
Försökte med en Metall/spänning/trädetektor som jag köpte på Clas Ohlson, men den fungerar inte som jag hade tänkt mig.
Även om jag satt reglarna med cc 60, så är det svårt att pricka rätt ibland när reglen bara är 45 breda.
Antar att jag skulle varit mer noggrann när jag satte upp reglarna och försöka ha exakt koll på var de hamnade.

Eller finns det något bra trick för att hitta dessa även nu? Eller är det test-skruva och hoppas att de fäster som gäller i ett sånt läge?

Nu har jag bara erfarenhet av enkelgipsväggar så jag vet inte hur det fungerar på dubbelgipsvägg.

Jag brukar försöka att mäta ut var reglarna bör sitta och sedan knackar man lite lätt över väggen så brukar man kunna ”lyssna sig till” var reglarna sitter (det blir ett mer stumt ljud där regeln sitter).
Ibland kan man kika längst ner vid golvet eller högst upp vid taket för att se var skarvarna sitter på skivorna, och där bör ju reglarna sitta.

45 mm är ganska mycket att träffa på tycker jag.

Knackmetoden funkar även på dubbelgips

Jo, jag lyckades till slut träffa, men missade ett par gånger.
Eftersom rummet som byggs är ljudisolerat, så är det dubbla gips med dämplim mellan lagren. Dessutom ligger de omlott, så skarvarna inte hamnar på samma ställe och i toppen och botten går de också på lite olika höjd. Den innersta gipsskivan står t ex på en dämpmatta och den yttre täcker sedan den.
Så att knacka fungerar inte så bra. I alla ska det inte fungera eftersom hela väggen är så pass isolerad med dämplim osv, så det är softa knackningar över hela ytan nu.

Men, som sagt, jag lyckades till slut och när nästa rum ska byggas, så ska jag vara mer noggrann att få reglarna exakt raka för att kunna räkna ut var skruvarna ska hamna.

Nu är det bara inredningen och finnishen på väggar och tak kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.