P-plats
P-plats: Fic ett tps en gång om man råkar slå med hammaren på trä så kan få det att rersa sig med ett strykjärn... ...funkar kanske bättre på nyare trä.
3 svar · 4,0k läst
S
svante.a: Tack för svaren. Jag är inte speciellt orolig för att det ska tillstöta problem i trossbotten, men däremot så fick jag en tankeställare angående tilläggsisoleringen som gjordes i slutet på 70-talet uppe på vinden (tidigare ägare). Fuktigheten varierar rätt mycket mer där än i själva huset, speciellt här på västkusten. Där la man en matta ovanpå spånisoleringen dock en
3 svar · 6,8k läst
P-plats
P-plats: Var äna järnaffär, låssmed eller bygghandel har...
1 svar · 2,7k läst
M
Mats: Finns färdiga träsocklar med frästa spår för rör. LIte större byggmarknader bör ha dessa i sortimentet
1 svar · 2,7k läst
chris47
chris47: Varför vill du göra det? Putsade hus är det finaste som finns och kräver mindre underhåll än träfasad med målning, tvättning osv... Om du ändå sk panelsätta huset är det krångligaste momentet att fixa fönster och dörrar skulle jag tro. Du får dit med nya plåtar och smyg. Om Fönstren hamnar för långt in i väggen kanske du även vill flytta ut dom och det är en hel del jobb
1 svar · 3,9k läst
S
Savoy: Är helt oerfaren vad gäller gips... Snabb bakgrund till mitt problem: Skall montera mina garageportar nu. Väggarna är i betong och cellplast (Sundolitt KUB). Av den orsaken måste jag av brandskäl vara noga med att gipsa in alla väggar. Så även insidan av väggen jag monterar min garageport på. Då kommer ju gipset sluta på utsidan av garageöppningen. Min, egentligen enkla, fråga är
0 svar · 3,5k läst
Z
zachris: [citat] Jag hänger inte riktigt med på vad du menade med "gjuts ända ut till väggens ytmått". Har du lust att förklara lite mer eller kanske bifoga en skiss?
2 svar · 6,1k läst
·
K
Kalle S: Kanon, tack för hjälpen, jag har tryckt in lite husfix och sen ska jag nog försöka ha skarven från microliten 2-3 cm ner på väggen. Tror att det blir kanon. Tack för tips och ideér!! Mvh Kalle
7 svar · 5,7k läst
A
AndersS: Kommer sidorna vara synliga? Om inte. kapa ned en hylla Lack på ena sidan med 10cm så blir den 1m , men du måste säkert stoppa någon stabilisering där du sågat bort gaveln pga av lådprincipen.. Om den är synlig kan man kapa bort lite extra och sedan ta och sätta tillbaka den yttersta delen på hyllan, men det blir lite trixande då den är byggd som en låda. Men visst går det.
10 svar · 7,1k läst
J
JPW: Möbeltorrt virke har jag ingen aning om. Är det löv du har svårt att få tag i öht så kolla med Mats Johansson (0435-53257). Han har en hel del udda sortiment på lager, men enbart brädgårdstorrt tror jag.
1 svar · 3,7k läst
M
Martin_Blomberg: Rekommenderar att läsa genom denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40336-att-handla-i-estland-polen-och-tyskland.html
1 svar · 11,7k läst
sennen
sennen: En artikel i Aftonbladet idag, om en kvinna som andades in fibrer från sin fars overall... Visst, det är inte applicerbart på frågan i tråden, kanske, men ändå... Aftonbladet: Pappas kramar blir Debbies död
26 svar · 18,9k läst
·
Holger_Olofsson
Holger_Olofsson: Hej Daniel! Jag tror att du måste skriva en tydligare rubrik för att folk ska gå in på din fråga. Ett tips!
2 svar · 2,1k läst
Holger_Olofsson
Holger_Olofsson: Jag hade samma "problem". Jag skruvade helt enkelt ihop en låda utan lock. Istället sågade jag upp ett hål för elmätaren och lät den yttersta delen stick ut. Lådan målade jag sedan i samma färg som väggen. Hela åbäket "försvann" nästan helt från jordens yta. :) Om man behöver komma åt centralen lyfter man helt enkelt bara av lådan eftersom den bara är trädd över centralen.
15 svar · 18,0k läst
·
T
Toy: Vi kommer att ha 5,6 meter spännvidd och detta med 45*300 kertobalkar med cc40 samt limskruvad 22mm golvspån för att inte få svikt på det. Detta är uträknat av husfabrikant. MVH Tommy
12 svar · 15,0k läst
Marta
Marta: Hej postade först denna fråga i Golv, men inser att den kanske passar bättre här. Vi håller på att renovera lägenheten. Projektet är precis påbörjat. Det skall bli nytt kök samt nytt golv i hall och kök. Till möjligheten/problemet. Efter att ha rivit upp gammalt laminatgolv samt gammal matta konstaterar vi att betonggolvet är allt annat än jämnt. Ojämnheterna består dels i att
0 svar · 6,1k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: finns brandgips som är 9mm har jag för mig
4 svar · 6,8k läst
N
Nine: Vi har ett äldre hus byggt 1909 och skulle vilja bygga in vår entréveranda. Verandan är idag byggd över kryppgrund med endast reglar och trägolv, vilket medför att fukt kommer in i grunden från snö och regn. Dessutom mår själva golvkonstruktionen inte speciellt bra av detta. Nu till mitt behov av hjälp: Skulle vilja ha en kort beskrivning av vilka skikt (skivor, reglar, isolering,
0 svar · 3,1k läst
K
kilroy: Perfekt, tack!
7 svar · 11,7k läst
·
J
jon_h: Ja, du kan ju alltid köra tjockputs istället, på till exempel träullit. Tror iofs att du kan köra det på cellplast också. Tjockputs är ju tåligare.
5 svar · 4,1k läst
·
C
clabbe45: [citat] Tack før info (danskt tangetbord dærav de mærkliga bokstæverna)! Eftersom inget ær byggt ænnu førestæller jag mig att om kanterna isoleras 10 cm ut + puts så borde æven sjælva isoleringen också byggas utåt nær væggarna byggs upp så att det harmonerar och panelen hamnar utanfør den isolerade kanten. Har någon ett bra førslag på vilket isoleringsmaterial (fabrikat,
7 svar · 4,3k läst
·
A
Alsti18: Om man har 35 graders taklutning - vilken list blir bäst till detta i snedtak; lister av svanhalstyp eller hålkärlstyp - eller är det ingen större skillnad? Hur har alla ni gjort med 34-35 graders taklutning. Har sett att det finns färdiga 135 gradare - men det borde väl vara sämre?
0 svar · 3,2k läst
ByggPutte
ByggPutte: Hittar Du inte Info om bemix3? Det brukar stå på säcken eller info blad hur tjockt du måste lägga. Fanns en del på finja.se . Mvh Putte
1 svar · 2,9k läst
ByggPutte
ByggPutte: Har haft dom monterade länge nu ;) . Men ingen färg på plats. Tänkte lacka dom genom målaren på jobbet men det skulle bli transport problem. Så jag köpte färg av honom och ska måla dom själv ;). Att jag inte har gjort dom klart är att jag ska ändra lyset invändigt. Tyckte det inte blev bra med spottar invändigt funderar på att byta till lysslang som jag ska lägga lite dolt. Vill
15 svar · 30,0k läst
·
Z
zachris: [citat] Problematiken, som jag förstod det, hade att göra med vattenavrinning och liknande, men på Villa F tycker jag man kan skymta ett rör vid foten av räcket, ungefär på mitten. Kanske låter man vatten rinna ut där? Angående ljusinsläpp så är det självklart en poäng - det kanske helt enkelt kommer att kännas för mörkt om man gör så?
4 svar · 3,6k läst
F
fredwel: Spraya lät väl som en bra idé. En blomspruta kanske skulle funka, det behöver ju inte vara speciellt noga. (Jag spånarfriskt nu) Att ha svart färg tror jag blir lite väl mörkt, skulle satsa på något mellan-mörkbrunt. /Fredrik
15 svar · 36,9k läst
N
nobby99: Vet någon vad det är för priser på lecablock och isolerlecablock i Polen eller något annat gammalt östland?
0 svar · 5,8k läst
T
trojlee: tusen tack:)!!!
3 svar · 6,6k läst
V
Videonisse: Hade ett snack med både snickarn som jag skall anlita samt en leverantör av stålprofiler (Knauf Danogips) och fick reda på att det kommer vara OK med att använda 45 mm reglar med cc30 för att bygga upp innertaket. Anledningen är att jag har tyvärr klantat mig och uppgett fel bredd på rummet ovan, det är inte 2990 utan endast 2290... :o Rådet är däremot att jag även sätter en 25 mm
5 svar · 22,9k läst
F
fridde: Hej, Vill ta upp två öppningar (med så ganska låg bygghöjd) i bärande ytterväggar och inser att jag behöver någon som kan dels räkna på detta och leverera tekniska ritningar på konstruktionen. Någon som har någon bra rekommendation på person/företag som gör sånt? Hls, /Magnus
0 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.