P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Har en gammal dörr till panrumet som var klädd men en plåtskiva på insidan. Började lossa den men upptäckte snabbt att det satt en till skiva som såg misstänkt lik asbest. Kånkade ut dörren och på med heltäckande engångsoverall gummistövlar samt mask. Plåtade en liten bit. Åsikt asbests eller?
Du kan nog vara rätt säker på att det där är asbest/eternit. Det var ju vanligt att man använde det som brandskydd på dörrar in till pannrum etc. Det är bara att riva ner, stoppa i påsar, tejpa igen och åka till sopen.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Skivan var ganska så mjuk, inte som eternit utan mer som en ca 3-4 mm packning.
Plockade bort den och stoppade i en sopsäck samt slängde engångsoverall och andningsskydd. Stod utomhus så jag tror inte det var någon större fara och skivan kändes ganska så "fast" så den såg inte ut att damma något speciellt.
Dörren står kvar ute tills vidare då jag inte vill ta in den om det finns fibrer kavr på träet.
Plockade bort den och stoppade i en sopsäck samt slängde engångsoverall och andningsskydd. Stod utomhus så jag tror inte det var någon större fara och skivan kändes ganska så "fast" så den såg inte ut att damma något speciellt.
Dörren står kvar ute tills vidare då jag inte vill ta in den om det finns fibrer kavr på träet.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Om du bor i Stockholmsområdet så kan du lämna abest på ex. Lövsta. Kolla på deras websida, där står regler för hur det skall vara förpackat, och hur stora paketen får vara (skall gå att få in genom luckan till containern).
Det var nästan helt säkert en mer eller mindre ren asbest skiva. Dörren kan du troligen skrubba eller spola av. Men det kanske man skall fråga någon saneringskunnig om.
Det var nästan helt säkert en mer eller mindre ren asbest skiva. Dörren kan du troligen skrubba eller spola av. Men det kanske man skall fråga någon saneringskunnig om.
Quote:
När du river, använd en riktig filtermask med P3-filter, inga fjantiga dammskydd av papp för 19 spänn.
Och om det ska vara nån mening med det filtret så ska en heldräkt användas eftersom asbest även kan tas upp av kroppen genom huden.
När du river, använd en riktig filtermask med P3-filter, inga fjantiga dammskydd av papp för 19 spänn.
Och om det ska vara nån mening med det filtret så ska en heldräkt användas eftersom asbest även kan tas upp av kroppen genom huden.
Nädu så är det väl ändå inte.spocks_beard skrev:
Att använda engångskläder kan vara smart eftersom det kan vara svårt att bli av med dammet på ett vettigt sätt. Att asbestfiber skulle åka genom huden och in till lungorna låter dock inte riktigt riktigt.
Der är ett otyg speciellt om det är inomhus. Där räcker inte en engångsoverall från Classe eller Jula. Är inte tillräkligt tät och släpper igenom asbestfiberna. Helmask gäller också inomhus. Damsugare med "absolutfilter" Tejpa och skärma av övriga delar. vattna så att det inte dammar. Läs asbetskungörelsn arbetsskydd.
Utomhus, tex byta asbetstak går det bra med halvmask.
Skicka bort rsten av familjen vi hantering.
Utomhus, tex byta asbetstak går det bra med halvmask.
Skicka bort rsten av familjen vi hantering.
Jag håller helt med dig Mathias, om man ser på de som jobbade helt utan skydd dag ut och dag in på fabriker där asbestdammet hängde i luften som en dimma. Då var det i huvudsak rökarna som fick problem, och det var ändå inta alla som fick det, även efter många års exponering. Asbestfaran är väldigt överdriven. Men nog hade jag använt en mask i alla fall, det kör jag med även när jag hanterar isolering eller slipar spackel. Jag är rädd om mina lungor som fan..MathiasS skrev: