P
Har en gammal dörr till panrumet som var klädd men en plåtskiva på insidan. Började lossa den men upptäckte snabbt att det satt en till skiva som såg misstänkt lik asbest. Kånkade ut dörren och på med heltäckande engångsoverall gummistövlar samt mask. Plåtade en liten bit. Åsikt asbests eller?

• P2060031.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser misstänksamt ut.
Liknar eternit.
Ska Du ha asbest prov kan Du ju
testa ringa previa.
Vi tar prover genom dom.

Mvh Putte

Du kan nog vara rätt säker på att det där är asbest/eternit. Det var ju vanligt att man använde det som brandskydd på dörrar in till pannrum etc. Det är bara att riva ner, stoppa i påsar, tejpa igen och åka till sopen.

P
Skivan var ganska så mjuk, inte som eternit utan mer som en ca 3-4 mm packning.
Plockade bort den och stoppade i en sopsäck samt slängde engångsoverall och andningsskydd. Stod utomhus så jag tror inte det var någon större fara och skivan kändes ganska så "fast" så den såg inte ut att damma något speciellt.

Dörren står kvar ute tills vidare då jag inte vill ta in den om det finns fibrer kavr på träet.

blöter du den (med vatten) så ryker den inte, och blir mer formbar.

Även om det är Eternit så är det inte säkert att den innehåller asbest. Men att skicka en skiva på en dörr för testning kanske är att ta i? :)

Om du bor i Stockholmsområdet så kan du lämna abest på ex. Lövsta. Kolla på deras websida, där står regler för hur det skall vara förpackat, och hur stora paketen får vara (skall gå att få in genom luckan till containern).

Det var nästan helt säkert en mer eller mindre ren asbest skiva. Dörren kan du troligen skrubba eller spola av. Men det kanske man skall fråga någon saneringskunnig om.

När du river, använd en riktig filtermask med P3-filter, inga fjantiga dammskydd av papp för 19 spänn.

Quote:
När du river, använd en riktig filtermask med P3-filter, inga fjantiga dammskydd av papp för 19 spänn.

Och om det ska vara nån mening med det filtret så ska en heldräkt användas eftersom asbest även kan tas upp av kroppen genom huden.

spocks_beard skrev:
Och om det ska vara nån mening med det filtret så ska en heldräkt användas eftersom asbest även kan tas upp av kroppen genom huden.
Nädu så är det väl ändå inte.

Att använda engångskläder kan vara smart eftersom det kan vara svårt att bli av med dammet på ett vettigt sätt. Att asbestfiber skulle åka genom huden och in till lungorna låter dock inte riktigt riktigt.

Der är ett otyg speciellt om det är inomhus. Där räcker inte en engångsoverall från Classe eller Jula. Är inte tillräkligt tät och släpper igenom asbestfiberna. Helmask gäller också inomhus. Damsugare med "absolutfilter" Tejpa och skärma av övriga delar. vattna så att det inte dammar. Läs asbetskungörelsn arbetsskydd.

Utomhus, tex byta asbetstak går det bra med halvmask.

Skicka bort rsten av familjen vi hantering.

P
Väntar på att det ska bli varmare ute så att jag kan spola av dörren som numera står utomhus. Vill ju inte ha en stor isklump med infusna asbests fibrer :)

Jag vill gärna hävda att det inte är rimligt att vid enstaka exponeringar tillämpa samma regler för hantering av detta som vid yrkesmässig regelbunden hantering/exponering.

P
Håller med, får väl se om en 20-30 år men då kanske man har trillat av pinn ändå :)

MathiasS skrev:
Jag vill gärna hävda att det inte är rimligt att vid enstaka exponeringar tillämpa samma regler för hantering av detta som vid yrkesmässig regelbunden hantering/exponering.
Jag håller helt med dig Mathias, om man ser på de som jobbade helt utan skydd dag ut och dag in på fabriker där asbestdammet hängde i luften som en dimma. Då var det i huvudsak rökarna som fick problem, och det var ändå inta alla som fick det, även efter många års exponering. Asbestfaran är väldigt överdriven. Men nog hade jag använt en mask i alla fall, det kör jag med även när jag hanterar isolering eller slipar spackel. Jag är rädd om mina lungor som fan.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.