Byggmaterial & Byggteknik
Stefan_E: Denna text kommer från Login sida - TräGuiden Man bör vara restriktiv med urtag och hål i en bärande balk. Urtag eller hål som inte har redovisats på ritning ska godkännas av ansvarig konstruktör innan de får utföras på arbetsplatsen. Om tveksamhet råder bör en kontrollberäkning utföras. Genom samordning av stomme och installationer för vvs och el kan håltagningar undvikas.
Constructum Domus: Här kan man se olika typer av takstolar.
Avbytaren: Jag ska köpa klinker och kakel till badrum ca 25 kvm kakel och ca 11 kvm klinker. Jag har tänkt åka till Kalmar från Västervik och tar gärna emot tips på vilka butiker som finns i Kalmar och på vägen dit (Oskarshamn, Mönsterås osv), kan även tänka mig att göra lite avstickare från E22:an. Kan någon hjälpa mig.
Perk: Själv har jag eksockel och hade samma problem med två radier i hallen varav en som var 220 mm i diameter... Tidigare var det målad sockel som var genomsågad i baksidan och sedan spacklad. Jag ville ju naturligtvis fortsätta med eksockel i hallen som i hela övriga våningsplanet. Då hittade jag en flexilist från Kährs som fungerar jättebra. Den är dyr som attans men ganska lätt att
H_L: Finns lite vettigheter i denna tråd som kanske kan vara till hjälp. Det svarar inte på alla dina frågor, men kanske någon. http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/61847-spackla-kaellarvaegg-vatrumsspackel-eller-husfix-eller-vad.html
chris47: Jag valde 20mm grov granitklinkers. Funkar kanonbra som underlag. Murades direkt mot plattan och fick därmed samma höjd som 15mm parketten. Jag murade allt innan jag satte dit braskaminen. Kanten rundade jag med diamantsågklinga. /CC
chris47: Ett snålknep är att såga längs en regel. När ni ska lägga tillbaks kakan spikar ni dit en extra regel och skruvar i den. Se till att höjden stämmer bara. /CC
imported_peter: Jag har precis blivit husägare, har inte ens fått tillgång till huset än, men det är på väg...(1/4..) huset ser ut som på skissen, är byggt 1940. 1973 kläddes huset in i gult tegel. Jag vet inte exakt hur väggarna ser ut inuti... våran plan är att ta bort de gulfärgade ytterväggarna och ersätta dem med de röda väggarna. då behöver vi ju antagligen bära av det på något
¤ akila ¤: Jadå! Vi har eldat på bra under vintern och lagat mat samtidigt utan problem. Nöjda!
Canuto: Den kostade 136200:- +moms. Den har då 4 plan att stanna på eftersom vi har ett 1,5 planshus med nivåskillnad, både på ovan- och nedanvåningen, till en ny tillbyggnad. Det är säkert billigare med en mera "normal" med 2 stannplan. Dessutom finns den också med mindre åkplattform och blir då nog också billigare. Vår är 1100x1400. PS: Är det en pelletskamin Du har på din avatar? I så
spikers_corner: Snigeld. vet jag inte vad det kostar, men konkurentens Demex kostar 504:- för 4 kg. 279:- för 2 kg. Beijer Byggmaterial
Totte_S: [citat] "Riktiga" borr i grövre dimensioner har avfräst infästning så de passar i de flesta 13 mm chuck. Men det märker du nog när du hittat borret på hyllan ;) Apropå det som tidigare i tråden tagits upp om kemankare [citat] När jag monterade utrustning i tvättstugor i hyreshus använde vi kemankare i glasampuller. Vi krossade ampullen med en gängad stång med 6-kantfäste i ena
johnnyz: Du säger att huset har sjunkit. Varför inte "bredda" bottenplattan på huset för at motverka ytterligare sjunkning, samtidigt får du ett ypperligt upplag för pelarna.En tanke kanske?
tallmilan: Tips :: Ideal standard = AmericanStandard. Bytt namn för att kunna säljas i europa. .Henrik
Frippen: Vi har också bara goda erfarenheter av att limma gips på tretex. Limmade med gipslim. Inga sprickor och lätt att få in rör till kablar som nämndes.
Johan Gunverth: [citat] Jovisst går det, men jag orkar inte! :rolleyes:
hempularen: Här i Stockholm kan man som privatperson lämna "mindre" mängder (=ungefär en släpkärra) gratis. kravet är att det skall vara packat i plastade paket med en viss storlek (står på renh. förv hemsida) så att den går att få ner i deras container. jag har för mig att det var något i stil med max 70cm breda. Tydligen tar numera alla återviningsstationerna (lövsta etc) emot asbest
tallmilan: Nja, det beror på om det är effekten eller volymen man pratar om ... Men du har helt rätt, eftersom vi pratar om ljudstyrkan så är det 9-11db (SPL) Henrik
Ardexsmitten: Är det någon här som har byggt med Poroton "tegelblock" ? Planziegel von JUWÖ | Ein Ziegelhaus von Juwö Poroton macht glücklich
Beppo: Det borde inte vara något problem med 6mm extra. Ang. elementet så kan du förmodligen lossa på elementet lite och vrida ut det från väggen medans du grejar. Men du måste stötta upp det så att det inte hänger i rörena. Du får ju då lätta lite på rörkopplingarna så du kan vrida ut det och under denna tid får du stänga av cirkulationspumpen.
H_L: Spånskivan brinner, det gör inte gipsen så brandsäkerheten borde bli lägre. Om sen den nackdelen skulle överväga fördelarna (t.ex lättare att sätta upp hyllor och tavlor på väggarna) är jag tveksam till.
Milkshaken: Ska du ha hyllor och kanske andra grejer så skulle jag kortla eller ha en OSB skiva bakom istället.... Den stollen som byggde mitt garage byggde endast vanligt regelverk och sen 2 lager gips på det... Det är ett helsike att fästa grejer, man måste då anpassa efter reglarna hela tiden. Ibland får jag sätta upp en bräda eller annan skiva framför och sen fästa det jag vill ha upp på
klaskarlsson: [citat] Du kanske har liknande bestämmelser som i vårt område där vi bygger fritidshus; Max 80+20, 3,5m väggliv och 30graders takvinkel... Jag har beställt ett Onsala från CABoden. Tyvärr innebar 30 gr taket att vi inte kan få ett bra loft heller :( Funderade då på det där med höjt väggliv, efter tips från handläggaren - kruxet är ju just dock att det itne funkar med CABoden då.
jeppeknaster: Ok tack för era svar, ska snacka med kommunen ang bygganmälan och även med styrelsen. jeppe