Hej,
Vi funderar på att bygga ut vårt hus med en tillbyggnad som skall stå på en befintlig garageplatta av betong. Garaget ligger i ett suterängplan med ett visst överhäng över garageinfarten. I plattan finns ingjutna rör för framtida golvvärme (tänkt golv skulle vara klinkers). gjord av den tidigare ägaren. Nu har jag förstått från en byggnadsingenjör att det finns en risk att sätta en träkonstruktion på plattan då plattans betongkant fungerar som en köldbrygga. Dv.s risk finns att kyla leds in under träkonstruktionen och skapar kondens vilket kan leda till röta/mögel. Dessutom kommer naturligtvis spillvärme från golvvärmen att läcka ut genom betongsidorna vilket leder till ökad energiåtgång. Har någon kunnig person på forumet någon smart lösning till problemet som dessutom fungerar estetiskt. Stämmer byggnadsingenjörens riskbedömning (har haft 2 andra byggnadsingenjörer ute för att titta på ritningar resp. hållfasthet som inte reagerat på detta problem). Ritningar och byggnadslov är annars klart och detta är just nu det stora hindret (förutom att hitta bra hantverkare som kan göra jobbet till en rimlig kostnad). Tacksam för alla förslag till lösningar. Bifogar del av ritning för information
Vi funderar på att bygga ut vårt hus med en tillbyggnad som skall stå på en befintlig garageplatta av betong. Garaget ligger i ett suterängplan med ett visst överhäng över garageinfarten. I plattan finns ingjutna rör för framtida golvvärme (tänkt golv skulle vara klinkers). gjord av den tidigare ägaren. Nu har jag förstått från en byggnadsingenjör att det finns en risk att sätta en träkonstruktion på plattan då plattans betongkant fungerar som en köldbrygga. Dv.s risk finns att kyla leds in under träkonstruktionen och skapar kondens vilket kan leda till röta/mögel. Dessutom kommer naturligtvis spillvärme från golvvärmen att läcka ut genom betongsidorna vilket leder till ökad energiåtgång. Har någon kunnig person på forumet någon smart lösning till problemet som dessutom fungerar estetiskt. Stämmer byggnadsingenjörens riskbedömning (har haft 2 andra byggnadsingenjörer ute för att titta på ritningar resp. hållfasthet som inte reagerat på detta problem). Ritningar och byggnadslov är annars klart och detta är just nu det stora hindret (förutom att hitta bra hantverkare som kan göra jobbet till en rimlig kostnad). Tacksam för alla förslag till lösningar. Bifogar del av ritning för information
Att det skulle bli så kallt i plattan att det skulle kunna bli kondens har jag svårt att tro, ni ska ju ha golvvärme. Dessutom finns det väl ingenting som hindrar att ni isolerar plattan med cellplast åt sidorna. Men det kommer att bli ett fruktansvärt värmeläckage neråt, det är ingen snack om den saken. Det finns en annan problematik kring det, som handlar om vad som händer när man stänger av golvvärmen. Då verkar det som att det kan bli en fuktrusning in i plattan som höjer RF väldigt mycket. Men allt beror ju på omständigheterna kring ert hus, och om plattan ligger på ordentligt med kapillärbrytande material och så vidare.
I undervåningen är det ett garage som håller åtminstone 5-10 C även vintertid. I taket finns redan "isolerplattor" av pressade cementfiberplattor (vet ej vad de kallas). Problemet som byggnadsteknikern angav var mer relaterat till sidoexponeringen och att betongmaterialet skulle läcka in kyla inåt eftersom köldbryggan inte var bruten. Vilklet skulle kunna resultera i kondens under väggarna. Du tror alltså inte att det är något problem? Tror du att energiåtgången kommer att bli hög av samma anledning?
Men det kanske går att sätta isolerande element (har någon förslag på fabrikat?) eller dylikt på sidorna fast hur det ser ut rent estetiskt vet jag inte.
Men det kanske går att sätta isolerande element (har någon förslag på fabrikat?) eller dylikt på sidorna fast hur det ser ut rent estetiskt vet jag inte.
Jag tror inte att det skulle bli ett problem även om du inte isolerade, nej. Inte med golvvärme i plattan. Dessutom skulle ni ju ha klinkers, inte sant? De är ju knappast fuktkänsliga. Syllen ligger ju inte i direkt kontakt med plattan heller.
Isolerar gör du vettigast med cellplast, 50-100 millimeter, som du sen putsar med fiberarmerat tunnputsbruk.
Isolerar gör du vettigast med cellplast, 50-100 millimeter, som du sen putsar med fiberarmerat tunnputsbruk.
Problemet ligger, ur min synvinkel iaf, huvudsakligen om det är isolerat under plattan alt att det är betongbjälklag, valv eller likn som medger att isolera under i efterhand.
Värmeläckage åt sidorna fixas ju relativt enkelt med att gräva ner lite cellplast (100-300 mm). Samtidigt är det ju lämpligt att se över/bättra på dräneringen.
Men om det inte är isolerat under plattan och inte heller går att isolera så verkar det rätt vanskligt att använda golvvärmen. Hmm, inte vanskligt, bara väldigt dyrt ...
Värmeläckage åt sidorna fixas ju relativt enkelt med att gräva ner lite cellplast (100-300 mm). Samtidigt är det ju lämpligt att se över/bättra på dräneringen.
Men om det inte är isolerat under plattan och inte heller går att isolera så verkar det rätt vanskligt att använda golvvärmen. Hmm, inte vanskligt, bara väldigt dyrt ...
Nu när jag läser clabbes 2:a inlägg tror jag mig förstå att han menar sutterängplanets vägg, den som alltså syns ovan mark ...
Samma recept är väl önskvärt, alltså minst 10 cm cellplast utanför, men då blir det ju helt klart både ett estetiskt problem samt ett problem med anslutningen mot 2:a planets yttervägg.
Samma recept är väl önskvärt, alltså minst 10 cm cellplast utanför, men då blir det ju helt klart både ett estetiskt problem samt ett problem med anslutningen mot 2:a planets yttervägg.
Tack før info (danskt tangetbord dærav de mærkliga bokstæverna)! Eftersom inget ær byggt ænnu førestæller jag mig att om kanterna isoleras 10 cm ut + puts så borde æven sjælva isoleringen också byggas utåt nær væggarna byggs upp så att det harmonerar och panelen hamnar utanfør den isolerade kanten.Mikael_L skrev:Nu när jag läser clabbes 2:a inlägg tror jag mig förstå att han menar sutterängplanets vägg, den som alltså syns ovan mark ...
Har någon ett bra førslag på vilket isoleringsmaterial (fabrikat, tillverkare?) man skall anvænda och som går att putsa på? Jag har æven ett øvehæng vid garageinfarten som medfør att jag måste isolera under øverhænget. Som alternativ så kan man kanske anv. vanlig insolering (eller cellplast) och sætta panel ytterst istællet. Antar att det ær svårt att få putsen att fæsta uppåt mot øverhænget?
Vad tror ni? Låter det rimligt?
Klicka här för att svara