jon_h skrev:
Jag håller helt med dig Mathias, om man ser på de som jobbade helt utan skydd dag ut och dag in på fabriker där asbestdammet hängde i luften som en dimma. Då var det i huvudsak rökarna som fick problem, och det var ändå inta alla som fick det, även efter många års exponering. Asbestfaran är väldigt överdriven. Men nog hade jag använt en mask i alla fall, det kör jag med även när jag hanterar isolering eller slipar spackel. Jag är rädd om mina lungor som fan.. :)
Ja en mask är självklart. Jag kan trivs bra med halvmaskarna från Sundström ink lämpligt filter. Bra passform till ett rimligt pris (jag använder den gröna masken) och den sitter trevligt även efter en dags arbete.

använda mask en heldag, är visst också farligt, någonting med vatten i lungorana eller lungödem eller likn... Kondensen i masken var inte nyttigt, så tyg mask med blåapluppen är visst bättre...

Men jag har ingen konkret fakta....

Vet inte hur filtren skiljer mellan civila msker och försvarets men de var ju "ok" att ha heldag....

Vill inte vara en moralkaka gällande säkerhet. Det kan vara bra att veta hur yrkesfolk hanter farligt matriel, vad man behöver ev. tänka på. Tex. sanering etc.
Oaktat om man gör det vid ett tillfällen så är det dumt att chansa. Tänk om du dör av cancer som påvisar aspestnos(osäker på stavning) och det inte är av ålderkrämpor.

Slarvat med hantering och damm ligger kvar på marken och dina barn springer där två dagar senare.

Bör nog tänka en eller två gånger innan.

jon_h skrev:
Jag håller helt med dig Mathias, om man ser på de som jobbade helt utan skydd dag ut och dag in på fabriker där asbestdammet hängde i luften som en dimma. Då var det i huvudsak rökarna som fick problem, och det var ändå inta alla som fick det, även efter många års exponering. Asbestfaran är väldigt överdriven. Men nog hade jag använt en mask i alla fall, det kör jag med även när jag hanterar isolering eller slipar spackel. Jag är rädd om mina lungor som fan.. :)

Finns en bra artikel här på byggahus om eternittak
http://www.byggahus.se/bygga/eternit_byta_bevara.htm

Vi som jobbade med dessa produkter på den tiden (60-70-tal) visste inget om de faror som fanns med asbetsen, och de allra flesta har gått vidare i livet utan skador. Vem skulle betala all den skyddsutrustning som är vanlig idag, handskar, hjälmar, hörselskydd, munskydd o s v. När Eterniten i Lomma (någon km från min bostad) stoppade tillverkningen, skickades hela maskinparken till Syd Rhodesia (Zimbawe) för att där forstsätta med tillverkningen. Även andra småfabriker använde asbets i sina produkter, bl a till fönsterkitt inom växthus.

Bla skivor av det slag Peter_K visar, användes inom rörläggeriet, till fläns-
packningar och till pannor-värmecentraler m m.

MathiasS skrev:
Jag vill gärna hävda att det inte är rimligt att vid enstaka exponeringar tillämpa samma regler för hantering av detta som vid yrkesmässig regelbunden hantering/exponering.
Antar att en endaste cigarett förmodligen är betydligt farligare än att exponeras en liten stund i asbets.
Tänk för några år sedan då folk blåste ren bromsar på lastbilar/bussar och bilar med tryckluft....tror ni de rök nåt asbetsdamm?
De dog förmodligen inte för att de utsatt sig en endaste arbetsdag utan flera flera år med samma arbetsuppgift.

Morsan var 13år och hjälpte till när de satt upp eternit på husväggarna på deras hus. Hon mår då bara prima fortfarande :) Visserligen röker hon ju inte...hehe!

Nä nog tror jag det är en aning överreklamerat. Men som sagt, en bra mask är ju inte dumt. Handskarna kan man ju kasta sen också. Det borde räcka långt för nån enstaka exponering.

/Henke

Som jag har förstått av asbest så behöver man inte
andas in mycket.
Och det behöver inte vara långvarig hantering heller.
Problemet kommer efter många år när asbesten
bitit sig fast i lungorna.Och ställer till ett helvete.
Finns alltid "tuffa" killar på byggena som hellre
gör som chefen säger än håller på reglerna.

Mvh Putte

Citat:
Ursprungligen postat av spocks_beard
Och om det ska vara nån mening med det filtret så ska en heldräkt användas eftersom asbest även kan tas upp av kroppen genom huden.
MathiasS
Nädu så är det väl ändå inte.

Att använda engångskläder kan vara smart eftersom det kan vara svårt att bli av med dammet på ett vettigt sätt. Att asbestfiber skulle åka genom huden och in till lungorna låter dock inte riktigt riktigt.
Det var faktiskt en kille som sa det till mig, han jobbar som fastighetsskötare.
Men det kanske är fel ??

F.ö. så var det en del asbest i bromsbelägg i ganska många år.

Det som hålls upp på bilden är med 99.9% säkerhet asbest.

Jag har jobbat som asbestsanerare och jag kan säga att man inte får några bestående men av att ha plockat ut asbest ur en branddörr, rivit en eternitfasad eller rivit något enstaka badrum med asbestfix. Det är när man exponeras för det regelbundet som det är farligt. Och det är dom små, små dammpartiklarna som man inte ser som är farliga, dammet som man ser med ögat är såpass stort så att det fastnar i halsens flimmerhår. Det är också därför som det är så mycket farligare att hantera asbest om man är rökare, eftersom rökare har färre flimmerhår. Det stämmer också som någon skrev att det visar sig först efter 20-30 år.
En del människor blev fullständigt livrädda när dom hörde ordet asbest när man var ute och jobbade, en del tror att det radioaktivt och allt möjligt. Asbest är ett naturligt stenmaterial som har använts sedan urminnes tider eftersom det är så motståndskraftigt mot värme.

Fast man bör naturligtvis alltid skydda sig mot damm när man jobbar, oavsett om det är asbestdamm, betongdamm, damm från isolering etc etc...

I
Det är asbest. Inget tu tal om saken. Materialet heter Internit, inte Eternit. Det användes i huvudsak till invändigt bruk och är grönt i ytan och halvmjukt.

Så länge det sitter orört är det ingen fara att ha det kvar. (Inte ens eternittak och dito fasad.) Det är först när man börjar röra i det som risken finns att det kan bli spridning av fibrerna. Och eftersom de är korta, letar de sig lätt ner i luftvägarna.

Samma risk föreligger f.ö. med stenull. Den är kortfibrigare än glasull och plastas därför hårdare i tillverkningen. Första generationens stenull är inte det. Men ännu har jag inte sett något alarmerande om det materialet trots att det också letar sig väg ner i luftrören vid ex.vis rivningsarbete.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.