Vi har varit sugna på att mura ett terrassräcke, men fick höra av en byggare att man brukar undvika det i Sverige. Jag tyckte det lät konstigt eftersom det regnar i stort sett alla länder, så jag antar att det måste ha med snö och is att göra?

Har dock sett hus i Sverige som har sådana räcken (:: RB ARKITEKTUR AB:: Villa F) så tydligen går det ju.

Någon som kan förklara vad problemet är och hur man löser det smartast?

Tvivlar på att det snöar endast i Sverige.
Man kanske undviker murade terassräcken för att de hindrar ljusinsläpp? Överhuvudtaget tycker jag att Villa F ser väldigt sydländsk ut.

ByggaNytt skrev:
Lite "inspiration" kanske :)
Yes, det var exakt något sådant jag tänkte mig! ;)

Skämt åsido, när jag ser all smuts på terrassgolvet tror jag att förstår vad du är ute efter - det blir svårt att hålla rent? Har man en springa mellan golv och räcke antar jag att man helt enkelt sopar all smuts under räcket och (eventuellt) tar hand om det på marken?

Villa F (se länken ovan) hade ju dock en sådan springa på en gaveln så det kanske är där dom sopar ned sin smuts?

isolde skrev:
Tvivlar på att det snöar endast i Sverige.
Man kanske undviker murade terassräcken för att de hindrar ljusinsläpp? Överhuvudtaget tycker jag att Villa F ser väldigt sydländsk ut.
Problematiken, som jag förstod det, hade att göra med vattenavrinning och liknande, men på Villa F tycker jag man kan skymta ett rör vid foten av räcket, ungefär på mitten. Kanske låter man vatten rinna ut där?

Angående ljusinsläpp så är det självklart en poäng - det kanske helt enkelt kommer att kännas för mörkt om man gör så?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.