Hejsan!

Fick häromdagen en upplysning om att man inte ska blanda sågspån och mineralull på grund av att det skulle binda fukt emellan dessa lager.
Kan det vara riktigt eller vad tror ni?

Jag har i två rum kompletterat isoleringen i trossbotten som består av spånisolering (hus från början av 40-talet) med en 50 mm mineralull då sågspånet har packat ihop sig. Var nu detta felaktigt eller vad??

Svante

Som jag har försått så stämmer det som du beskriver,. Detta kommer sig av att mineralull saknar hygroskopiska egenskaper d.v.s. den kan inte ta upp och avge fukt på samma sätt som spån eller andra cellulosabaserade material. Detta innebär att fukt som avges från spånet inte tas upp av mineralullen utan stannar mitt emellan isoleringslagren.

Det är inte blandningen av material i sig som skulle kunna ställa till det, utan det kan vara så att i vissa enstaka fall fungerar spån med sina hygroskopiska egenskaper på ställen där en mineralull hade lett till en för hög fuktkoncentration. Det vill säga att om man har så mycket fukt i till exempel ett bjälklag att det man får problem med en blandning så hade man antagligen fått problem även om man bara hade lagt en mineralullsisolering.

Jag hade inte oroat mig alls om jag var i dina kläder.

Tack för svaren.

Jag är inte speciellt orolig för att det ska tillstöta problem i trossbotten, men däremot så fick jag en tankeställare angående tilläggsisoleringen som gjordes i slutet på 70-talet uppe på vinden (tidigare ägare). Fuktigheten varierar rätt mycket mer där än i själva huset, speciellt här på västkusten. Där la man en matta ovanpå spånisoleringen dock en pappförsedd sådan. Jag i min iver tog en titt där nu på morgonen och hittade inte en tillstymmelse till förändring. Så summa summarum så tror jag inte det ska hända något, det har ju legat där i snart 30 år.

Svante

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.