Byggmaterial & Byggteknik
MathiasS: [citat] Jag skulle förborra 10cm med träborr för att försänka skruven och sedan skruva i stående reglar. De liggande reglarna kommer ju också stöttas av lagren innanför som står på golvet.
Alko: vad är det för snack om 50-60mm eller 100mm luftspalt? 20W-spottar under köksskåpen trycker man ju in med typ 5 mm glipa upp till skåpet, eller? /A
bonnier: [citat] Kan du utveckla detta lite, det är väl knappast dåligt att sätta in en diffspärr även om han inte åtgärdar bjälklaget också? Speciellt om han lägger in vanlig isolering i väggen också.
helenah2: Vi hade en vägg som bestod (förutom gips på ytorna) av ett lager tjocka stående brädor som var spontade och ett lager liggande brädor. Jag kan inte det där med dimensioner men säg att de stående var ca 10x15 cm. När de plockades ned såg det ut som på dina bilder. Vi trodde den var bärande och anlitade byggfirma för att ta ned den och bära av. Men både ritningarna och nån sorts
pixel: Intressanta tankegångar! De gipsskivor som är ditskruvde är oskurna nya skivor. Det innebär att fasningen sträcker sig ca 45 mm innan gipset når full tjocklek. Kanske lite otydligt på bilden. Hur blir uppfyllandet med latexfog där? Det är en rätt stor volym med 2,50 till tak gånger 8 hörn.
synpunkter: EPS har ungefär samma isoleringsvärde som 50 % av vanlig cellplast, med den skillnaden att man undviker köldbryggor med EPS (inga skarvar mellan skivor osv). Hur som helst så motsvarar 5 cm EPS cirka 2,5 cm cellplast. Det är inte mycket, möjligen bättre än ingenting dock.
NiclasR: Vi har precis monterat in vår trappa med bra resultat. Efter mycket huvudkliande blev det en L-trappa med en bredd på 900mm och en längd på 1050 + 3400mm. Höjd golv till golv är ~2750mm fördelat på 15 steghöjder. Precis som smil beskriver så har vi räknat många gånger så att man inte ska slå huvudet i nedervåningens tak. I vårt fall med trapphålets bredd på 900 och trappans
s60: Jag har hört att sånna tak e grymt brandfarliga... Men oftast e dom riktigt fina man ser juh inga spckelskarvar etc.. Men jag hade bytt taket pga brandrisken...
chris47: Vad har du för grund? Är huset tillbyggt eller har den samma grund under hela huskroppen? Hyr en bygglaser (rundstrålande) och kontrollera var sättningarna är exakt. Vad menar du med att golvet börjat svikta? /CC
Consensus: Det är mycket vanligt att fanérad plywood slår sig om det är fanér bara på ena sidan. Det kan tyckas onödigt att köpa dubbelsidig teakplywood, men då slipper man oftast krokigt virke!
trojlee: blev spikplugg...:)....verkar då funka..... / M
ByggPutte: Vid väggarna går det väl att riva lite av det befintliga golvet och sen fixera väggen ner till betongen och sen riva lite till osv. Så man inte tar allt på en gång. Tror att om Du får ett ganska så plant golv med flytningen så blir nog inte svikten så märkbar. Mvh Putte
johnnyz: Har sett en variant på "bjälkar" som var tillverkat i frigolit och som borde gå att trä över en frilagd takstol. Dom ser extremt naturtrogna ut, kolla med ngn byggmarknad ,dom vet säkert var du får tag på dom.
danieldanieldaniel: Finns skrapa för fog att köpa eller så skaffar du en Fein multimaster så är jobbet såååå lätt fixat :-)
pernitta: Hej! Fråga på en golvfirma efter reparationsplattor för parkettgolv. Ungefärliga mått är l x b x h = 350 x 70 x 4 mm cirka. Med sådana kan man klä trappstegen. Fordrar naturligtvis gott handlag och skarp såg. Drygt 3 m lång bänk i vårt kök upplevdes för några år sedan som tråkig. Den kläddes då med ovanstående plattyp i ek. Efter slipning och behandling blev bänken som ny,
ylven: Om du ska ha kakel på väggarna ska du inte ha någon luftspalt bakom. Då sätter du istället upp kaklet direkt på väggen, utan tät färg eller tätningsskikt bakom. Fuktspärr ska det bara vara i typ duschhörn i en källare.
thomasd79: badkaret har fem ben de flesta av dem hamnar precis över en regel
s60: [citat] cc 30 e nog inte helt fel...om man kör 2 lager kan man ha glesare.. Har även monterat perforerad gips där man va tvungen att ha cc60..men då va man juh tvungen att ha T-splines i skarvarna..
Gnompf: [citat] Beror lite på takets storlek o lutning skulle jag säga. Vill du vara säker så sätt fast 95 reglarna med vinklar. Första lagret reglar c/c 1200 (mindre arbete) o andra lagret c/c 600 om du skall ha skivor i taket, om panel räcker c/c 1200. kläm in plastfolien under lager 2 så slipper du göra hål i den för elinstalationerna. Kom ihåg luftspalt o ventilation mot utsidan tak.
AndersS: Det kommer att fungera med 10-12mm då du har hela reglar både i fram och bakkant. Utifrån byggmax priser ca 75:- skivan (1200*2500) och om du köper deras färdiga hyllplan, vita 18mm, ca 220:- (2st, 600*2480).
HenkeBoy: [citat] Har som tur är en snäll pappa som varit licenssvetsare i över 30 år... ;) Men då är det bara sluta ut funderationerna på att använda trä i konstruktionen...synd! BB_King: Det är inte så gott om skrot-firmor här kring Örnsköldsvik tyvärr...
jon_h: [citat] Du helt rätt. Men träskivorna har dessutom ofta fått tilsatt formaldehyd i limningsprocessen, så de avger en lite smula mer. Men så länge det är under gränsvärdena så skulle inte jag väga in mängden formaldehyd när jag väljer väggmaterial.
Strixx: Jag har också ifrågasatt den där spånlådan. Men efter förklaring förstår jag. Det är ett sätt att bygga bort kölbryggan som golvet annars bildar. inte golvdrag alltså. Själva valet av spån som isolering är för att det ska fungera som en fuktbuffert vid ogynsamma förhållande. Jag lutar åt att faktiskt bygga den.
Anonymiserad 23608: Här t.ex.: http://www.pondussnickeri.a.se/
Alfons_Helikopter: MDF är ett utmärkt material att använda kexteknik i. Skall man skruva krävs det nämligen noggrann förborrning eftersom MDF annars spjälker sig i längsriktning. Vill man ha något med lackfinisch är det enklaste sättet att leta reda på en firma som kan tänka sig att lacka den, och sådana firmor finns det fler än man tror. Fråga runt och läs på skyltar, kan de lacka luckor så kan
Pellesyd: Gipsbruk istället för putsbruk alltså?? Mmm, det jag ska slå på är så lite att det knappast är några problem. Bygget går i alla fall framåt - tror jag. Ska gipsa 60 m2 innertak i helgen, så fritidsproblem har man ju inte... ;-))
josa: [citat] http://www.norgips.se/projektering/travstomme lite hjälp angående brandklassningar
josa: använd en cirkelsåg eller klyvsåg med anhåll så du får raka snitt, sen är det bara att limma å spika med dycketpistol,spackla å måla. kommer att hålla utmärkt. lagom tjocklek på mdf blir bra ca 10-15mm.