Byggmaterial & Byggteknik
esox71: Tycker det börjar bli svårt att hitta dylika ställen. Stormarknaderna verkar ta över mer och mer. Blir väl precis som med elektronikkedjorna eller så är vi redan där :(.
ByggaNytt: Varför gips och inte puts? Jag antar att du redan har läst denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjaelp-ang-gips-pa-kaellarvaeggar.html
Snaskpelle: Jag hade satsat på något i stil med Jula Postorder Gångjärn men helst lite större Tänk på att det blir väldigt baktungt så det behövs nog "medar" bakåt under benen eller väldigt vinklade bak ben
Pasta: [citat] Det viktigaste när man förvara undet pressening är att man spänner ut presseningen så att vinden kan ventilera bort all markfukt som kommer upp och riskerar att kondensera mot presseningen. Man måste lägga en pall eller virke ovanpå gipsen så att pesseningan inte ligger mot gipsen, och på minst två sidor måste presseningen vara öppen så att det ventilerar. Det sämsta man
Eklundh: Hej! Dilemmat jag har är att väggen för tillfälligt bara kommer vara ca 10-11cm tjock. Detta är då med dubbla gipsskivor och panel. Jag har köpt ett komplett uterum på willab för förlängd sommar och då kommer det med reglar till väggen och de är bara 4,5cmx4,5cm. Jag hörde med en vän som jobbar som heltidsbrandman och snickare på sin lediga tid, han kollade upp det till mig.
jon_h: Asfaboard är inte på något vis fuktokänslig. Det är ju en träskiva. Inte en bra idé.
klaskarlsson: [citat] Jo men om man har en hel stålskiva elelr i vart fall två stycken "stålreglar" som man kan fästa med ett antal bultar i bakomliggande träregel så torde det ju hålla. Momentarmen på bordet blir säg 2 m, och skall hålla för 200 kg - det ger ca 200*10*2 = 4000 nm Om man fäster bordet i fyra punkter (man bör ju ha fler), två uppe två nere på maxavstånd resp i mitten så kommer
fn76: Ja, det låter som en bra lösning, att sänka ner den uppifrån. Ta hjälp av några personer så du inte knäcker ryggen. Tjocka filtar att kasa trappan på är också bra. Lycka till!
pinebar: Det har skrivits rätt mycket här om Eternit tidigare. Sök på Eternit med sökfunktionen och du skall finna. En snabb sammanfattning: 1) Andas INTE in dammet. 2) Det går att slänga på soptippen. De flesta tippar kräver att det då är packat i dubbla plastsäckar och märkt med Asbest. Ring och kolla vad som gäller på din soptipp. 3) Det är inte farligt där det sitter. Det är bara
jon_h: Andra nackdelar är att man i regel har en tunnputs utanpå huset, och den är ganska känslig i jämförelse med en putsad vägg av sten, samt att man förlorar mycket av stenhusets värmelagrande förmåga i och med att man har isolering innanför betongen. Bättre vore att ha cellplast i mitten och betong på båda sidorna. Men då förlorar man ju den rationella byggmetoden.
Modig: Tack för alla tips! Jag vet bättre och bättre vad vi ska leta efter/tänka på:)
Mats_Andersson: [citat] Jo, jag har gjort det också, men vis av tidigare erfarenheter så är jag inte så säker på att jag får några svar (har visserligen inte haft kontakt med Hjältevadshus tidigare, men väl med andra tillverkare som jag sökt ritningar från). /Mats
Lagavulin: Sedan är kvistarna i tallen djävligare när det gäller genomslag vid täckmålning. Mao fördel gran! Magnus
moorflax: Nä den kommer inte bära så värst mycket. Det är ett hus på ca 80 kvm yta och jag har tagit bort två väggar mellan kök, gästrum och vardagsrum. Balken är ca 5 meter lång och gjord av 1" 4". Jag har lagt 5 brädor ovanpå varandra och det ligger just nu i spänn sedan igår förmiddag. Tror ni det räcker eller behöver jag bygga på med fler brädor hyvlat och torrt virke? lilla huset
BlackDragon: Ok, tack så mycket för alla svar, min murstock é ju från 1920 talet & bjälklaget ligger ju redan mot, så det borde ju inte va nåra problem, men dock så é det bara ett lager tegel runt om d.v.s. 10 cm tegel + 1-2 cm puts
susanne_ua: Hejsan! Vi bor i ett Elementhus byggd 1968. På de ställena där man går mycket på (särskild här ett stråk i köket) har golvet börjat ge efter oroväckande mycket. Går någon där kan man se varje steg i källervåningen under. Golvet, som alltså består av det något speciella Elementhus-bjälklaget, måste helt klart förstärkas. Har någon erfarenhet eller förslag hur man angår
ByggPutte: Har man problem med höjden för vatten buret kan man titta på Optiheat och det finns säkert andra tunna lösningar. Epscement använder vi mycket på jobbet. Mvh Putte
Mats: Det bör räcka men det är ju väldigt avgörande vad de råkar ha för längder på brädgården. Det bästa du kan göra (enligt min erfarenhet) är att du räknar ut hur många bitar du ska ha av varje längd och sen får man åka till brädgården och pussla lite.
klaskarlsson: [citat] Det är inga problem rent lagligt. Du kanske bör bygga så att inte elskåpet sitter tex under vattenkopplingar och dylikt dock :) I normalfallt skall ju dock ledningar inte läcka, men om man skall reparera så kanske det droppar eller skvätter till när man öppnar dom, så ur en praktiskt synvinkel kanske det är bra om du delar upp det lite med en skärm/mellanvägg eller bara bra
jon_h: För att spackel är jättesvagt, det klarar att bära färg eller tapet, inte keramik.
ama3282: Någon som har ett bra tips på källartrappa till vår nya källare. Enkel, tålig rak trappa är det vi är ute efter.
ltz: Kanske lite märklig fråga. Som jag har uppfattat så är det lite bökigare att dra el i tegelblocken, med det ytterligare fräsmomentet och så. Är det ok att dra VP-rör kanske t.om flexrör ingjutna i plattan till de mest uppenbara dragningarna som ska göras? Har för mig att jag har sett detta på något gjutsida, aspekter kring detta?
Chinaski: [citat] Tack för ditt tips, men den sort golvspån jag har tillgänglig måste skarvas över regel enligt tillverkaren. Hittade för övrigt detta precis: Spikad skarv med trälaskar - TräGuiden Enkel metod med omfattande beräkningar... Tror att jag kommer att göra enligt deras beskrivning med 1000mm bitar på varje sida.
slaskman: Överväg rak trappa, på sätt kan man bära in vad som helst i källaren i framtiden. Jag har baxat ner allt från kassaskåp till mopeder i en svängd trappa och förbannat min far som inte gjorde trappan rak. Är man ännu smartare så bygger man sin raka trappa så man kan använda den som smörjgrop.
NettanUlrik: Hej, Har ett gammalt oljetanksförråd som står upp mot ena långsidan av huset. Det är ett ganska kraftigt tak, typ 12 cm betong och lättbetongväggar. Min fråga är om husets vägg stöds av detta förråd? Givetvis är huset först och sedan oljetanksförrådet, men bör man iakta försiktiget? Betongplattan på förrådet sitter fast med ngn typ av list. Husväggen är drygt 20cm tjock