Jag har tittat på en ytterväggskonstruktion jag tidigare inte sett/läst om. Den består av utifrån sett: tunnputs, EPS 150 mm, stålregel 150 med mineralull, spikreglar 20 mm, gipsskiva

Väggen innehåller alltså ingen utegips och i vissa fall kan plastfolien tas bort. Spikreglarna är till för att underlätta all dragning av VP rör. De bildar distans mellan stålregel och gipsskiva.
Mina funderingar är följande...
Hur mycket köldbrygga är det i en slitsad stålregel jfr en träregel?
Måste man alltid ha plastfolie om träregel används?
Vad gör egentligen plastfolien för nytta? Behövs denna i ett fritidshus som alltid kommer ha 15-20 grader?
Fler frågor kommer nog efterhand...

Det finns stålreglar för bruk i ytterväggar, de har då slitsar så de leder värme sämre, påstås kunna ungefär motsvara träreglar i ledningsförmåga i motsvarande konstruktion.

Hur är det med den lastbärande förmågan hos stålreglar kontra träreglar? Och vad skulle föredelen med stål vara i det här fallet, att man slipper utegipset?

Är det fuktokänsligheten i stålregeln som gör att man kan slippa plastfolien? Det förenklar ju bygget mycket, speciellt ytterväggen vid badrummet där det inte får vara plastfolie.

EPS har högre ånggenomgångsmotstånd än mineralull så risken med att inte ha PE-folie är att du får kondens på insidan av eller i EPS-en. Den skadas inte av det men isolerar sämre och vattnet kan ju rinna vidare. Se jon_hs svar ang dubbelspärr vid yttervägg i badrum i andra trådar, men det korta svaret är nog minerit.

Ska du alltid ha det 15 grader som lägst inne ser jag ingen anledning att skippa PE-folien (tveksamt annars också). 20 mm känns snålt som installationsskikt 45 är typiskt och minskar risken att man punkterar folien senare.

Your mileage may vary...

Ja, ska man ha PE-folie får det bli liggande 45-regel utanpå och sedan gips.
Men då ändras nog hela konstruktionen av vägg. Att ha 150 EPS+150 min.ull+45 min.ull isolering i ett fritidshus är overkill. Minskar man EPS till 100 eller 70 mm bör man nog ha utegips för att få stabilitet och då är man tillbaka på en traditionell väggkonstruktion. Tyckte den här nya typen av vägg såg så enkel och bra ut. Största fördelen var byggnadssättet. Stålskelettet byggs, EPS skruvas fast, tak, fönster etc monteras till ett tätt hus. Då har man ett hyffsat isolerat hus och man kan värma/ventilera ut byggfukt. När att är torrt och fint isolerar man mellan väggreglar och skruvar innegipsen.

Snaskpelle skrev:
EPS har högre ånggenomgångsmotstånd än mineralull så risken med att inte ha PE-folie är att du får kondens på insidan av eller i EPS-en.
Fast man får ju knappast kondens på insidan av EPS-en, lika lite som man får kondens mot plastfolien.

Han har mineraull innerst och EPS utanför så jämför med när du får kondens på vindskydd när man inte har PE-folie i badrumsytterväggar.

Edit:

Jag förstår inte riktigt poängen med att ha både mineralull och EPS i konstruktionen, och tycker nog att det är bättre att ha eps mellan stålreglarna för att stabilisera

sök på casabona + kth...

Oj, jag slarvade helt när jag tänkte. Av någon anledning tänkte jag att det var EPS hela vägen in mot den varma sidan. Sorry, glöm vad jag skrev.

Anledningen att inte ha EPS mellan reglarna är att det kommer bli luftfickor/köldbryggor i reglarnas profil. Brandsäkerheten är en annan aspekt.
Man kanske ska tolka era svar som om att ni är skeptiska till väggkonstruktionen? Jag har ännu inte bestämt mig för vilken typ av vägg jag ska ha.

Visst, klart man inte har EPS där. Tänkte bara fel som sagt..

Jag är inte alls skeptisk, tycker att det låter som en vettig konstruktion, förutom att jag definitivt skulle velat ha en diffusionsspärr i väggen. Förstår inte vad man skulle vinna på att skippa den.

Nä då det gå alldeles utmärkt om man använder Z-profiler, nu hittade jag det

Produktionen

Jag tycker också det verkar vara en bra väg att gå, definitivt värd att titta på.

Ok. Det var en smart typ av stålregel. Man lär sig nya saker varje dag.
Jag ska söka mer ang. denna byggmetod men det verkar vara svårt för självbyggaren, bara prefab verkar det som.
Tack för att ni lägger er tid och tankekraft på mina frågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.