3 795 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Perforerad diffspärr?
Har ställt frågan till KA om hur man hanterar hål i plasten (tak mot vinden - lösull) och han säger först att det är väl bara att tejpa. Problemet är att snickarna har satt glespanel på tvärs (vi ska sätta panel i allrummet) och de har använt skruvar som går igenom första glespanelen och de rackarns skruvarna kan ju göra hål i plasten MEN det tyckte KA inte var något att bekymra sig för "skruv o spikhål finns ju överallt i ytterväggar där man satt skivor osv".
Vad tycker ni - är det inget att bekymra sig för?
Anledningen till att jag upptäckte det var att jag skulle komplettera några längder o fick för mig att känna efter så att skruvarna inte gick igenom vilket de gjorde trots att jag skruvade snett. Då kände jag på glesen snickarna satt upp - likadant där.
Kjell G
Vad tycker ni - är det inget att bekymra sig för?
Anledningen till att jag upptäckte det var att jag skulle komplettera några längder o fick för mig att känna efter så att skruvarna inte gick igenom vilket de gjorde trots att jag skruvade snett. Då kände jag på glesen snickarna satt upp - likadant där.
Kjell G
Uppenbarligen har varken din KA eller snickarna kännedom om den fuktutredning som gjordes redan för tjugo-trettiotalet år sen (jag tror det var i Lund) som visade på att 3% hål i en diffspärr kunde medföra upp till 20% mer genomsläpp av diff.fukt där strävan är noll procent.
Så svaret är givetvis att det inte är lämpligt att perforera en diffusionsspärr, men det görs av både den ena och andra yrkeskategorin och av olika skäl. Ibland av misstag, ibland fullt medvetet.
I sista fallet var tidigare elektriker värst, hur det är idag vet jag inte. Men jag tror att de fortfarande är bäst på att sätta ner hållfastheten i takstolsunderramarna genom att borra hål i dragen zon.
Så svaret är givetvis att det inte är lämpligt att perforera en diffusionsspärr, men det görs av både den ena och andra yrkeskategorin och av olika skäl. Ibland av misstag, ibland fullt medvetet.
I sista fallet var tidigare elektriker värst, hur det är idag vet jag inte. Men jag tror att de fortfarande är bäst på att sätta ner hållfastheten i takstolsunderramarna genom att borra hål i dragen zon.
OK, nu tror jag att det iofs blivit mindre hål än jag trodde. Det handlar kanske om 30 kvm som fått extra glesning, av dem har jag skruvat en del och det jag känt över verkar ändå som att skruven inte perforerat plasten på särskilt många ställen. Även om de sticker upp så är det ju ingen belastning nu, lösullen låg redan på plats och det finns en viss flex i plasten (svårt att spänna den hårt) så jag är nog lugn. Men KA:s attityd oroar mig, jag litade fullt ut på honom, dessutom är han min byggmästare (ja, helt emot alla rekommendationer) men det är första orostecknet och processen har jag följt minutiöst för egen del.
Elektrikern, den stackarn har haft mig i hälarna hela tiden, borrmaskinen har han bara fått låna i undantagsfall, rör o dosor har jag satt upp till största delen själv. Annars vet man inte - men de har säkert blivit bättre på det generellt.
Kjell G
Elektrikern, den stackarn har haft mig i hälarna hela tiden, borrmaskinen har han bara fått låna i undantagsfall, rör o dosor har jag satt upp till största delen själv. Annars vet man inte - men de har säkert blivit bättre på det generellt.
Kjell G
Sen är det ju så att man kan inte jämföra spik och skruvhål i diffspärren när den ligger i press mellan två material, t.ex. mellan regel och väggskiva och när det är ett "friliggande" hål i plasten. För problemet med hål i diffspärren är i huvudsak att där kan fuktig inomhusluft formligen spruta in i den konstruktion som ska skyddas mot fukt, t.ex. om det har blivit något tjall på ventilationen.Kjell_G skrev:
Denna öppning för skadligt luftflöde är ju alltså inte fallet när en skruv går igenom diffspärren, när den måste det, för att man skruvar gipsskivan mot regeln. Där kommer ju alltså de två ihopskruvade/spikade materialen se till att det inte kan bli något luftflöde.
Men för dom som inte helt har förstått funktionen med diffspärren i väggen kommer det lätt över läppen "men det är ju redan massor med hål"
Klicka här för att svara