12 516 läst ·
8 svar
13k läst
8 svar
Stavlimmad ek som fönsterbräda?
Nån som tror att det skulle fungera, behöver den behandlas ex. lackas eller oljas?
Fönsteromfattningen f ö är tänkt att vara MDF som vitmålas. Från början skulle även fönsterbrädan vara samma mtrl men fick för mig att en avvikande fönsterbänk kunde se trevlig ut. Trappan är beställd i ek med vitlackade vangar o räcke/spalje o handledare i ek. Borde kunna matcha den?
Kjell G
Fönsteromfattningen f ö är tänkt att vara MDF som vitmålas. Från början skulle även fönsterbrädan vara samma mtrl men fick för mig att en avvikande fönsterbänk kunde se trevlig ut. Trappan är beställd i ek med vitlackade vangar o räcke/spalje o handledare i ek. Borde kunna matcha den?
Kjell G
Va bra, har du element under? Eller golvvärme ( för då slipper man perforera skivan antar jag) Har du frästa/fasade kanter eller är de raka? Om du har nån bild på dem vore det kanon, kan tänka mig att kontrasten vitt/ek är riktigt snyggt.
Kjell G
Kjell G
Var i ett visningshus där det inte alls funkat med att ha stavlimmad ek. Det var förvisso en 500 mm djup fönsernisch. Det som hänt var att den hade slagit sig rund men eftersom hela skivan var förankrad i sidorna kunde den inte röra sig så mycket utan resultatet blev att den spruckit. Brädan såg ut som två vågor ~~
Hmm, låter illavarslande. I mitt fall gäller ca hälften av den bredden, undrar om det kan fungera bättre. Hur skulle man kunna undvika att det beter sig som i visningshuset? Låta den ligga o flyta mellan MDF, kanske med lite rörelsemån i kanten (fog).
Kjell G
Kjell G
Halva den bredden ger ju mindre problem då det blir halva rörelsen. Jag misstänker att värme/kyla var problemet för den fönsterbräda jag såg. Huset värms med golvvärme och den värmen har svårt att ta sig ända in mot glasrutan på sådana djupa nischer. En fönserbräda som ligger flytande bör funka.
Har gjort fönsterbrädor i furu som jag betsade och sedan lackade. De ligger påskjutna på gammal marmorskivasom ursprungliga brädan består av och därför lite svår att ta bort. De har inte slagit sig en mm efter 2 år.
Hejsan!Kjell_G skrev:
Vi har golvvärme, fräst rundad framkant, men bara lite filade sidokanter. Jag ska fixa en bild på det!
Har gjort egna fönsterbrädor av stavlimmad ek, ca 20 cm. fungera mycket bra och är som du säger väldigt snyggt tillsammans med de vita väggarna.
Klicka här för att svara