Angående köksfläkt så har jag redan kollat det. Jag pratade med en i föreningens styrelse och han sa att han och många andra hade "vanliga" motorfläktar. Eftersom att han aldrig hade hört ett klagomål från någon så ska det enligt honom gå bra.

Nu är jag igång med byggandet. Än så länge har jag bara rivit tapet och frilagt rören i väggen så att en rörmokare kan komma åt dem. Jag återkommer allteftersom arbetet går framåt. Åter igen tack för all hjälp jag fått, era råd och tankar har varit väldigt bra!

Att en i styrelsen gett dig muntligt tillstånd till fläkten ska du inte lita på. Du ska se till att få det skriftligt och med underskrift av firmatecknare, oftast två styrelsemedlemmar.

Tack för det rådet, jag har sneglat lite på kolfilterfläktar nu men om det blir en motorfläkt ska jag se till att få det skriftligt.

linc skrev:
Jepp, det har jag och dessutom har föreningen någon försäkring tecknad så jag behöver egentligen inte ha det själv.
En BRF måste alltid ha försäkring - skillnaden är att självrisken på föreningens försäkring är mångdubbel jämfört med individens självrisk på bostadsrätttillägget. Jag är inte 100 säker, men jag tror inte att en förening skulle anse det lönsamt att ta över de försäkringar som normalt sett ligger på innehavaren, så du bör nog kolla noga innan du ev överväger att göra dig av med din egen!

/alacs (fd ordf i en brf)

Självrisken är på 3000 kr på föreningens försäkring så jag har beslutat mig för att ha en egen, det kostar mig bara någon hundring per år.

Nu är väggen nere, all gammal tapet är borta och vi har satt upp glasfiberfilt på i stort sett alla väggar som ska målas sen. Det kommer att bli hur bra som helst när jag väl blir klar, lägenheten och kokvrån känns större nu.

När jag ändå är igång tänkte jag också ta itu med kokvrån ordentligt vilket bland annat innefattar att riva ut alla gamla skåp. Ett av skåpen är ett gammalt skafferi med ventilation, det har antagligen varit ett svalskåp tidigare. Fyller den ventilationen något annat syfte eller kan jag "ta bort den"?

Varför vill du ta bort den? Har du annan ventilation i köket? Hur ser ventilationen i reten av lägenheten ut? Luft måste kunna komma in och komma ut någonstans, annars får du taskigt klimat i lägenheten. Och det är totalen som räknas.

MVH
Ronnie

Som det ser ut nu har locket varit helt tillskruvat och kylskåpet har stått precis bredvid. Det jag vill göra är att flytta kylen så långt mot väggen som det bara går för att få ett par centimeters utrymme till när man står och diskar vid diskhon. Det är en etta med en _liten_ kokvrå så varje centimeter gör det bättre. Var kan det annars finnas ventilation i lägenheten? Vid fönsterna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.