ByggaNytt
ByggaNytt: Fundamentet till muren gjöts med det sista (garageplattan) från betongbilen: Index of /images/byggahus/tomt/mur
8 svar · 3,1k läst
T
trojlee: det blir svårt att ta kort...ligger fortfarande lite snö här uppe i norr:). Visst huset är gammalt men jag håller på att renovera det med. Det är sprickor lite här och var och om man nu ska laga det så vore det önskvärt att "helspackla" eller vad man nu gör så att hela trappan får samma nyans. Den ligger på tomten och är där eftersom det är en nivåskillnad på ~1meter....och
6 svar · 10,7k läst
J
jon_h: Ah, det låter som en helt vettig lösning.
5 svar · 3,3k läst
J
jv12: Hallo, Den konstruktör som har ritat mitt hus har föreslagit att infästningen av en limträbalk mot yttervägg skall utföras så genom att den helt enkelt gjuts in (jag har frigolit/betongväggar) i ytterväggen. Vad jag hört så är det inget bra sätt att gjuta in trädetaljer i betong. Visserligen finns isolering utanför, men betongen är ju blöt från början. Är limträbalkar
0 svar · 3,1k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Kanske, jag ska kolla! Tackar annars så mycket för bra svar så här långt.
7 svar · 10,0k läst
M
mull: Jag upptäckte att det faktiskt står på pluggförpackningen vilken borr och skruv man ska använda. Smidigt. Har aldrig lagt märke till det tidigare, men å andra sidan så har jag bara använt plugg 1-2 ggr tidigare själv :P Väggen var lättbetong och verktygstavlan sitter som berget. Tack för svaren : )
4 svar · 6,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: LECA isolblock är det kanske du är ute efter. u-värde 0,17 - 0,31 beroende på utförande samt väggtjocklek. Men, kolla på maxits hemsida, dom har en massa bra PDF:er.
2 svar · 7,1k läst
T
toker78: hur mycket kan det kosta att sänka ett tak på 34kvm. tänkte använda plåtreglar men är inte säker på om jag ska ha gips eller "vanligt" undertak.
0 svar · 4,0k läst
ByggPutte
ByggPutte: Plåtreglar går snabbt och är smidigt. Kan ju behöva förstärknings regel som fästs uppåt, eftersom det är 340cm brett. Mvh Putte
2 svar · 2,9k läst
Z
zingo: Finns överallt, till och med på Överskottsbolaget i exakt samma fabrikat som de dyrare byggvaruhandlarna kränger 30-50% dyrare.
6 svar · 15,3k läst
·
J
JPW: Följer det inte med såna skruvar om man köper nya gångjärn typ BLUM (tex Clas Ohlsson nr 31-2114)? Lite onödigt dyrt per skruv, men kanske OK om man verkligen behöver dem och bara några stycken.
4 svar · 5,2k läst
B
Bror: Liggande reglar, liggande spånskiva, stående gips? Problemet är ju när du skall skruva gipsen, du får bara spånskivan att skruva i. Om du limmar gipsen borde det kanske funcka. Montera stående reglar med karmskruv är bra, men ganska omständigt och dyrt. Jag skulle ha monterat reglarna med en helgängad skruv, haft en kilformad distans som jag flyttat med efter behov.
5 svar · 5,1k läst
P-plats
P-plats: Essve har: http://katalog.toolstore.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc320116&katnr=1&katsektnr=97 ...och deras återförsäljare finner du här: http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3529
10 svar · 4,2k läst
T
toker78: Tack Putte för hjälpen!
6 svar · 5,6k läst
lastkaj
lastkaj: Makadam har en bättre bärighet än vad singel har, de hakar fast i varandra bättre. Sedan finns det tvättad makadam som är bättre om du vill ha ett bättre icke kapillerande skikt än vanlig makadam.
5 svar · 5,7k läst
rickard
rickard: Hej jag undrar om det går att lägga på ett lager puts till på det befintliga på murstocken eller man måsste knacka bort det ända till tegelstenarna. och om det går att lägga ett lager till vad är minimum som går lägga på ungefär.
0 svar · 4,6k läst
T
toker78: ska montera in downlights och dom kräver ett visst inbyggnadsdjup. men tror det kommer att bli ca 10-15cm. tack för svaret!
2 svar · 3,7k läst
Gearhead
Gearhead: Korrekt av dig! Visste inte riktigt namnet på själva "slitytan" som har mönstringen! Men det verkar ändå i tjockaste laget att böjar runt trappnosen :-/ Blir nog till att hyvla dom flata i alla fall alt. anv. alu. list!?
2 svar · 3,6k läst
J
jon_h: Det är väldigt olika saker hur mycket last en golvspån klarar (alltså brottgränsen) och hur mycket last den klarar innan det börjar svikta för mycket. Dessutom får man ange hur stor yta lasten fördelas över. Och egentligen har jag inte något svar i siffror på någon av de situationerna. Dessutom är det inte alls en relevant fråga i ditt fall, för du har en konstruktion som är
3 svar · 15,1k läst
C
Carla: 13 mm gips, det är ju samma tjocklek som trätex ungefär
9 svar · 6,1k läst
A
andersmc: Ska du kosta på klinkerlaminat i förrådet? Att det ser ut som klinker är ju främst en utseendesak. Dessutom är det mer jobb att lägga än vanligt laminat eftersom du har mönsterpassning.
12 svar · 7,7k läst
B
basil: Jag vet att det har skrivits en hel del om att handla material i Polen här, och att man oftast blir hänvisad till länken om Polen som är 3 år gammal. Jag undrar dock om någon har länkar till sidor i Polen på Engelska. Allt jag hittar är på Polska och jag tycker det är svårt att hitta den informationen jag behöver. Tacksam för all "färsk" hjälp man kan få. - Björn
0 svar · 2,4k läst
Hundkojan
Hundkojan: Nu till veckna åker vi ned för att förhoppningsvis fynda och shoppa loss till vårt bygge. Men nu till frågan hur har ni erfarna löst det med transport från Polen till Sverige. Vi kommer att behöver frakta det med någon slags åkerifirma eftersom vi inte har möjlighet att ta med sakerna med en gång... Dela gärna med er av era erfarenheter. Tack.
0 svar · 1,7k läst
J
jon_h: Det kanske de gör, men det är inte därför jag avråder från dem. De ger inga möjligheter till justering, så om man tvunget vill ha distanshållare så tycker jag att fogsnöre är att föredra.
3 svar · 3,1k läst
S
imported_Byggaren: Du ska låta grunden (kantelementen) följa ytterväggen ovan i indragningen för att inte få in kyla via plattan i huset. Takstolen lägger du upp på en balk som följer ytterväggen förbi indragningen så du slipper joxa med takstolen för att upplaget är indraget.
1 svar · 1,7k läst
J
johnnyz: Skulle anv expanderspik om det är träregel, fungerar suveränt. Om det är fukt i plattan så skulle jag ta en plåtsyll i botten i stället för trä. Då skulle jag anv en kort spikplug tup 50mm lång.
6 svar · 6,0k läst
J
johnnyz: Låt mattan ligga löst eftersom det inte är ett våtutrymme. En variant för att få golvet plant är att först prima det sedan spackla det med ett spackel som heter A45 ardex. Det borde fungera i ditt fall.
6 svar · 24,8k läst
RobertC
RobertC: [citat] det var ju synd att du inte sa detta innan jag var nere och köppte spik :) får väll ner och köpa sånna med. känns som det kommer gå åt endå
8 svar · 5,7k läst
J
jon_h: Nej, man kan inte putsa direkt på träbaserade skivor.
1 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.