Har skrivit ett kontrakt på ett hus, byggt -54 och med stomme av blåbetong. Grundmur av betong samt bjälklag av gjutna valv.
Huset är 1½ plan med källare.
Kontraktet innehöll en paragraf som låter mig häva köpet om radonvärdet skulle vara över rekomenderade värdet.

Fick rapporten (långtids, utfört i obebott hus) i fredags och den visar på ett medelvärde på 320bq/m3 (+/-40). Utfört på entreplan och övervåning, samma värde på båda.

Försöker förhandla mig till en radonbesiktning, men vet inte hur det går med det ännu.

Några spontana uppfattningar, synpunkter eller erfarenheter?

Blåbetong är ju alltid blåbetong, men värdet känns trots allt inte så pass högt att det inte skulle gå att ventilera ner till ca 200?
Sen har man ju alltid orosmomentet om framtida värdeminskning...

Bara för att det är blåbetong behöver det inte innehålla radon. Ta dit en besiktningsman som kan deet med radon. Kommunen har listor på godkända/utbildade radonsanerare. Kostar ca 3000kr för en besiktning. Han talar om för dig varifrån radonet kommer. Har du tur så är det markradon och då sätter du in en radonsug och tätar läckorna i plattan. Hälften av kostnaden får du tillbaka max 15000kr från länstyrelsen. Medelvärdet är inte alarmerande högt gränsvärdet är 200bg. Låt säljaren stå för saneringen.
lycka till

Visst behöver de inte vara blåbetongen, men det ligger ju nära till hands eftersom det finns. Samt efter att läst trådar här verkar det som ett relativt lågt värde oftast visar på betongen.
Men som sagt, jag vill ju ha dit en besiktningsman och få reda på var det kommer ifrån mer exakt.

Låter defenetivt som om det finns blåbetong! Frågan är bara var/hur mycket samt hur pass mycket strålning den avger. Kolla om du inte kan låna eller hyra en Geigernätare av din kommun! I så fall kan du enkelt kolla detta själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.