hej. är det godkänt att måla tätskicktet i våtrummet/badrummet med våtrumsfärg? självklart vid duschplatsen kommer det bli kakel, men tänkte kanske måla två av badrummets fyra väggar. vet någon måtten det isåfall måste vara från duschplats eller till och med handfat?

Undrar detsamma. Kan inte tätskiktet bli lite skrovligt och ojämt att måla på?

någon som har svar?

Det är absolut godkänt att använda ett våtrumsfärgsystem som tätskikt i badrum (men alltså inte under keramik).

Jeppeknaster, man målar alltså inte ovanpå kakeltätskiktet utan själva färgen är tät i sig.

jaha det låter bra. kan man köpa sån färg i bygghandel? funderar på att ha två väggar målade och två väggar kakel som sagt..

Får man fortsätta lite på denna tråd?

Jag tänkte först ha våtrumsmatta på mina väggar i ett STORT badrum. Men, så läste jag att det är allt annat än enkelt att sätta våtrummsmatta runt fönster etc. Så nu är min idé att ha våtrumsmatta upp till underkant på fönstren (badrummet är så stort att det finns tre fönster där) och så måla den övre delen av väggarna med en bra färg. Kan det fungera?

Det gör det säkert, om inte mötet sker i eller nära den våta zonen.

Fast jag är inte expert på vare sig mattor eller färg, så jag vet inte riktigt hur det ska gå till och exakt vad reglerna säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.