hej. jag göt nyss igen uppbilade diken i badrummet efter rörbyte. hur är det med eftervattning? maxit finbetong blev det. befintligt golv runtomkring är också betong, det är markplan, platta på mark. e lite osäker på om det är bra att gå och eftervattna för då kan väl vattnet rinna igenom ner i plattan och där skapa fukt/mögel? eller kommer eventuellt sådant vatten att rinna igenom plattan och underliggande isolering och dyligt? vad tror ni?

Näe, du behöver inte eftervattna det, och om du ändå vill göra det, så kommer du aldrig att kunna få sådana mängder med vatten att gå genom betongen, så du skulle få problem med fukt och mögel.

Vattna ordentligt och lägg plast över, sedan är det bra.

ska jag lägga byggplast över? läste något om krympspärr. vattnet kan ju rinna ner i skarven mellan bef betong och ny betong.

Tob_ekl, var det inte du som skulle flytspackla efter två veckor och vi diskuterade vilken snabb betong du skulle använda? För maxit finbetong behöver krympa i ett par-tre månader innan flytspacklingen, men du kanske har ändrat tidsplan.

tob_ekl skrev:
ska jag lägga byggplast över? läste något om krympspärr. vattnet kan ju rinna ner i skarven mellan bef betong och ny betong.
Byggplast blir bra. Vattnet rinner ingenstans, det är ju bara små pölar på golvet, inget som rinner.

jo jag ska flytspackla badrummet och det köpte jag abs 318 till, men finbetongen göt jag igen med för golvyta utanför badrummet. där ska jag inte flytspackla.

Aha, då förstår jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.