Börjar bli dags att byta ut väggskivorna som sitter inne i köket i fritidsstugan men har stött på patrull vad gäller vilket material skivorna ska vara i.

Stugan är timrad men klädd med panel på utsidan och skivor på insidan i köket, väggarna i köket är idag spacklade här och där och målade men färgen har börjat släppa. Sopar man golvet och kommer åt väggen så rasar det små färgflagor ner på golvet, på de ställen det är spacklat så rasar både spackel och färg.

Så jag tänkter riva ner de befintliga skivorna och upp med nya skivor sedan spackla och måla väggarna. Vet ej vilket material som använts förut men väggskivorna är tunna eftersom de sviktar om man trycker på dem, tunn masonit/plywood kanske?

Problemet att i denna stuga finns ingen värme mer än vedeldning, blir ganska stora temperaturskiftningar mao. Ibland när jag kommer till stugan kan det vara -2 inne för att några timmar senare vara +25, allra helst de gånger det i stort sett är frost på väggarna(är väldigt sällan dock) så blir det ju väldigt fuktigt på väggarna när man börjar få upp värmen. Men det blir ju fuktigt ändå när man går från kallt till varmt. Så det behöver ju vara väggskivor samt spackel som tål ett sånt klimat, några bra tips?

Kanske du skulle satsa på att ha lite grundvärme på, typ 10grader eller nått även vintertid? Då borde vanliga gipsskivor funka. Vill du ha det kallt vet jag inte vad som är bäst.

Jag har masonite på min stuga men vi är aldrig där vintertid så vi får inte heller kondens problemen ni har.

jakim skrev:
Kanske du skulle satsa på att ha lite grundvärme på, typ 10grader eller nått även vintertid? Då borde vanliga gipsskivor funka. Vill du ha det kallt vet jag inte vad som är bäst.

Jag har masonite på min stuga men vi är aldrig där vintertid så vi får inte heller kondens problemen ni har.
Det finns varken el(förutom via solceller som driver belysning via 12 volt) eller rinnande vatten i våran stuga(fjällstuga) så uppvärmningen sker med vedeldning endast så tyvärr finns inte möjligheten till att ha grundvärme. Vintertid är det snöskoter som gäller för att ta sig dit så elda varje dag är uteslutet också. Men det borde väl finnas nåt material som klarar dessa förhållanden eller? Alternativet är att sätta ren träpanel men jag vill helst undvika gillestugestuket. :)

Kanske fungerar med masonite och en bra färg på det plus ett spackel som klarar kallt/varmt? Hmm...inte mitt område det här. :D

12 m m spånskivor klarar allt. Kan målas eller kläs med väv.

Leffe skrev:
12 m m spånskivor klarar allt. Kan målas eller kläs med väv.
Låter bra, då kör jag såna. Tack och bock. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.